Незабаром розпочнеться новий навчальний рік. Як же правильно підготувати дитину до школи, щоб вона почувала себе впевнено в новому колективі? Відповідь на це питання журналісти «ЕХО» дізнавались у психолога.
Якщо ваша дитина йде до школи після садка, то вона вже, швидше за все, звикла бути між однолітками. Хоча в першому класі буде все по-іншому: новий розпорядок дня, перший учитель, знайомство з однокласниками. Усі ці події викличуть у вашої дитини масу нових емоцій і вражень. Якщо ж майбутній першокласник іде в школу з дому (не відвідував дитячий садок до цього і звик бути постійно з вами), можливо, період адаптації для нього проходитиме важче. Хоча не завжди це твердження є правильним, тому що все залежить від характеру малюка. Адже кожна дитина — це індивідуальність.
Журналісти «ЕХО» вирішили дізнатись у методиста з психології районного методичного кабінету відділу освіти Юлії Мирошниченко, що потрібно робити батькам, аби майбутній першокласник почував себе у школі впевнено.
За словами Юлії Федорівни, усі діти проходять період адаптації до школи. Та в кожної дитини він різний і може тривати від 10-18 днів до трьох місяців, і, навіть, до одного року. Свідченням успішної адаптації є добре навчання та позитивний емоційний стан школяра. Така дитина із задоволенням відвідує навчальні заняття, виконує завдання та підкоряється шкільним вимогам. Та в деяких першокласників процес адаптації затягується надовго. Навіть на фоні гарної успішності виникає тривожність, яка виражається у хвилюванні, підвищеному занепокоєнні в навчальних ситуаціях у класі, очікуванні поганого ставлення до себе з боку дітей та дорослих. Деякі діти хворобливо реагують на зміни умов життя: у них порушується сон, знижується апетит, вони часто хворіють. Таким дітям потрібна допомога вчителя, психолога та батьків. Тому психолог дала декілька порад батькам майбутніх першокласників, аби період адаптації дітей до школи був якомога легшим.
Показати дитині майбутню школу
Обов’язково необхідно влаштувати малюкові детальну екскурсію. Зайти всередину школи, показати першокласникові місця, де він буде проводити урочний час: клас, спортивний зал, їдальню, туалет, медпункт та інше. Це все необхідно, аби малюк звик і зміг орієнтуватися в новому середовищі, особливо, у перші дні навчання.
Зверніть увагу: прогулянки до школи треба здійснювати якомога частіше, щоб дитина добре запам’ятала дорогу на випадок, якщо з часом ходитиме або повертатиметься з школи самостійно. А також, щоб розрахувати, яку кількість часу займає дорога в школу (спокійним кроком, без поспіху та хвилювань).
Навчити дитину збирати речі в школу
Поясніть майбутньому першокласникові, що необхідно навчитися самостійно готуватися до навчального дня: одягати форму та збирати рюкзак. Батьки повинні показати, що і куди класти, щоб у портфелі легко можна було знайти потрібну річ.
Прокидатися рано
Щоб малюк не позіхав на першому уроці, вам доведеться змінити його розпорядок дня і поступово привчити вставати раніше. Тому заздалегідь розрахуйте, у який час повинна вставати дитина, щоб устигати зібратися до школи без поспіху. Це важливо, особливо, якщо вашу дитину важко розбудити вранці.
Привчити до порядку в кімнаті
Можна у формі гри: показати і розповісти малюку, як важливо, щоб кожна річ знаходилася на своєму місці. Придумайте разом із дитиною, де «житимуть» олівці, книги, зошити, фломастери, портфель, шкільна форма та інше. І поясніть, як важливо, щоб кожна річ знаходилася на своєму місці. Головне, щоб дитина звикла дотримуватися порядку і чистоти у себе в кімнаті.
Не лякати школою і поганими оцінками
Якщо малюк неслух або погано поводиться, не варто його лякати фразами типу «скоро почнеться доросле життя», «у школі тебе навчать, як поводитися», «якщо не слухатимешся, то вчителька тебе покарає» та інше. Також малюк повинен знати, що в школу він іде за знаннями, а не за оцінками. Тому, якщо він отримає погану оцінку, нехай не боїться йти додому і не думає, що батьки його розлюблять. Готувати з малюком уроки можна у формі гри, щоб тренувати пам’ять, мову, увагу та інше. Наприклад, прочитайте казку і попросіть дитину розповісти, що найбільше йому запам’яталося та запропонуйте намалювати вподобаних героїв. Допомагайте дитині, ставте навідні питання, роздумуйте разом із ним. Так ваш малюк учитиметься висловлювати свою думку і не розгубиться, коли вчителька запитуватиме його на уроках. Кращими способами розширити горизонт знань дитини являються бесіди, читання книг і їх обговорення.
Вивчення букв і цифр, геометричних фігур і кольорів, понять право-ліво, великий-маленький, широкий-вузький повинно бути також на належному рівні. При можливості формуйте вміння читати (хоча б по складах) і рахувати (хоч би в межах 10). Обов’язковим є розвиток дрібної моторики — заняття на спритність кисті і пальців. Це необхідно як для розвитку письма, так і для мови. Потрібно більше малювати, ліпити чи працювати з конструктором. Усе це розвиває також увагу і усидливість.
Також психолог порадила батькам майбутніх першокласників розробити спільно з дитиною чіткий розпорядок дня та продумати час на відпочинок. Потрібно хвалити свою дитину навіть за незначний успіх: нехай це буде одна гарно написана буква чи цифра. Тому що дитина, яка переживає невдачі, почувається некомфортно. Постійне нагадування дитині про її невдачі призводить до негативних установок «я не зумію», «у мене нічого не вийде». Це часто супроводжується плачем, проявами агресії, негативно впливає на успішність, спілкування з однолітками та дорослими.
Необхідно вчити дитину керувати собою, без сторонньої допомоги розв`язувати посильні для неї завдання. Якщо обмежувати самостійність дитини, то це приведе до емоційної немічності.
Також варто залучати дитину до участі в різноманітних справах. Таким чином, дитина проявить себе та продемонструє свої вміння. Жага до діяльності формує корисну рису — працьовитість.
Потрібно підтримувати позитивну мотивацію школяра: зацікавлюйте, виховуйте віру у власні сили («у тебе все вийде», «давай спробуємо ще раз» та інше). Пам`ятайте: кожна дитина хоче гарно навчатися. Однак, перші зауваження, особливо критичні, спричиняють небажання вчитися.
Пробачайте дитині негативні вчинки
Необхідно вчити дитину керувати своїми емоціями: уміти вибачати, не тримати в собі образу, не плекати бажання помсти, не боятися зазнавати невдач, отримати зауваження тощо.
Отже, озброєні всіма цими знаннями, ви легше осилите дорогу до школи. Проте пам’ятайте: найголовніше для першокласника — не вміння і навички, а впевненість у своїх силах і в батьківській підтримці, щоб не відбувалося в школі.