Із 1 вересня в Україні буде введений новий податок для власників автомобілів.
Українці, у тому числі та категорія населення, яка гордо іменує себе автовласниками, уже, напевно, звикли до того, що сьогоднішній Уряд виявляє «небувалу турботу» про їх матеріальне, духовне та фізичне благополуччя. Що півроку влада, в особі депутатів і Кабміну, придумує чергове нововведення, метою якого, за словами його авторів, є виключно турбота про свій народ.
Так у квітні законотворці ввели спецмито на імпортні автомобілі. Нардепи стверджували, що прагнуть, передусім, захистити власного товаровиробника. Мета, що й казати. Шляхетна і по-державницьки вірна. Адже держава має захищати власних виробників, у тому числі й тих, що випускають українсько-китайсько-російську продукцію, яку дехто називає автомобілями.
Мито ввели. У результаті досягли невеличкого пожвавлення на ринку нових автомобілів. Хоча невблаганна статистика засвідчила, що українці чомусь проігнорували «Віди», «Форзи», «Сенси» і «Шкоди». Тобто те, що випускають вітчизняні виробники. Згідно з даними, наведеними дуже авторитетним виданням «Дзеркало тижня», після короткочасного спалаху продажів, знову почався регрес. За період із січня по липень 2013-го року динаміка продажів нових автомобілів виявилась від’ємною — мінус 5%. А за липень, у порівнянні з цим же місяцем минулого року, продаж скоротився аж на 15,5%. Найцікавіше те, що найгірші показники продемонстрували «Деу», «Шевроле», «Шкода», «Чері», «ЗАЗ» і «Хюндай». Тобто, упали продажі машин, які складають в Україні або Росії. Один із знайомих автора статті, який сам у липні купив «Сітроен-Пікассо», сказав так: «Я запросто можу купити вітчизняний автомобіль. Але я не зробив і ніколи не зроблю цього з принципу. По-перше, на мою суб’єктивну думку, усе, що зібрали в Україні чи Росії, є г…. Їздив, зрівнював, знаю. По-друге, вибір «Сітроена» є моїм протестом проти дій влади. Введуть утилізаційний збір, а я все одно жінці куплю або «Форда», або «Ніссана».
Дійсно, з 1 вересня автомобілі в Україні знову подорожчають. Вступить у силу так званий «утилізаційний збір». За допомогою нього владоможці, знову ж за їх словами, намагаються вирішити проблеми пересічних громадян, дбають про їх безпеку та здорове довкілля. Мовляв, нічого всякими відходами та викидами природу знищувати. Після 1 вересня автівки мають подорожчати мінімум на 5 тисяч.
Та це ще не все. Чимало українців, у тому числі і жителів Кобеляцького та сусідніх із ним районів, жваво обговорюють ймовірність примусового вилучення старих автомобілів. Одні кажуть, що держава забиратиме машини, старші 15 років, інші — 20. Дійсно, у Законі України «Про утилізацію знятих із експлуатації транспортних засобів» написано, що зняттю з експлуатації підлягають транспортні засоби, які не відповідають установленим законодавством України технічним вимогам, вимогам безпеки, шкодять навколишньому середовищу і несуть загрозу для життя та здоров’я людей». Утилізація може бути платною і безоплатною. Щоб не платити за неї, потрібно надати довідку про сплату екологічного податку.
Далі починаються питання без відповідей. Головне з яких — хто і як визначатиме шкоду, нанесену природі старим автомобілем. І як визначити його загрозу для життя інших людей. У законі сказано, що відповіді на всі ці питання мають дати інші державні установи. От і уявіть не хвилинку, що Кабмін визнає небезпечними всі автомобілі без пасків безпеки. А шкідливими для довкілля — ті легковики, які не відповідають вимогам Євро-5. Між тим, в Україні, за даними статистики, їздять більше 2 мільйонів «Жигулів», «Москвичів» без пасків і з рівнем викидів, що не відповідає і третьому рівню євровимог. Що робити цим людям? Вони вже відчувають легку паніку. Із питаннями, що робити і куди бігти, люди телефонують і до редакції. Прохають дізнатися, чи дійсно старі автомобілі будуть конфісковані, коли настане цей час «х», щоб до нього перепродати свої «копійки». До речі, про «копійки». У законі сказано, що якщо машині більше 30 років, то утилізаційний збір на неї не розповсюджується. Так що власники автівок, зроблених до 83-го року, по теорії, можуть спати спокійно. На нашу суб’єктивну думку, до 2015-го року спокійно можуть спати всі. Навряд чи Президент «благословить» конфіскацію старих «Жигулів» до виборів, адже його можуть не зрозуміти навіть на Донбасі.
Найчастіше позбавляються від 40-50-річних машин
Після прийняття двох законів, що регулюватимуть процес утилізації авто, чиновники задекларували і створення спеціальних центрів, у яких машини розбиратимуть і відправлятимуть відходи з них на переробку. Годі й говорити, що цим мають займатися виключно представники великого бізнесу. Ніхто зі звичайних підприємців не зможе мати 5 центрів по всій Україні і підприємство з розбирання авто в кожному місті-стотисячнику.
Та найцікавіше те, що утилізаційні центри в Україні давно діють. Вони не потребують жодної копійки бюджетних чи будь-яких інших асигнувань, упровадження нового податку та підвищення цін на транспортні засоби.
З одним із таких «утилізаторів» ми зустрілися в неділю. Чоловік, назвемо його Сергієм, уже близько двадцяти років займається розбіркою старих автомобілів. Подібний бізнес у одних лише Кобеляках налагоджений не менше ніж у п’яти чоловік.
«Підприємці-утилізатори» скупляють старі автомобілі та мотоцикли, розбирають їх до гвинтика, а потім перепродують. «Я куплю «Запорожця» за тисячу гривень і маю зверху гривень двісті, — розповідає Сергій. — Це небагато, але й такі гроші на дорозі не валяються». За його словами, будь-яка машина на 80-90% складається з ліквідних матеріалів і запчастин. Попит, у основному, відсутній на сидіння та скло. Їх «утилізатори» відвозять на звалища. Сергій кілька років займався виключно розбіркою «Запорожців». Та зараз переключився на мотоцикли. «Запчастини на «Запорожці» уже навіть не питають, — пояснив чоловік. — Найчастіше люди здають «Жигулі» і «Москвичі» 40-50-річного віку. У Кобеляках двадцятип’ятирічні авто вважаються придатними до експлуатації».
Гроші і нічого, крім грошей
Зважаючи на те, що до вступу в дію утилізаційного збору залишилось лише кілька днів, ми спробували дізнатися, що зміниться після першого вересня у професіоналів. Конкретніше, у міжрайонному МРЕВ та податковій інспекції. Адже це є установи, які безпосередньо причетні як до транспортних засобів, так і до грошей. Як і очікувалось, жодної конкретної інформації ми не отримали. Ніяких нових розпоряджень, указівок чи роз’яснень «на місця» не надсилали.
У принципі, усе зрозуміло. У цій справі немає нічого, крім грошей. Грошей, які необхідно будь-яким чином забрати в українців і направити в дірявий бюджет. І турбота про екологію тут ні до чого. Для порівняння, у Німеччині утилізаційний збір становить 100 євро. В Україні — 5 тисяч гривень. Рівно настільки подорожчають із 1 вересня нові нормальні автомобілі.
І наостанок про приємне. Старі автівки ніхто силою утилізувати не буде. До виборів, звичайно.