1. Що таке державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень і для чого вона потрібна?
Державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі — державна реєстрація прав) — офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (далі — Державний реєстр прав).
Державна реєстрація покликана забезпечити охорону й захист прав і законних інтересів власників, користувачів нерухомого майна, шляхом створення додаткових гарантій для них та зводить до мінімуму можливість недобросовісних осіб реєструвати на себе права, які їм не належать, а тому створює перешкоди для проведення незаконних операцій із нерухомістю.
Лише зареєстровані права мають юридичну силу перед іншими (третіми) особами, а зареєструвати за собою права на нерухомість може лише особа, якій вони належать згідно з дійсними документами, які відповідають вимогам законодавства.
2. Чи обов’язковою є державна реєстрація прав?
Державна реєстрація прав є обов’язковою, оскільки відповідно до Цивільного кодексу України (статті 331 та 334) та Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (стаття 3) права на нерухоме майно та їх обтяження, які підлягають державній реєстрації відповідно до закону, виникають з моменту такої реєстрації.
Виключення складає право користування (найму, оренди) будівлею або іншими капітальними спорудами, їх окремими частинами. Відповідно до статті 794 Цивільного кодексу України в редакції від 01.01.2013 таке право підлягає державній реєстрації, якщо договір найму або оренди, за яким воно виникає, укладається на строк не менш як три роки.
3. Нова процедура державної реєстрації прав. Суб’єкти, уповноважені на її проведення. Видача свідоцтва про право власності на нерухоме майно.
З 1 січня 2013 року процедура державної реєстрації прав стає простішою та зручнішою для власників, користувачів нерухомого майна.
Державна реєстрація прав проводитиметься державними реєстраторами прав на нерухоме майно реєстраційної служби, а також нотаріусами, як спеціальними суб’єктами, на яких покладаються функції державного реєстратора прав.
Процедура державної реєстрації прав буде складатися з таких дій:
1) подання документів для державної реєстрації прав заявником і отримання картки прийому заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень;
2) проведення державної реєстрації прав (за відсутності підстав для відмови у її проведенні або зупиненні, чи зупиненні розгляду відповідної заяви);
3) отримання документів про державну реєстрацію прав заявником.
До 01.01.2013 державна реєстрація речових прав на нерухоме майно проводиться реєстраторами бюро технічної інвентаризації в Реєстрі прав власності на нерухоме майно. Розгляд заяв про проведення державної реєстрації прав, надання інформації з Реєстру прав здійснюватиметься БТІ до 30.12.2012, але строк для проведення державної реєстрації прав або надання інформації з Реєстру прав становить 14 робочих днів з дня прийняття відповідної заяви. У зв’язку з цим із заявами до БТІ про проведення державної реєстрації прав або надання витягу з Реєстру прав бажано звертатись до 16.12.2012 р. Поряд із цим, витяги з Реєстру прав власності, видані БТІ до 01.01.2013, при реєстрації прав на нерухоме майно з 01.01.2013 р. втратять чинність.
З 01.01.2013 року державна реєстрація прав проводитиметься державними реєстраторами прав на нерухоме майно реєстраційної служби Кобеляцького районного управління юстиції, а також нотаріусами.
Звертатися до реєстраційної служби за проведенням державної реєстрації прав необхідно у наступних випадках:
1) законом передбачено проведення державної реєстрації прав з видачею свідоцтва про право власності на нерухоме майно;
2) проведення державної реєстрації прав на підставі рішень органів влади, зокрема на підставі рішення суду, органів прокуратури, податкових органів, органів місцевого самоврядування;
3) проведення державної реєстрації прав, які виникли до 1 січня 2013 року та не були зареєстровані відповідно до законодавства, яке діяло на час їх виникнення.
Право власності та інші речові права на нерухоме майно реєструються в реєстраційній службі за місцезнаходженням такого майна.
Обтяження речових прав на нерухоме майно реєструються в будь-якій реєстраційній службі.
Звертатися до нотаріусів за проведенням державної реєстрації прав необхідно у наступних випадках:
1) проведення державної реєстрації права власності перед вчиненням певної нотаріальної дії, у разі якщо реєстрацію такого права власності було проведено відповідно до законодавства, що діяло на момент його виникнення, тобто до 1 січня 2013 року;
2) проведення державної реєстрації прав у результаті вчинення нотаріальної дії з нерухомим майном, об’єктом незавершеного будівництва.
Державна реєстрація права власності у випадку № 1 проводиться нотаріусом виключно у період встановлення нової системи державної реєстрації прав. У подальшому, за наявності відомостей про право власності на нерухоме майно в Державному реєстрі прав, нотаріусом проводиться державна реєстрація прав виключно в результаті вчинення нотаріальної дії.
4.Строки проведення державної реєстрації прав.
Загальний строк проведення державної реєстрації права власності та інших речових прав складає 14 робочих днів.
Якщо під час розгляду заяви про проведення державної реєстрації права власності чи іншого речового права було подано заяву про проведення державної реєстрації обтяження речових прав на те саме майно, така заява розглядається у строк, що не перевищує 10 робочих днів.
Державна реєстрація обтяжень речових прав на нерухоме майно, іпотеки проводиться в день надходження відповідної заяви.
Державна реєстрація прав, які виникають у результаті вчинення нотаріальної дії, проводиться нотаріусом одночасно з вчиненням такої дії.
5. Хто має право на отримання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно?
Інформація з Державного реєстру прав обтяжень надається реєстраційними службами незалежно від місцезнаходження нерухомого майна у формі витягу, інформаційної довідки та виписки.
Витяг із Державного реєстру прав на підставі заяви мають право отримувати:
1) власник нерухомого майна або уповноважена ним особа;
2) особа, яка має речове право на чуже нерухоме майно, або уповноважена нею особа;
3) спадкоємець (правонаступник — для юридичної особи) або уповноважена ним особа.
Витяг із Державного реєстру прав про державну реєстрацію іпотеки, обтяження на підставі заяви мають право отримувати будь-які фізичні та юридичні особи.
Інформаційну довідку з Державного реєстру прав на підставі письмового запиту мають право отримувати суд, органи місцевого самоврядування, органи внутрішніх справ, органи прокуратури, органи державної податкової служби, органи Служби безпеки України та інші органи державної влади (посадові особи), якщо запит зроблено у зв’язку зі здійсненням ними повноважень, визначених законом.
Орган державної реєстрації прав зобов’язаний за заявою власника або правоволодільця надавати йому інформацію у формі виписки про осіб, які отримали відомості про права та обтяження прав на нерухоме майно, що йому належить.
Надання витягу з Державного реєстру прав нотаріусом здійснюється виключно в результаті проведення державної реєстрації прав під час вчинення нотаріальних дій із нерухомим майном, об’єктом незавершеного будівництва.
Далі буде.