Заборгованість облдержадміністрацій за перевезення пільговиків у приміських поїздах за 4 місяці 2014 року перевищила 73 млн грн.
З січня по квітень 2014 року у приміському сполученні залізниці України перевезли пасажирів пільгових категорій на 100,9 млн грн., а отримали від облдержадміністрацій компенсацій 27,8 млн грн., або лише 27,5%.
Нині рівень розрахунків із залізницями за перевезення пільговиків вкрай низький. Найбільша заборгованість у Києва і Київської області; Харківської, Львівської, Дніпропетровської, Чернігівської областей.
Зокрема, найбільше коштів за результатами чотирьох місяців 2014 року недоотримала Південно-Західна залізниця – 23,8 млн грн., яка перевезла пільговиків на суму майже 29,2 млн грн.
(компенсовано лише 18,6%). Це пояснюється заборгованістю Київської міської та обласної державних адміністрацій: за 4 місяці цього року КМДА повинна відшкодувати Південно-Західній залізниці 10 млн грн. (без урахування перевезень «міською електричкою»), а перерахувала 0,8 млн грн.; Київська область отримала послуг із перевезення пільгових категорій населення на 8,5 млн грн., а відшкодувала залізниці лише 1,37 млн грн.
Південна залізниця перевезла пільговиків на 18,5 млн грн., а отримала компенсацій лише 5,2 млн грн. Чималу заборгованість перед залізницею має Харківська область, мешканцям якої надано послуг із перевезення за пільговими тарифами на 13,9 млн грн., а сплачено лише 2,8 млн грн.
Львівська залізниця перевезла пасажирів пільгових категорій на 21,6 млн грн. та отримала компенсацій лише 27,1 %; Придніпровська залізниця надала послуг на 15,9 млн грн. (компенсовано 25,2 %). Рівень розрахунків із Донецькою залізницею становить 31,2 %, хоча пільговиків перевезено на 8,7 млн грн.
Найбільший відсоток компенсацій отримала Одеська залізниця – 65,9 %, яка перевезла пільговиків на суму понад 7 млн грн.
На залізничному транспорті в повному обсязі надається пільговий проїзд 25 категоріям громадян, що становить близько 70 % від усіх перевезених пасажирів у приміському сполученні. Постійна заборгованість залізницям України за перевезення пільговиків, стабільно низький рівень покриття витрат доходами у приміському секторі – ця негативна тенденція зберігається із року в рік і не дає змоги вчасно та у необхідній кількості оновлювати застарілу техніку. Зношеність приміського рухомого складу залізниць України складає: електропоїздів – 80,3 % і дизель-поїздів – 93,1 %.
Довідка.
Відповідно до статті 9 закону України «Про залізничний транспорт» для захисту інтересів окремих категорій громадян на пасажирських перевезеннях, у тому числі приміських, можуть передбачатися пільгові тарифи. Збитки залізничного транспорту загального користування від їх використання відшкодовуються залізницям за рахунок державного або місцевих бюджетів залежно від того, яким органом прийнято рішення щодо введення відповідних пільг.