Пан Ворона нещодавно повернувся з США, де у складі делегації українських депутатів знайомився з тамтешньою системою державного управління.
— Петре Васильовичу, нещодавно міністр освіти Дмитро Табачник сказав, що кількість навчальних предметів у школах треба зменшити, щоб наблизитися до європейських та американських освітніх стандартів. Що можете розказати про тамтешню систему освіти?
— Американська система освіти справді відрізняється від нашої. У них освіта — зовсім відокремлена галузь. В освітній округ обирають людей, які керують освітою. Кожен штат має свою програму освіти, яку диктують університети. От, наприклад, в штаті Джорджія, де ми були, можна отримати шанс навчатися безкоштовно в університеті за допомогою державної лотереї. До речі, Міністерства культури в них немає. Вони вважають, що культура повинна розвиватися сама. Є громадські фонди, об’єднання, які і займаються культурою.
— Ви згодні, що в школах і ВНЗ треба зменшити кількість предметів?
— Я не уявляю, які предмети в школі можна скоротити. Навпаки, думаю, що треба додати предметів. Спрямувати освіту в бік гуманізації. А профілізацію, звичайно, треба робити. Щоб школи були чи математичними, чи філологічними. Це треба робити, але не зменшувати кількість годин. До речі, американський досвід не найкращий — до штатів їдуть індуси, японці, вони піднімають зараз, фактично, всю технологічну частину розвитку суспільства. Серед американців дуже мало «технарів». У них гарне фінансування освіти, технічне оснащення. Все починається з учителя, а більшість наших освітян не можуть працювати на комп’ютерах.
Комісія облради була нещодавно в Гадяцькому і Диканському районі. В школах є інтерактивні дошки, але ж вчителі не можуть ними користуватися. Щоб підняти рівень освіти, треба щоб з’явилося нове покоління вчителів. Як сказав Бісмарк: «Щоб виграти війну, мені потрібна армія хороших вчителів».
В США, до речі, громада має великий вплив на вчителів. І це теж не дуже добре. Батьки можуть виступити проти вчителя, щоб він більше не вів уроків. Там прийняли програму «Школа без відстаючих». І щоб її виконати використовувалися «бюрократичні» методи — просто завищували оцінки.