Якщо ви втомились від українського бездоріжжя та бездіяльності дорожньої служби, то у вас є вихід. Беріть рулетку й фотоапарат і вирушайте шукати яму.
Як боротися з ямами на дорозі? Можна плюватися і матюкатися, крити на чому світ стоїть владу і безтолкових дорожників. Можна. Але толку з того буде нуль цілих, нуль десятих. Від ваших криків та матюків нікому ні холодно, ні гаряче. І ями від цього, звичайно ж, не зникнуть. А можна спробувати поборотися з ямами іншим способом. Він складніший, ніж просте матюкання, але і більш дієвий.
Про існування такого способу автор, у принципі, знав і раніше, але ніколи ним не користувався. Як і більшість моїх співгромадян. Спосіб цей полягає в написанні звичайної скарги. Адже в нашій країні (можливо, не тільки в нашій) будь-яка влада реагує лише на письмове звернення. Адже, якщо є скарга, то на неї потрібно відповідати. Звичайно, більшість відповідей на скарги — це примітивні відписки, які містять жалісливі фрази типу «недостатнє фінансування», «за наявності коштів», «в умовах світової фінансової кризи» і так далі. Але. Якщо скарг буде багато і вони будуть повторюватися, то, рано чи пізно, якийсь ефект таки буде. Або усунуть причину скарг, або того, хто не зміг її усунути. Усе одно, якісь зміни та відбудуться.
Ми вирішили спробувати написати скаргу стосовно ями на дорозі. Придумали це не самі. Підказав, спасибі йому, наш колишній коректор Коля Гузченко. Він на нашому сайті «ЕХО з регіону» розповів про такий собі проект під назвою «УкрЯма». Ідея створити сайт виникла в російського блогера Олексія Навального. Скористатися ним надзвичайно просто. Для початку у вас повинна бути яма або якийсь інший недолік на дорозі (незакритий люк або неприбраний сніг).
Припустимо, нам дошкуляє яма на дорозі. Спочатку ми переконуємося, що вона не вписується в допустимі норми. Для цього читаємо роз’яснення на сайті: «Згідно з чинним Державним стандартом України 3587-97, розміри ям не повинні бути більше 0,5 м або 6 см в глибину. Усі ями, які більше хоча б по одному параметру, повинні бути усунені протягом 10-денного терміну (максимум)». Отже, спочатку яму потрібно виміряти і сфотографувати. Для цього вам знадобляться рулетка і фотоапарат/мобільний телефон із камерою. Якщо яма ширша або глибша, ніж дозволяє Держстандарт, ви маєте право поскаржитися. Як це зробити?
На тому ж сайті «УкрЯма» створений простий алгоритм написання скарги. Спочатку ви завантажуєте фотографію з вашою ямою. Потім за допомогою карти обираєте її місцезнаходження. Приміром, Нові Санжари, вулиця Жовтнева. Обираєте підрозділ ДАІ, який відповідає за дану територію. Потім вписуєте свої дані, як скаржника. І сайт сам генерує вам готову скаргу в ДАІ. Ви роздруковуєте її і відправляєте листом із повідомленням. І 31 день (відповідно до законодавства) чекаєте відповіді.
За 31 день вам має надійти з ДАІ відповідь. Варіант перший. У листі написано, що всі пошкодження усунені. Ви їдете на вулицю, де розташовувалось вказане вами пошкодження, фотографуєте заасфальтовану яму і викладаєте фото на сайт. Ура! Однією ямою в Україні стало менше! Варіант другий. Відповіді з ДАІ немає або прийшла формальна відписка. Знову звертаєтесь до сайту і вам допомагають написати скаргу до прокуратури: або на бездіяльність ДАІ, або тих організацій, які мають утримувати дороги у стані, який відповідає нормам Держстандарту.
Виглядає заскладним? Звичайно, просто матюкатися набагато простіше. Насправді, нічого складного в цій схемі немає. Тому ми вирішили не просто розповісти вам про «УкрЯму», але і спробувати самим скористуватися ресурсом. Для початку сіли в редакційне авто і проїхалися вулицями Нових Санжар. Благо, довго шукати яму в наш час не треба. Але ми намагалися обирати найбільш ефектні.
Одну з таких знайшли на центральній вулиці селища — Леніна. Знаходиться яма в самому її кінці, навпроти будинку під номером 114. Спочатку ми заміряли її за допомогою рулетки і зрозуміли, що в параметри Держстандарту вона аж ніяк не вкладається. Красуня-яма мала 2 метри 25 сантиметрів у довжину, 1 метр 50 сантиметрів у ширину та 11 сантиметрів у глибину. Доки ми фотографували «знахідку», із будинку навпроти вийшов чоловік і почав зацікавлено спостерігати за нашими маніпуляціями.
— Яму задєлаєте? — із надією поцікавився він. Ми пояснили, що «заделать» яму — не в нашій компетенції. Це, можливо, зроблять дорожні служби, але не факт, що швидко.
— Ну ви хоч сфотографіруєте і напишете — і то хорошо! — підсумував чоловік.
Виїхавши з селища, ми вирішили проїхатись до сусідніх Забрідок. І дуже швидко зрозуміли, що робити цього було не слід. Оскільки в Забрідки краще всього діставатися не на авто, а, бажано, вертольотом. Але позаяк такий транспортний засіб в Україні по кишені лише Президенту, нам довелося все ж таки їхати машиною. Розігнатися на такій дорозі нереально, тому що і на першій швидкості пасажирів постійно підкидає. Ями на покритті розташовані так густо, що складається враження — тут нещодавно пройшов авіанальот. Вимірювати величину і ширину ям практично неможливо. По тій простій причині, що фактично вся дорога — одна суцільна яма з малюсінькими вкрапленнями асфальту.
Повернувшись до Нових Санжар, ми зробили знімки ще кількох ям на вулицях Леніна та Петровського. Коли фотографували останню, повз нас пройшов пішохід, який не міг не поділитися наболілим.
— Дороги ні в ж… не годяться! Тільки налоги платимо! — сказав чоловік.
Напевно, під його словами з готовністю підписалися б більшість автовласників України. Адже їх усіх надзвичайно цікавить: куди ж усе-таки йдуть оті мільйонні податки, якщо дороги в нас ось такі?
Повернувшись до редакції, ми вирішили написати скаргу. Із усіх ям вибрали найбільшу — ту, що по Леніна, 114. Завантажили її фото на сайт. І, скориставшись формою з «УкрЯми», написали заяву до відділення ДАІ. До неї додали фотографію ями. І все це відправили поштою. Тепер будемо чекати відповіді і час від часу моніторити стан нашої ями. Може, її вже завтра заасфальтують і можна буде з радістю констатувати: в Україні стало на одну яму менше. Як би там не було, а про результат нашого звернення ми обов’язково напишемо, як тільки отримаємо відповідь. Звичайно, ми розуміємо, що скоріш за все отримаємо одну з поширених відписок. Але то вже буде приводом для написання іншого матеріалу.