Минулого тижня одна з активістів, які відстоювали нижчий тариф на воду для нових Санжар, отримала відповідь із полтавського відділення Антимонопольного комітету. У листі, зокрема, вказано, що селищний комунгосп не врахував усіх зауважень АМКУ, тому селищну раду зобов’язали вкотре переглянути існуючий тариф.
Нагадаємо, що після підняття тарифу майже удвічі він складав 10 гривень за кубічний метр води. Після кількамісячної паперової тяганини та акцій протестів під селищною радою депутати таки переглянули тариф на воду і зменшили його «аж» до 9,24 за куб. м. Проте частина активістів зауважила, що це зменшення є відвертою насмішкою над жителями селища, тому що економічно обґрунтований тариф має бути ще меншим. Галина Курило, як головний активіст і людина, котра від самого початку займається питанням перегляду тарифу, звернулася до АМКУ. І 13‑го березня отримала відповідь.
Оскільки сесії Новосанжарської селищної ради так і не стали проводитися публічно, а калькуляцію тарифу можуть побачити лише обрані, ми вирішили опублікувати деякі уривки із листа АМКУ, аби мешканці Нових Санжар мали хоч якесь уявлення: за що саме голосують депутати на сесії і які ж саме складові роблять тариф таким роздутим.
Стаття витрат «Заробітна плата»
«При розрахунку нових тарифів на послуги з централізованого водопостачання, а саме витрат на заробітну плату працівників, Новосанжарським СККП не було враховано той факт, що відповідно до наказу по ДП «Комунальник» від 2 вересня 2013 року працівники Новосанжарського СККП (35 чоловік) суміщали посади в ДП «Комунальник», де також отримували заробітну плату за фактично відпрацьований час.
Таким чином, фактично Новосанжарським СККП роботи виконувались меншою кількістю працівників, а включення до тарифів витрат на заробітну плату працівників згідно штатного розпису. У той час як працівники підприємства суміщали посади в ДП «Комунальник», де також отримували заробітну плату за фактично відпрацьований час, що може призвести до необґрунтованого збільшення цих витрат.
Стаття витрат «Поточний ремонт»
У розрахунку нових тарифів на послуги з централізованого водопостачання підприємство збільшило статтю витрат «поточний ремонт» на 19 518 грн. порівняно із попереднім тарифом за рахунок збільшення витрат по виконанню робіт з поточного ремонту відповідно до дефектних актів обстеження стану водопровідної мережі та зведеного кошторису витрат по виконанню робіт з поточного ремонту на 2014–2015 роки, що становить 241696,0 грн. При цьому Новосанжарським СККП включено до тарифу повну вартість цих робіт без розподілення по роках. У той час, як у попередньому тарифі були враховані витрати на проведення ремонтних робіт по фактичних витратах 2013 року і становили 81728,22 грн. Тобто, планові витрати у новому тарифі перевищують фактичні витрати підприємства на 2013 рік на 159 967,78 грн. або майже у 3 рази.
При цьому розрахунок витрат на придбання матеріалів для проведення ремонтних робіт у розмірі 241696,0 грн. не мають під собою жодного документального підтвердження чи обґрунтування. Дана вартість не передбачає проведення поточного ремонту всієї мережі, тоді як можливо доцільно провести капітальні видатки за рахунок амортизаційних відрахувань, адже стаття витрат «амортвідрахування» вже передбачає відновленню основних засобів, в т. ч. водопровідної мережі.
Стаття витрат «Інші витрати»
Відповідно до наданих Новосанжарським СККП розрахунків нових тарифів на послуги централізованого водопостачання також збільшено статтю витрат «інші витрат» на 2 314 грн. Збільшення відбулося за рахунок включення витрат на поповнення мобільного зв’язку працівникам підприємства.
Як уже звертало увагу територіальне відділення, в умовах гострої обмеженості обіговості коштів, здійснення не першочергових витрат також впливає на збільшення вартості послуги централізованого водопостачання.
При цьому, включення витрат на мобільний зв'язок до прямих матеріальних витрат суперечить Порядку формування тарифів на послуги з централізованого водопостачання.
Крім того, надані Новосанжарським СККП нові розрахунки тарифів на централізоване водопостачання не підтверджені первинними документами, що унеможливлює зробити висновок про їх економічну обґрунтованість.
Враховуючи вищевикладене, з метою запобігання порушення законодавства про захист економічної конкуренції, листом від 12.03.15 № 01/1127‑кк територіальне відділення надало Новосанжарській селищній раді обов’язкові для розгляду рекомендації вжити заходи щодо встановлення тарифів на послуги з централізованого водопостачання у встановленому законодавством порядку та в розмірі економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво.