Схоже, що безтурботні дні для скутеристів, власників засобів з об’ємом двигуна до 50 кубічних сантиметрів, остаточно закінчились.
Співробітники ДАІ по всій Україні почали масово зупиняти і штрафувати скутеристів. Як правило, протоколи складають за управління скутером без мотошолома, за відсутність водійського посвідчення категорії А1 та реєстраційних документів.
І одразу в редакцію почали телефонувати розгнівані читачі. Вони скаржаться на те, що, на їх думку, співробітники ДАІ діють незаконно. У основному скарги такого змісту: а) на скутер не потрібні права (водійське посвідчення). У правилах такого немає; б) Чому даїшники забирають мопеди? Це моя приватна власність; в) У мене відкриті всі категорії. Можу хоч на самольоті літати. А з мене вимагають категорію А1. Де я її візьму?
Один чоловік ледве не ногою себе в груди бив, доводячи, що посвідчення водія йому, як скутеристу, не потрібне. І посилався при цьому на Правила дорожнього руху, які він, за його словами, перечитує щомісяця. Довелось задати питання: «А в якій редакції ви читаєте ПДР? Ви про зміни до них знаєте, про те, що відмінили техогляд, доручення і ще багато чого?» І порадити ще раз прочитати вказані документи, але зі змінами, внесеними ще 14 жовтні 2011 року. Наступного дня чоловік передзвонив в сказав: «Блін, а точно ж, змінили… Тепер права потрібні». Далі йшов набір слів із розряду ненормативної лексики.
Дійсно, в Україні ще з осені минулого року діють нові ПДР, згідно з якими і власники скутерів, тобто транспортних засобів з об’ємом двигуна до 50 куб.см. зобов’язані мати посвідчення водія категорії А1 та реєстраційні документи. А водій скутера, як і його пасажир, мають бути у мотошоломах. Чому ж масово штрафувати скутеристів почали навесні 2012? Ну та це особливості дії виконавчої влади в Україні. Просто «даїшникам» восени ще не дали відповідної команди. Зараз вона є. Є й оштрафовані.
Скутеристи платять штраф у розмірі 700 гривень
Те, що за останній місяць складені десятки адмінпротоколів щодо скутеристів, нам підтвердили і співробітники ВДАІ Кобеляцького району Геннадій Тіняв та Василь Кіптілий. Розмова з ними відбулась у вівторок, 17 квітня. Вони розповіли й про розміри штрафів, які нині сплачують скутеристи-порушники. Так от, штраф за керування мопедом без мотошолома коливається у розмірі від 51 до 85 гривень. За відсутність реєстраційних документів — від 170 до 255, за відсутність водійського посвідчення категорії А1 — від 510 до 680. Додаємо і отримуємо 731 гривню по мінімуму. Максимум перевищує 1000 гривень. Чому сплюсовуємо розміри штрафів? Та тому, що, як правило, у кобеляцьких скутеристів немає ні шолома, ні реєстраційних документів, ні водійського посвідчення. А пожаліти водія і написати в протоколі лише про відсутність мотошолома «даїшники» не можуть. Адже при перевірці протоколів у них запитають: а де в протоколі дані про реєстрацію, номер і права? Немає? Отже — корупція!
Законною є і вимога «даїшників» про затримання транспортного засобу. Мопед вони забирають згідно статті 121 ч.1 Адміністративного Кодексу України. Там це передбачено.
Школу для скутеристів збираються відкрити в Біликах
Між тим, у Кобеляцькому районі й до сьогодні неможливо отримати водійське посвідчення категорії А1, як того вимагає законодавство. Автошкола при ТСОУ не має для цього акредитаційних документів. Якщо ж школу таки відкриють, то водії, у яких є посвідчення вищої категорії, будуть прослуховувати 20-годинні курси і здавати іспити з водіння. Подейкують, що відкриття спеціальної автошколи для скутеристів планують у Біликах. Якщо вона запрацює, ми повідомимо про це читачів. А тепер давайте порахуємо, в яку ж суму обійдеться власникам мопедів отримання всіх необхідних документів. Реєстрація скутера нині коштує близько 700 гривень. Орієнтовна вартість навчання у автошколі — 1000-1500 гривень. Додайте сюди ще вартість самого посвідчення та мотошолома і отримаєте близько 2500 гривень. От і вирішуйте: їздити на мопеді й далі?
Чи є це банальною викачкою грошей з населення? Напевне — так. Чи морально було завезти в Україну мільйони скутерів, а потім запровадити документи на них? Напевне — не морально. Але це вже риторичні запитання.