Зітхнули з полегшенням
5 липня Верховна Рада прийняла епохальний для водіїв закон про скасування техогляду для легкових автомобілів, що не використовуються в комерційних цілях. Крім цього, скасовується вимога щодо обов’язкової наявності у водія дорожнього (маршрутного) листа та нотаріально засвідченої довіреності на керування транспортним засобом.
Президент України Віктор Янукович вже підписав закон, який набере чинності на початку серпня.
Що робити автомобілістам, які повинні пройти черговий техогляд у липні? Дехто радить припаркувати автівку до серпня, аби не дістати штраф в останні дні перед початком дії закону. Натомість співробітники ДАI заспокоюють: за несвоєчасне проходження техогляду давно не штрафують. Але це не означає, що талончик техогляду вже можна зняти з лобового скла і зберегти як дорогу реліквію ?– правоохоронці все-таки радять почекати до офіційної дати введення закону в дію.
Скільки вдасться зекономити?
Традиційно техогляд передбачав кругленьку суму: як мінімум ?– 400 грн. По-перше, слід пройти діагностику та, за потреби, відремонтувати авто на сертифікованій СТО, погасити штрафи, сплатити за талон ТО, а якщо є газобалонне обладнання, то додається ще одна платна довідка.
Однак дехто з автовласників обходив стороною офіційну процедуру і просто купував талон. Кажуть, «подяка» за таку послугу обходилася вдвічі дорожче за офіційну процедуру. До речі, парламентарі, які виступали за скасування ТО, насамперед заявляли про корупційні схеми отримання талонів. Насправді ж важко сказати, чому слуги народу таки вирішили спростити життя автомобілістам і чи дійсно вдасться зекономити. Водії у полегшення не вірять і припускають, що заощадять хіба що на пластиковому талоні, за який в ДАI сплачували 146 грн. Але може бути й по-іншому: дехто пророкує, що страхувальники піднімуть розцінки, адже зі скасуванням офіційного ТО зросли ризики для компаній.
Сертифіковані СТО проти «гаражників»
Що означає скасування ТО для підприємців, які працюють на СТО й отримали спеціальну ліцензію? За статистикою, лише 1/5 автомобілів використовується в комерційних цілях, тобто кількість клієнтів у зв’язку з проходженням ТО різко падає:
— Я не думаю, що це буде криза, – коментує начальник СТО ТД «Укртатнафта» Сергій Красюк. ?– По-перше, сертифіковані СТО здійснюють сервісне обслуговування – це значний відсоток клієнтів. По-друге, страхувальники все одно вимагатимуть офіційні документи про технічний стан автомобіля. В мене немає підстав думати, що зі скасуванням ТО клієнти сертифікованих СТО масово почнуть користуватися дешевшими послугами ремонтників-«гаражників», хоча певний ризик є. Як відомо, менталітет деяких водіїв такий, що краще сьогодні зберегти копійку, ніж забезпечити собі і пасажирам комфорт і безпеку завтра.
За словами Сергія Красюка, слідом за скасуванням ТО уряд має подумати над тим, як захистити офіційні СТО від недобросовісної конкуренції, адже це буде не лише заохочення підприємців чесно вести бізнес, а й турбота про безпеку на дорозі.
— У деяких країнах за неофіційні автопослуги штрафують і ремонтників, і водіїв. По-перше, це дисциплінує платників податків, а, по-друге, у випадку ДТП через несправність автівки можна дослідити сервісну історію авто, це стимулює СТО працювати відповідально, – додає Сергій Красюк.
Чи боятися зростання ДТП?
Заступник начальника ДАI Кременчука Олександр Хрестовий вважає, що зі скасуванням техогляду значного збільшення аварій не станеться, бо ДТП з причини несправності автомобіля трапляються рідко:
— Найчастіша причина аварії – це перевищення швидкості, далі йдуть порушення правил руху на перехресті, потім – нетверезі водії за кермом. Хоча, в принципі, існує ймовірність того, що на дороги виїдуть дуже старі автомобілі або ті, які давно не були в експлуатації. Тоді, можливо, відсоток аварій, спричинених несправними автівками, зросте, – припускає Олександр Хрестовий.
Подейкують, що слідом за скасуванням ТО пройде скорочення штату серед співробітників ДАI.
— Обсяг робіт, дійсно, зменшиться, відбудеться і скорочення штату, але це пов’язано з оптимізацією структури ДАI по Україні в цілому.
Наразі в службі ДАI Кременчука працюють понад 70 співробітників, при цьому прогнозовані цифри скорочення ще не називають. Наразі рядові співробітники обговорюють скасування ТО, адже за інспекторами залишили деякі повноваження з перевірки технічного стану авто. Проте юристи кажуть, що висновки інспекторів щодо технічного стану автомобілів дещо суб’єктивні й оскаржити такий протокол у суді цілком можливо.