Тиждень тому Україна обурилася наміром Євросоюзу розірвати контракт із надання фінансової допомоги для проекту модернізації і будівництва прикордонних контрольно-пропускних пунктів (КПП) із Україною. Більше того ЄС вимагає повернути 8 млн. євро, які були видані для освоєння і використання у рамках цього проекту Державній фіскальній службі України (ДФСУ).
Сказати, що ДФСУ сіла в калюжу – не сказати нічого. Євросоюз готовий був інвестувати в українську економіку 29,2 млн. євро. Для розуміння: ці гроші планувалося передати прямо в руки держави, тобто дати можливість Україні самостійно найняти українські фірми-підрядчиків, дати роботу українським спеціалістам і отримати з цього податки у державну скарбницю. Це вже не кажучи про очевидний зиск від модернізації шести пунктів пропуску.
Ці гроші ми втратили. Офіційна версія: через зрив термінів виконання робіт, зазначених у договорі. Насправді ж: вотум довіри ЄС вичерпаний.
Справа в тому, що скільки б ми не боролися з корупцією, відбувається це лише номінально, для звіту в МВФ, який видає кредити. Старі, як наша країна, схеми розкрадання грошей налагоджено працюють. Тендери, сайт держзакупівель "Prozorro", податкові та майнові декларації – все це пил в очі народові та світовим посадовцям, яким достатньо, аби на папері все було прозоро, а як є насправді – то справа третя.
Нічого нового не відбулося і з проектом модернізації КПП. Була залучена вже відпрацьована роками схема. Найбільше коштів у контракті було закладено на пункти пропуску на кордоні із Румунією: Красноільськ та Д'яківці. Будівлі там мали зводити з нуля. У липні 2015 року ДФСУ був об'явлений тендер, який виграла ТОВ "Холдингова компанія "Енергомонтажвентиляція", що спеціалізується виключно на монтуванні вентиляційних конструкцій у вже готові будівлі. До цього моменту фірма не мала державних контрактів на конструкторські та будівельні роботи. Проте їх мала інша фірма, із схожою назвою: ТОВ "Будівельно-монтажний комплекс "Енергомонтажвентиляція". На іншому тендері щодо добудови сучасного медичного лікувально-діагностичного комплексу "Охматдит", у тому ж 2015 році, ця фірма була єдиними конкурентом для переможця ТОВ "Альтис-констракшн", яка має опосередкований зв'язок із тодішнім головою Державної фіскальної служби Романом Насировим.
Для довідки: З березня 2017 року Роман Насиров знаходиться під слідством за підозрою у державному розкраданні. Його звинувачують у сприянні приховуванню податків від газових угод на 2 мільярди гривень. Справа триває, він звільнений під заставу і мусить носити електронний браслет і не залишати меж Київської області. Весь цей час Насиров продовжував обіймати свою посаду, і лише 31 січня цього року його було звільнено за…наявність громадянства Великобританії…
Тим часом, пункти пропуску Красноільськ та Д'яківці, які мали бути зведені ТОВ "Енергомонтажвентиляція" до кінця 2016 року, ще не закінчені і досі. Їх вирішили відвідати журналісти з Reuters, і побачили напівзведені будівлі, оточені сміттям та будівельними матеріалами. У ДФСУ знизують плечима і кажуть, що не знають, як ця фірма виграла тендер.
У свою чергу фінансовий директор "Енергомонтажвентиляції" спілкувався із Reuters у жовтні минулого року і заявив, що фірма за власні кошти на 85% звела будівлі КПП у Красноільську та Д'яківцях, але ще й досі не отримала ні копійки від ДФСУ. Фіскальна служба ж посилається на відсутність документів від підрядчика про виконання робіт. Більше того, ТОВ "Енергомонтажвентиляція" подавала позов проти ДФСУ за несплату коштів, проте ніяких відомостей для розгляду справи не додавала.
Схожа ситуація складається і на інших пунктах пропуску, які також включені у проект: на КПП у Лужанці, Рава-Руській та в Ужгороді замість нових будівель стримлять самі арматури з землі, а в Устилузі викапали траншеї…
Словом, нічого дивного для нас, так завжди було: гроші крали, об'єкти роками стояли недобудовані, шахраї тікали або потрапляли за грати, приходили нові, крали – і так по колу. Для нас це не дивно. А для Європи – ой як дивно. Вони навіть до тями взяти не можуть, що так взагалі можна робити справи – ба, на державному рівні. Тому і дали гроші нам, а не самі стали будувати.
Але в європейців має бути впевненість, що кожен цент урахований. У тому і різниця, що цього разу ДФСУ отримала гроші не українські, і звітувати за них – не перед державою, а перед Євросоюзом. Тому і не спрацювала схема, бо нема кому було занести "відкат". Не спрацював і звичайний у таких випадках план: просити додаткового фінансування поза розкладом та перенесення термінів будівництва. Європейці занепокоїлися, що й не дивно: дали 10 мільйонів євро, звіт побачили лише про 2 мільйони, об'єкти не будуються, грошима відає людина відпущена на поруки, терміни за контрактом прострочені. Очевидно, що Україна не готова до ефективного використання європейських фондів.
Таким чином прикордонні проекти закриті і КПП не модернізовані. А ми залишилися винні 8 мільйонів євро, які так і не були освоєні. Точніше, освоєні вони таки були, але не у тих цілях, що записані у контракті. І повернуті Євросоюзу 8 мільйонів будуть, проте не ті, що були видані, а ті, що прості громадяни поклали у державну казну у якості податків.
Але не це найгірше. Ми остаточно втрачаємо довіру, нашим обіцянкам не вірять. А це як сніжний ком, адже окрім розбудови прикордонних пунктів, кошти мали модернізувати і IT-оснащення прикордонної служби, не лише на автомобільних шляхах, а й на залізничних. Тут же постає питання реалізації контракту з італійцями на фінансування будівництва євроколії. А там вже недалеко і до обмеження безвізу, бо саме ця ситуація яскраво демонструє: не виконується одна з ключових умов європейського "Плану дій з безвізової лібералізації" – протидія корупції.
Одночасне припинення цілої низки проектів у прикордонно-транспортному секторі є дуже сильною загрозою для іміджу нашої держави як надійного партнера. І ЄС продемонстрував, що цей сигнал ним було почуто…