Хочеш зекономити - встанови лічильник
Кількість громадян, які вирішили встановити в своїх оселях лічильники, щороку збільшується. Такий крок не лише дає змогу економити національні ресурси, що вкрай важливо, адже, наприклад, за запасами питної води на душу населення Україна займає передостаннє місце серед країн СНД, а й дозволяє заощадити кошти сімейного бюджету. За приблизними підрахунками завдяки лічильникам води сім’я із трьох осіб за місяць економить щонайменше 30% суми, яку зазвичай сплачує за холодну та гарячу воду за сумнозвісною «нормою», яка нараховується із солідним «запасом»: раптом трубу прорве, хтось відкритий кран залишить і таке інше. Та й за газ з лічильником не доведеться платити «середнє арефметичне» в теплу пору року та ще при цьому й мерзнути взимку. Тож переваги очевидні.
Що ж не завадить знати, перш ніж придбати той чи інший прилад обліку води чи газу? Лічильники необхідно купувати в організаціях, які мають право на їх встановлення або в спеціалізованих магазинах. Перш за все потрібно звернути увагу на комплектацію, зокрема, на наявність технічного паспорту, де вказаний гарантійний термін та дата повірки. Прилади обліку обов’язково проходять первинну повірку – контроль на точність, відразу коли «сходять з конвеєра» підприємства-виробника, що підтверджується підписом повірника та відбитком тавра в паспорті на прилад. Бажано, щоб лічильник був «свіжим», простіше кажучи, чим менше пройшло часу з моменту його виготовлення, тим довше до наступної повірки.
Варто знати, що хоча прилади обліку не підлягають обов’язковій сертифікації, відповідно до статті 11 Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність» вони обов’язково мають проходити державні приймальні випробування, за результатами яких видаються сертифікати затвердження на тип засобу вимірювальної техніки, після чого цей тип заноситься до Державного реєстру і відтоді він може на законній підставі продаватися в торгівельній мережі.
Крім вітчизняних, до Державного реєстру мають бути занесені всі прилади іноземного виробництва, в тому числі російського, які допущені до експлуатації в Україні. Ці дані наведені у паспорті на лічильник. Зокрема, перевірити інформацію про внесення водоміра в Державний реєстр може кожен бажаючий зателефонувавши до ДП «Полтавастандартметрологія» за номером 60-27-09 або 58-43-35.
Прилад обліку може «підвести» господаря
Щоб уникнути похибки в роботі лічильника, а вона може бути не лише на користь споживача, а й на користь постачальника послуги, точність приладу обліку необхідно періодично перевіряти. Тож відповідно до статті 28 Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність» прилади обліку води повіряються не рідше 1 разу на три роки (для окремих типів лічильників раз у 4 роки); газу – не рідше 1 разу на 8 років; електроенергії – не рідше 1 разу на 8-16 років (у залежності від типу лічильника).
Повірці водомірів передує їх технічний огляд і при потребі, ремонт. В Полтаві є три організації, які уповноважені на виконання подібних робіт: це Комунальне підприємство «Водоканал», підприємство «Полтаватеплоенерго» та ТОВ «Техцентрсервіс». Подальшу повірку лічильників проводять фахівці ДП «Полтавастандартметрологія». Тож хотілося б застерегти споживачів від звернень до сумнівних організацій не ліцензованих на проведення вищезгаданих робіт або до випадкових фірм-одноденок, які пропонують виконання будь-яких послуг по обслуговуванню лічильників, в тому числі і незаконну повірку приладів за необґрунтовано завищеною вартістю.
Лише протягом минулого року фахівцями ДП «Полтавастандартметрологія» було повірено близько 6 тисяч приватних водомірів. Повірку здійснюють за допомогою спеціальних стаціонарних проливних установок. Про її необхідність переконливо свідчить той факт, що кожного разу в ході технічного обслуговування виявляють лічильники, які потребують невідкладного ремонту. З часом очікують, що їх кількість збільшиться, адже чим довше знаходиться в експлуатації прилад обліку, тим швидше він зношується. До речі, на справність водомірів великою мірою впливає і якість води, чим більше у ній мінеральних солей та механічних домішок, тим інтенсивніше йде процес осаду цих речовин на деталі лічильника, що прискорює його виведення з ладу.
