Про це заявив завідувач Кобеляцької державної нотаріальної контори Юлій Чернявський під час зустрічі з міською радою ветеранів.
Минулого четверга до зали засідань міської ради завітали начальник Кобеляцького районного управління юстиції Надія Коваленко та керівники служб, які підпорядковуються цьому відомству. Одним із перших перед присутніми виступив державний нотаріус Юлій Чернявський.
Він поінформував, що протягом року нотаріальною конторою було проведено близько 5 тисяч 500 операцій. І це майже на 30 відсотків більше, у порівнянні з минулим роком. Основна частина звернень від громадян стосувалася видачі свідоцтв про право на спадщину. Дещо менша кількість — це оформлення договорів купівлі-продажу чи дарування.
Далі Юлій Володимирович розповів присутнім про нововведення в законодавстві:
— Починаючи з 2016 року, оформлення спадщини можливе буде і в сільській місцевості. Ці повноваження частково покладуть на сільські ради.
До слова, на сьогоднішній день оформити право спадщини та провести державну реєстрацію прав спадкоємців на успадковане ними нерухоме майно можна лише в нотаріуса. У сільській місцевості, як правило, їх немає.
— У дію ці нововведення мають вступити з 2016 року, — каже Юлій Чернявський. — Та коли вони запрацюють у повному обсязі — складно сказати.
За словами державного нотаріуса, проблема полягає в тому, що оформленням спадщини у сільській місцевості матимуть право займатися уповноважені посадові особи органу місцевого самоврядування, які мають вищу юридичну освіту, досвід роботи в галузі права не менше трьох років, протягом року пройшли стажування у державній нотаріальній конторі або приватного нотаріуса, завершили навчання щодо роботи з єдиними державними реєстрами, що функціонують у системі Міністерства юстиції України, та склали іспит зі спадкового права. І мовляв, таку людину в селі знайти буде нелегко. До того ж, сама сільська рада має бути обладнана відповідною оргтехнікою, інтернетом та підключена до єдиного державного реєстру.
Проте за громадянами збережеться право обирати, куди саме звертатись задля оформлення спадщини: до сільської ради, державної нотаріальної контори чи приватного нотаріуса.
Далі Юлій Чернявський зазначив, що до кінця року спостерігається зменшення кількості звернень громадян до державної нотаріальної контори.
— Ходять чутки, що з 2015-го багато послуг державних нотаріусів будуть безкоштовними, — каже він. — Це — не так. У законодавстві зберігається обов’язкова плата за видачу витягів чи державне мито. Можливо, будуть внесені якісь зміни. Та поки мова про це не йде.
Єдине, що озвучив Юлій Володимирович, це те, що починаючи з грудня цього року, при оформленні спадщини дозволяється не проводити оцінку майна у випадках спадкування його родичами першої черги (батьками, дітьми чи іншим членом подружжя).
— Це нововведення дещо полегшить процес у фінансовому плані, — каже нотаріус, — адже оцінка майна, у середньому, коштує від 300 до 500 гривень.