Чорбівський сільський голова, щоб позбутися кредиторів, збирається звернутися до суду.
У чорбівського сільського голови Любові Васюти виникла несподівана проблема. Посадовець погодилась розповісти про неї в газеті. Вона хоче досягнути цим подвійної мети. По-перше, спробувати позбутись кредиторів, котрі вимагають від неї повернення чужого кредиту. По-друге, попередити земляків про існування проблеми, яка може постати практично перед кожним жителем району.
Два місяці тому на робочий телефон Чорбівської сільської ради та на мобільний Любові Васюти почали дзвонити невідомі люди. Вони заявили, що захищають інтереси Платинум Банку. Невідомі вимагають від Любові Іванівни повернення простроченого кредиту. Його сума складає близько п’яти тисяч гривень.
Як виявилось, кілька місяців тому, ще влітку, жінка, яка живе в Чорбівці, взяла у відділенні Платинум Банку, що діє в Кобеляках, споживчий кредит. Одна з вимог надання грошей, яку ставить дана фінансова установа — надання контактних телефонів для подальшого зв’язку. Не довго думаючи, жіночка продиктувала співробітниці банку номери телефонів сільради та Любові Васюти. Потім у неї виникли проблеми з поверненням грошей. І кредитори почали телефонувати Васюті. «Вони і дзвонять, і «есемески» шлють на мобільний, — розповідає Любов Іванівна. — Я їм одразу сказала, що ніяких грошей у їх банку не брала і поручителем не виступала. Я знаю, що це таке, і навіть у своїх рідних поручителем не виступаю. Тим більше, займаю посаду сільського голови. Мені такий клопіт не потрібен».
Та кредитори не вгавали. Останньою краплею, котра переповнила чашу терпіння, стало повідомлення про те, що Любов Васюта стала «невиїзною». Нібито її, як боржника по кредиту, занесли в спеціальний «чорний список» Прикордонної служби України. Таким людям заборонений виїзд за межі держави. «А в мене родичі в Росії є, — обурюється Васюта. — Я до них в гості збиралась поїхати».
Із своїми претензіями жінка пішла у відділення Платинум Банку, котре працює у Кобеляках. Але там їй нічим допомогти не змогли. Лише сказали, щоб зверталась до вищого керівництва фінансової установи. За словами Любові Васюти, у банку вона стала мимовільним свідком ситуації, дуже схожої на ту, що передувала її сьогоднішній. «Стою я, чекаю, доки моя черга дійде, — розповідає Любов Іванівна. — Переді мною стоїть жіночка, вона оформила кредит на себе. І от я чую, як вона диктує співробітниці банку номери телефонів. Я запитала: «А Ви дозволу цих людей запитали, щоб їх номери розголошувати?». Потім питаю у цієї банкірші: «А ви цим людям передзвонюєте, запитуєте їх згоди?». Замість відповіді Васюті сказали, що вона заважає працювати і пообіцяли викликати наряд міліції. Правоохоронців ніхто не викликав, натомість, за словами сільського голови, співробітниця Платинум Банку зникла. Не дочекавшись її появи, Любов Васюта сама пішла в Кобеляцький райвідділ внутрішніх справ та районну прокуратуру. Там жінці сказали, що її права однозначно порушені. У подальшому Любов Васюта збирається позиватися з банком у суді, вимагаючи компенсації шкоди, завданої її репутації.
На жаль, ситуація, у котру потрапила чорбівський сільський голова, є типовою для українського сьогодення. І «влипнути» у подібну халепу може кожен. Адже зараз десятки, якщо не сотні фінустанов пропонують узяти у них кредит за спрощеною процедурою: всього за десять-двадцять хвилин, без довідки про доходи з місця роботи. Безумовно, ризик неповернення таких легких кредитів неймовірно високий. Ну, а потім фінустанови намагаються витрясти гроші, знову ж ідучи шляхом найменшого спротиву. У тому числі, вимагаючи повернення кредиту в нічого не підозрюючих знайомих боржників. У число таких «знайомих» і потрапила Любов Васюта та вся сільрада. Адже кредитори дзвонять і в сам орган місцевого самоврядування.
