Фінську модель освіти почали запроваджувати на Полтавщині. Далі - вся Україна (фото)

Фінську модель освіти почали запроваджувати на Полтавщині. Далі - вся Україна

У лютому освітній рух EdCamp Ukraine і фінська освітня компанія Lumo Education провели в Україні експеримент «Змінитися за 7 днів». Заявки на участь отримали від кожної 25-ї школи в Україні, всього – 675. Перемогла школа в селі Трудолюб Полтавської області – її заявка була найпереконливішою.

Фінська експертна група працювала в школі на Полтавщині тиждень, а в останній день разом з учителькою, яка подавала заявку, Валентиною Федорякою та командою EdCamp Ukraine зустрілися з міністеркою освіти та науки України Лілією Гриневич, адже ця ініціатива передує спільному міжурядовому українсько-фінському проекту в сфері освіти.

Весь тиждень фінські педагоги навчали українських колег методиці співучителювання – проведенню спільних уроків з різних дисциплін кількома вчителями одночасно. За словами фінів, українське вчительство відразу розібралося в новій методиці і вже готове її застосовувати на практиці. Українські діти готові до неї тим більше.

З Фінляндії в Україну приїхали троє: Еса Сінівуорі, Каісу Хелмінен і Дмитро Науменко. Перші двоє – педагоги зі стажем двадцять п’ять і п’ятнадцять років відповідно, працювали у Фінляндії і за кордоном, займаються навчанням учителів і вчительок в інших країнах. Регіональний директор Lumo Education в Україні Дмитро Науменко знайомий і з фінською, і з українською освітніми моделями. З останньою спочатку як учень – закінчив школу в Черкасах і виїхав до Фінляндії, а потім – як аналітик. Він не приховує радості від спілкування з українськими педагогами:

– Ми їхали, ні на що не розраховуючи… Та нам страшенно пощастило: і діти, і педагоги були не просто спраглі знань та ідей, а моментально придумували, як їх утілювати.

– Найголовніше, що я побачила у фінських колег, – щиру повагу до дитини, ставлення до учнівства як до дорослих, – каже вчителька математики Валентина Федоряка. – Їхній величезний досвід вчителювання заснований на дитиноцентризмі. Вони не говорять дитині: «Ось так правильно, а ти робиш неправильно». Еса підійшов до дівчинки й каже: «Добре. Ти знаєш, я теж колись так думав, але виявилося, що насправді це не так».

Валентина Федоряка – рушій змін у школі. Восени вона разом із колегами з інших регіонів побувала в освітній експедиції ЕдМандри до Фінляндії, а потім сама подала заявку на участь школи в експерименті.

– Нам важливо, щоб заявки подавали не «згори», щоб бажання змінитися йшло від самих викладачів, – говорить лідер руху EdCamp Ukraine, радник міністерки освіти і науки України Олександр Елькін.

Зміна ставлення до дітей – найважливіше в реформі освіти, переконані фінські експерти. І в школі, яку обрали для проекту, це вже розуміють.

– Важлива не матеріально-технічна база, а те, для чого вона слугує, – говорить Дмитро Науменко. – Я знаю, як буває: у школі стоять електронно-цифрові дошки, якими педагоги не користуються, тому що бояться зламати. Ми провели тиждень у не найбагатшій сільській школі України, але в ній на сходинках (!) написана таблиця множення, є маленький шкільний музей, вони роблять відкриту шкільну бібліотеку. А це вже дуже круто. Думаю, що і з упровадженням співучителювання в них не буде проблем.

Співучителювання, або Сo-Teaching, – це ведення інтегрованих уроків кількома педагогами разом. Цю методику фінські колеги і показали українським і в дії, і розібрали в теорії. Важливо, що співучителюванная — не тільки заняття, яке педагоги проводять разом, але й підготовка до нього, спільна розробка планів уроків, їх аналіз тощо.

Розмову про співучителювання фінська команда почала з розповіді педагогам та учням про те, що фінська система освіти базується на довірі, автономності, соціальному конструктивізмі та навчанні через експеримент. Як це працює – показали на інтегрованих уроках у 4-6 класах. Наприклад, говорячи про ланцюг живлення або зміни в чисельності популяції живих істот, учителі запропонували використовувати не лише біологічні науки, а й мову, математику, фізкультуру, мистецтво. Кожен урок – захоплива гра. Наступного дня учнівство експериментувало, створюючи колажі та арт-об’єкти. Так знання закріплюються краще, переконані фінські педагоги. Ще одним важливим інструментом є самооцінювання ученицями й учнями своєї роботи на уроці — це допомагає зрозуміти, де дитині потрібна підтримка чи додаткова увага та роз’яснення.

