Керівництво «Полтаваавтотрансу» закрило вже шість австостанцій на території області. У тому числі й у деяких райцентрах. Наступною може бути автостанція Нових Санжар.
Нехворощанська автостанція продавала по 32 квитки за день
Про закриття автостанцій на території області говорять у понеділок на нараді у Романа Товстого, заступника голови облдержадміністрації. Приїздить на нараду і новосанжарська делегація у складі голови районної ради Геннадія Супруна, заступника селищного голови Валентина Івашини та начальника відділу економіки РДА Світлани Забори. На нараді мають говорити про вже закриті автостанції, у тому числі і нехворощанську. Але з ОДА вже надійшла попередня інформація, що прикрити можуть і австостанцію у Нових Санжарах.
На початку наради генеральний директор «Полтаваавтотрансу» Сергій Бутко розповідає учасникам про те, що автостанції, які планують закрити, були збитковими давно. Але підприємство до пори, до часу утримувало їх за рахунок прибутків з інших, великих: у Кременчуці, Полтаві тощо. Зараз у підприємтсва сталася така ситуація, що воно не зможе далі «тягнути» збиткові структурні підрозділи.
— На кожній автостанції у рік виходить невелика сума збитків — 20-25 тисяч. Але якщо скласти їх разом, виходить півмільйона за рік. У нас по області працює 36 автостанцій, і більшість з них збиткові, — констатує Сергій Бутко.
Учасникам наради роздають аркуші з цифрами фінансово‑господарської діяльності у 2014‑му році тих автостанцій, які збираються закрити або вже закрили. У переліку — Гребінка, Козельщина, Нехвороща, Опішня, Червонозаводське, Чорнухи та Чутове. З цього документа можна дізнатися, що автостанція у Нехворощі у минулому році завдала підприємству 21 тисячу 636 гривень збитків. За цей період її послугами скористалися 11758 пасажарів (у тому числі — 1520 пільговиків). Якщо поділити на кількість днів у році, то виходить, що в середньому за добу у касі купували 32 квитки.
Проте головною причиною збитковості автостанцій Сергій Бутко називає не зменшення пасажиропотоку, а перехоплення його «тіньовими» перевізниками, які, звичайно, послугами автостанцій не користуються і станційного збору не сплачуюють.
— Якщо щодня у області вирушають на маршрути 600 офіційних рейсів, разом із ними виїжджають і близько 300 неофіційних. І це не приміські маршрути, а найбільш прибуткові: Кременчук-Полтава, Полтава-Київ. Ось тут ми втрачаємо гроші, за які могли б утримувати і ті збиткові автостанції.
Присутні на нараді голови райдержадміністрацій та районних рад нарікають на те, що про закриття автостанцій на їх територіях дізнаються… за чотири години до наради. Тому що жодної інформації від «Полтаваавтотрансу» до них не доходило. Там, де про можливе закриття знали, встигли попрацювати. Так, у Чорнухах місцева влада зібрала перевізників, представників ДАІ і разом вирішили боротися із «тіньовими» перевізниками та зберегти місцеву автостанцію. По тому ж шляху зголошуються іти представники інших районів. Зокрема, новосанжарці запрошують Сергія Бутка вже 10‑го лютого приїхати до райцентру і провести спільну нараду із представниками місцевої влади.
Нові Санжари не закриють. Поки що
На нараді, яка наступного дня проходить у приміщенні районної ради, присутні вже названі Геннадій Супрун, Валентин Івашина, Світлана Забора. До них приєднується виконуючий обов’язки голови райдержадміністрації Роман Павличенко.
Спочатку Сергій Бутко довго говорить про ті ж загальні речі: засилля нелегальних перевізників, збитковість приміських маршрутів, про те, що пасажири сідають у автобуси не на автостанціях, а за кілька метрів від них, на звичайних зупинках. Називає цифру збитків: по автостанції у Нехворощі — 21 тисяча гривень , по Нових Санжарах — близько 25 тисяч.
— Що конкретно нам потрібно зробити, щоб не ставало питання закриття у Нових Санжарах? — цікавиться Роман Павличенко.
Сергій Бутко пояснює: автостанція не має бути збитковою, хоча б виходити на «нуль». Представники місцевої влади виносять із цього приводу свої пропозиції. Геннадій Супрун пропонує узгодити маршрути з перевізниками так, щоб їх автобуси, які рухаються із Полтави на Кременчук, обов’язково заходили на Новосанжарську автостанцію. Так і люди отримають бодай якусь змогу виїхати у кременчуцькому напрямку, і автостанція зможе реалізувати на п’ять-десять квитків більше. Валентин Івашина пропонує повернутись до тієї практики, коли людина, яка їде, приміром, із Драбинівки до Полтави, бере у кондуктора відривний квиток лише до Нових Санжар. А вже у селищі, на автостанції бере у касі квиток до Полтави. У такий спосіб прибуток можна значно збільшити. Роман Павличенко, у свою чергу, бере на себе зобов’язання попрацювати із «тіньовими» перевізниками в районі.
На завершення наради Сергій Бутко резюмує, що новосанжарську автостанцію поки що закривати не будуть. І обіцяє надати цифри фінансово‑господарської діяльності станції за підсумками першого кварталу. Керівництво районної ради, аби закріпити результат наради, пропонує за кілька днів зібрати ще одну, на яку запросити офіційних перевізників та представників ДАІ. Про її хід ми розповімо у наступному випуску тижневика.