За безквитковий проїзд у тролейбусі передбачений штраф у 20-кратному розмірі від вартості квитка – наразі він становить 15 грн. У кременчуцьких тролейбусах водяться «зайці» різних порід: з фальшивими документами, просто любителі сховатися від кондуктора, а також «зайці» мимоволі, тобто пільговики, які забули або загубили посвідчення. Із безбілетниками борються двома способами: або виписують штраф, або висаджують.
— У Харкові дисципліна в електротранспорті краща, бо там контролери працюють спільно з міліціонерами, – коментує директор Кременчуцького тролейбусного управління Олександр Вертюх. – У нас лише іноді проходять такі рейди, та й контролерів у КТУ небагато – всього двоє, хотілося б більше, але для нас це розкіш.
Директор тролейбусного управління зазначає, що деякі кременчужани не люблять розлучатися з грошима, тому контролери потрібні і для дисципліни серед пасажирів, і для перевірки кондукторів. «У нинішніх пасажирів дисципліна і свідомість низька», – каже Олександр Вертюх. Він упевнений: щоб покращити фінансове становище тролейбусного управління, пасажири повинні виконувати два правила: оплачувати проїзд і вимагати квиток.
З 1 вересня у Кременчуці проїзд у тролейбусі став коштувати 75 коп. Керівництво тролейбусного управління каже, що очікували кращого економічного результату. Наразі, за словами директора КТУ Олександра Вертюха, собівартість проїзду в електротранспорті становить близько 1,70 грн.
Стюардеси електротранспорту
У тролейбусному парку не вистачає кондукторів. Середня зарплата – близько 1000 грн та більше, залежить від виконання плану.
Кременчужанка Ніна Хіль працює кондуктором тролейбуса понад 10 років. Свою роботу вважає важкою, особливо у години пік, коли транспорт переповнений. Але все одно «зайців» кондуктори помічають.
— Я намагаюся запам’ятовувати тих, хто купив квиток. «Зайці» трапляються, але небагато, частіше молодь. Безбілетники старшого віку можуть користуватися фальшивими посвідченнями, я неодноразово вилучала такі підробні документи, – каже Ніна Хіль. – Взагалі, зараз, у період кризи, пасажирів стало трохи більше, всі хочуть заощаджувати на проїзді. Коли люди їдуть на роботу, за один рейс продаємо і 100, і 200 квитків. Це не враховуючи пільговиків, яких у нас завжди багато.
За підрахунками працівників КТУ, кременчуцькі тролейбуси щодня перевозять 40-50 тис. пасажирів, дві третини з них – пільговики.