Невдовзі лікарі мають відмовитись від паперової роботи. На зміну звичним медичним карткам прийдуть електронні записи. Процес переходу на нову систему розпочнеться в цьому році.
Що таке електронний медичний запис і для чого його вводять
Електронний медичний запис — це елемент даних про пацієнта, що збирається в закладі охорони здоров’я та зберігається в медичних інформаційних системах (МІС), якими користується цей заклад.
У цьому році Міністерство охорони здоров’я планує, що дані про пацієнта медики передаватимуть у електронну медичну картку, робота якої забезпечуватиметься державою. Дані можуть збиратися в кількох закладах. Вони зберігатимуться в централізованій системі. Завдяки цьому, будь-який заклад охорони здоров’я чи лікар зможуть мати доступ до цих даних у цілодобовому режимі. Але виключно в тому обсязі, який дозволив пацієнт і який є необхідним для надання медпослуг. У такий спосіб вирішуватиметься проблема, коли в різних закладах у пацієнта різні картки і записи. До того ж, часто жоден із цих наборів документів не містить вичерпної інформації про хворого.
Дані до електронної медичної картки збиратимуться через установлені в закладах охорони здоров’я МІС та відправлятимуться до Центральної бази даних.
Яка інформація і коли вноситиметься до електронної медкартки
Упровадження електронної медичної картки здійснюватиметься в кілька етапів, на кожному з яких буде реалізовано функціонал, що дозволяє вносити до неї різні набори записів.
1‑й етап — початок 2019‑го: лікарі, які надають первинну медичну допомогу, вноситимуть дані про візити пацієнтів і дані, що зараз вносяться в медичну картку амбулаторного хворого (форма № 25/о). Також з’явиться можливість виписувати електронні рецепти та електронні направлення.
2‑й етап — середина 2019‑го: спеціалісти, які працюють у амбулаторіях, зможуть вносити в централізовану електронну медкартку консультативні висновки; спеціалісти діагностичних центрів вноситимуть результати найбільш поширених лабораторних досліджень. Також із середини року планується впровадження електронних листків тимчасової непрацездатності.
3‑й етап — початок 2020‑го: стаціонари зможуть вносити в централізовану електронну медичну картку дані, пов’язані з випискою пацієнтів (обсяг даних, подібний до форми карти пацієнта, який вибув зі стаціонару).
Як змінюватиметься звітність із електронними медкартками
У сучасних інформаційних системах недоцільно обробляти інформацію в тих формах, які існують на папері. Кожен окремий електронний медзапис, що вноситься в інформаційні системи, — це невеликий обсяг інформації, «цеглинка», з яких у подальшому можна будувати виписки, звіти, форми.
Прикладами електронних медзаписів можуть бути:
- запис про візит пацієнта із зазначенням кодів ICPC-2 і описом його анамнезу;
- запис про рівень цукру в крові як частина результатів аналізів;
- запис-спостереження про наявність алергії в пацієнта.
За потреби з набору електронних медзаписів можна сформувати будь-які необхідні документи, форми, звіти.
Одночасно із впровадженням електронної медичної картки МОЗ України працює над спрощенням паперового документообігу за принципом: дані, що збережено в електронній формі, не потрібно дублювати на папері.
Щодо наявних карток і документів з накопиченою інформацією, політика МОЗ України така: лише певний мінімальний набір даних підлягає перенесенню до централізованої електронної медичної картки (насамперед дані, доступність яких критично важлива для надання невідкладної допомоги). Історично накопичена інформація залишається в картках. Враховуючи етапність впровадження, упродовж певного часу записи в електронній і паперовій формах діятимуть одночасно.