Через кілька днів після розмови з Любов’ю Васютою нам вдалося поспілкуватись із співробітницею Платинум Банку, яка оформляє кредити в Кобеляцькому районі. Вона заявила, що ситуація, подібна до тієї, в яку потрапила сільський голова, не повинна виникати взагалі. Адже при заключенні подібних договорів не передбачений інститут поручителів. Тобто, за повернення кредиту відповідає виключно та людина, яка його взяла. Співробітниця підтвердила, що при видачі кредиту у фінустанові вимагають, щоб позичальник надав три телефонні номери. Вони потрібні для того, щоб навести довідки про позичальника. Як правило, люди вказують телефони родичів. Дозволу на розголошення телефонного номера, навіть мобільного телефону, працівники банку не питають.
Водночас, співробітниця Платинум Банку порадила Любові Васюті звертатися з заявою про дане непорозуміння в дирекцію фінустанови. І навіть висловила готовність надати допомогу у складанні такого звернення. Вона висловила припущення: «Імовірно, сільський голова щось не так зрозуміла. А, можливо, це недобросовісність колекторів чи, взагалі, сторонніх осіб. Наш банк працює в межах чинного законодавства. І ніхто зі сторонньої людини повернути чужі борги на вимагає».
Як вийти переможцем із такої ситуації?
Найпростіше — надіслати лист на адресу банка з викладенням ситуації, у тому числі, як і коли вам стало відомо про наявність боргу. У банка необхідно просити копію кредитного договору з усіма додатками, а також копію платіжного доручення, яка підтверджує факт отримання вами кредитних грошей. Не потрібно розраховувати, що банк дозволить оглянути всю кредитну справу, оскільки там є внутрішньобанківська інформація, але позичальник має право отримати дублікат кредитного договору та інших документів, де стоїть його підпис.
Після отримання такого запиту в банка повинно виникнути кілька запитань із приводу оформлення та видачі кредиту, і, можливо, результатом таких запитань стане внутрішньобанківська перевірка кредитної справи і зняття претензій.
Проте, може статися так, що банк не буде надавати інформацію по кредиту, навіть реквізитів кредитного договору. У такому випадку сміливо ідіть до суду. Предмет позову, для початку, — зобов’язати банк надати офіційну належну відповідь на ваше звернення відповідно до Закону України «Про звернення громадян».
Як поводити себе з колекторами?
Перше правило боротьби з колектором — ніяких усних розмов, тільки паперове листування. Друге — доводити свою правоту колектору марно: у нього є команда «фас» від банка і відмінити її може тільки він. Сам колектор ініціювати розгляд не буде, а тільки й далі вимагатиме погашення боргу. Тому ваша задача — розібратися в ситуації, дізнатися про подробиці кредиту, і зрозуміти, наскільки законними є дії колектора.
Колектор отримує від банка право стягувати борги з позичальника на підставі договору. Тому в першому запиті необхідно дізнатися, чи має колектор право взагалі звертатися до вас. Для цього необхідно запитати про наявність у колекторів договору з банком, його реквізити, дату укладання. Також потрібно попросити копію кредитного договору з усіма додатками, виписку з кредитного рахунку та будь-які інші документи, які могли б підтвердити наявність боргу.
У які інстанції звертатися?
Якщо колектор продовжує здійснювати моральний тиск, то зовсім не обов’язково чекати відповідей від колекторів чи банку — можна одразу йти в міліцію чи прокуратуру з заявою та описом ситуації і такою фабулою: «Прошу захистити мене від незаконного переслідування зі сторони колекторської компанії, представники якої погрожують мені фізичною розправою і здійснюють на мене психологічний тиск. У ситуації, що склалася, враховуючи агресивну поведінку колекторської компанії, я побоююся за життя і здоров’я своє та своїх близьких, а тому прошу захистити мене від злочинних посягань».
Такий шлях допоможе і у випадку, якщо колектор та банк не поспішають із відповіддю на ваші листи-звернення або їх відповіді не прояснюють ситуацію.