В останній день проекту учасники й учасниці зустрілися з міністеркою освіти та науки України Лілією Гриневич, яка хоче застосувати досвід експерименту в рамках великого міжурядового українсько-фінського проекту — він має початися в цьому році. Фінська міністерка освіти Кіуру Кріста договір про проект вже підписала. А її українська колега поки що підписати не може. За словами Олександра Елькіна, чекають, поки програму партнерства й фінансової допомоги затвердить Верховна Рада. Та це не заважає починати роботу вже зараз. Експерти Lumo Education налаштовані на довгострокове співробітництво у питанні підготовки вчителів і вчительок по всій Україні.

– Ми не залучали в цей експеримент якісь грантові або бюджетні кошти, зробили його з внутрішніх ресурсів двох дружніх організацій і безкоштовним для колективу й учнівтсва школи. Зараз хочемо поширити цей досвід і допомогти всім охочим застосовувати методики, яким навчали нас фінські колеги, – розповідає Олександр Елькін. – Ми часто кажемо, що потрібна справжня інтеграція предметів, що школа має навчати дитину не формулам чи визначенням, а компетенціям, які можна застосувати у житті. Тепер я точно знаю, що для цього потрібне співучителювання, тобто дієва співтворчість педагогів (і, звичайно, дітей).

У проекті також брали участь педагоги зі шкіл-півфіналісток з Мелітополя, Дрогобича, Кропивницького — вони понесуть нові знання у свої колективи. Про подальшу підтримку школи в селі Трудолюб говорять і самі фінські педагоги – обіцяють консультувати, допомагати дистанційно. А трудолюбівські педагоги готують власні проекти спільних уроків:

– Нам тепер постійно телефонують колеги, журналісти, – каже Валентина Федоряка. – Усіх цікавить фінська освіта, питають, як там у нас все змінилося. А ми ж лише починаємо.

Згодом про проект вийдуть статті в журналі «Фокус» (орієнтовані на батьків) і на сайті Нової української школи (орієнтовані на педагогів). Фінській реформі освіти й проекту буде присвячений спецвипуск журналу «Шкільний світ».

 

Довідка:

Компанія Lumo Education Ltd. є промоутером фінської освітньої моделі у світі, займається адаптацією кращих практик фінської системи освіти для інших країн. Експертки й експерти компанії працюють у різних країнах у проектах, пов’язаних зі створенням та управлінням навчальними закладами сучасного типу, підготовкою викладачів/-ок, створенням розкладу та викладанням.

Громадська організація “ЕдКемп Україна (або Спільнота відповідального вчительства EdCamp Ukraine) має на меті покращення кваліфікації шкільних педагогів, підвищення статусу вчительок та вчителів та загалом реформування системи освіти України. Сьогодні Edcamp Ukraine є найбільшим незалежним освітянським рухом у країні, до нього залучено 15000 прогресивних педагогів. Спільнота була створена у 2015 році. Однією з ключових подій руху є щорічна загальнонаціональна (не)конференція EdCamp Ukraine. Щомісяця регіональні (не)конференції (міні-едкемпи) відбуваються в різних школах по всій Україні.


Автор: Компанія Lumo Education Ltd.
Поділитися:
5 березня, 13:25 | Регіон: Миргород | Категорія: Культура та освіта | Сторінка для друку

Додати коментар

Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
Щоб прокоментувати матеріал, Вам необхідно зареєструватися, або увійти на сайт під своїм логіном




Зачекайте, йде завантаження...

Логін:
Пароль:
запам'ятати


Реєстрація | Нагадати пароль

Шановні водії!

У зв’язку зі значним погіршенням погодних умов та сильної хуртовини частина траси Р-52 у Царичанському районі являєтсья непридатною до використання!

Служба порятунку звертає Вашу увагу на те, що вирушаючи у таку погоду в дорогу Ви йдете на це на свій страх і ризик - у випадку неможливості вибратися із снігових заметів на дорогах чекати допомогу можливо прийдеться досить довго.

Тому рекомендується відмовитися від подорожей автомобілем до стабілізації ситуації