Кому платити за повірку?
Що ж до того, хто повинен сплачувати за процедуру повірки, демонтаж та монтаж лічильника, то це питання, ось уже кілька років викликає суперечки в суспільстві. Як пояснили в Державній житлово-комунальній інспекції України, хоча у статті 28 пункту 3 Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність» і значиться, що «періодична повірка, обслуговування та ремонт (у тому числі демонтаж, транспортування та монтаж) побутових лічильників, якими користуються фізичні особи, здійснюються за рахунок підприємств і організацій, які надають послуги з електро-, тепло-, газо- і водопостачання», при цьому передбачено, що вартість вищезгаданих робіт повинна відшкодовуватись споживачем через тариф на відповідні послуги. Втім, Порядок формування тарифів на виробництво, транспортування та постачання теплової енергії та на послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води, затверджений постановою Кабміну №955 та Порядок формування тарифів на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, затверджений постановою Кабміну №959, не передбачають внесення витрат на повірку приватних лічильників у тарифи на комунальні послуги. На сьогодні в Україні витрати на повірку лічильників внесені лише в тарифи деяких ЖЕДів, які, згідно з договорами, здійснюють не лише утримання будинків та прибудинкових територій, а й надають послуги з водопостачання. В усіх інших випадках, споживач повинен сплачувати за ці послуги відповідно до укладеного договору з тією чи іншою комунальною службою. Сама по собі повірка коштує менше 6 гривень, проте, за розпломбування-опломбування, демонтаж-монтаж комунальники беруть значно більше.
За законом повірка водомірів має тривати не більше, ніж 1 місяць, хоча на практиці цей процес займає не більше двох тижнів. В цей період нарахування за водоспоживання проводиться умовно - у розмірі середньомісячних показників лічильника за попередні 3 місяці.
Перевірити точність вдома неможливо
Повірка може бути позачерговою, якщо у споживача виникли сумніви з приводу правильності показань лічильника. У такому разі вона проводиться за власні кошти мешканця. Якщо помилка, котра виявиться у показниках, перевищує допустиму для даного лічильника похибку, виконавець повинен зробити перерахунок вартості своїх послуг з дня останньої повірки або з дня встановлення водоміра (якщо його повірка ще не проводилася) на відповідний відсоток відхилення показань. Отже, в разі виникнення сумнівів щодо роботи лічильника або при пошкодженні пломби споживачу необхідно терміново звернутися до водоканалу.
Якщо споживач не провів повірку своєчасно, після закінчення терміну повірки розрахунки за спожиту воду ведуться за встановленими нормативами споживання, а не за показниками лічильника.
Багато хто із споживачів запитує, чому неможна перевірити правильність роботи водоміра в домашніх умовах, відливши певну кількість води у відро чи банку? На жаль, технологія повірки лічильників, не дозволяє робити повірку за місцем встановлення приладу, адже для цього використовується спеціальне обладнання, вартість якого складає від 100 до 200 тисяч гривень, воно дозволяє перевірити як працює водолічильник в трьох режимах: при слабкій подачі води, середній та максимальній. Саме такі вимоги технічних регламентів і тільки після таких випробувань можна бути впевненим у точності водоміра.
До речі, найкращими в світі вважають лічильники французської фірми Шлюмберже, за ними йдуть німецькі, на відміну від вітчизняних, гарантійний термін у них не 4-6 місяців, а 2-3 роки. Проте, й коштують вони як мінімум у 2 рази дорожче. Та й проблем з установкою та реєстрацією вітчизняної продукції менше, адже більшість населення купує саме її.
На жаль, сьогодні не всі громадяни розуміють важливість проведення періодичного технічного обслуговування та періодичної повірки приладів обліку. Проте, коли метрологічний пристрій працює точно, спокійніше не лише надавачу послуг, а й споживачеві.