Спочатку, хочу нагадати читачам, що я закон «Про добровільне об’єднання територіальних громад» не писав і за нього не голосував.
Писав цей закон народний депутат України, якого ви обрали. А голосували за нього парламентарі, котрі пройшли до Верховної ради за партійними списками, які ви підтримали. Тож ніяких критичних зауважень із приводу цього закону в свою адресу я не сприймаю.
А тепер — по суті. Хочу висловити свою точку зору та позицію щодо впровадження адміністративної реформи на Полтавщині і в самому Кобеляцькому районі.
То що ж, на мою точку зору, хочуть створити під час реформи?
1. Ліквідувати сільські та селищні ради, а на їх місцях залишити представників новостворених територіальних громад із помічниками. Планується, що ці чиновники будуть називатися старостами населених пунктів і напряму підпорядковуватимуться керівництву територіальної громади.
2. Створити територіальні громади, об’єднавши в одну адміністративну одиницю декілька: міську і сільські ради чи то селищну і сільські.
Так от, створення цих територіальних громад і є фактично основною ідеєю закону. Тому на самому процесі створення зупинюсь детальніше.
Для прикладу візьмемо рідний Кобеляцький район.
Якщо сьогодні, теоретично, ліквідувати районну державну адміністрацію і замінити її на виконавчий комітет районної ради, якщо першу особу громади (району) обирати всім населенням, якщо замість депутатів районної ради обрати депутатів громади, то це і буде територіальна громада.
Простіше кажучи, у селі — староста, далі — депутати громади (району) обирають виконавчий комітет громади (району) замість районної державної адміністрації і очолює всю цю громаду (район) голова громади (району), якого обирає все населення громади (району).
При такій системі змінюються повноваження на різних рівнях. Ми сьогодні не про них говоримо. Але голова громади, виконавчий комітет, депутати будуть відповідати не тільки за благоустрій територій, а і за ремонт місцевих доріг, роботу шкільних і дошкільних закладів, станцій невідкладної допомоги і т. д.
Виконавчий комітет новоствореної територіальної громади перебере на себе більшість повноважень районної державної адміністрації. На території громад працюватимуть правоохоронні органи, органи реєстрації актів цивільного стану та майнових прав, державні органи соціального захисту, пенсійного забезпечення, казначейського обслуговування, пожежної безпеки.
Приблизний розрахунковий штат керівництва і спеціалістів територіальної громади — від 30-46 чоловік і більше.
Я так детально зупинився на структурі новостворених громад тому, що далі ми поговоримо про долю районів.
Як мені здається, районів у тому вигляді, до якого ми звикли, більше не буде. Доля кожного району (і України, і Полтавщини) — різна. Усе залежить від його величини, фінансового і трудового потенціалу, географічного розташування і т. д. А найголовніше, що все залежить від людського фактору, від позиції голів та депутатів сільських, селищних і міських рад.
У тих районах, де буде знайдене спільне рішення і досягнута загальна згода, щоб залишитися єдиною територіальною громадою, район «м’яко» трансформується у єдину територіальну громаду. Просто в назві буде звучати не Котелевський район, а Котелевська громада. У тих же регіонах, де такої згоди не буде, де об’єднання в громаду з тих чи інших причин не відбудеться, виникнуть декілька територіальних громад (мініатюрних районів), а сам район як єдина адміністративна одиниця завершить своє існування. Наведу приклад.
На сьогоднішній день єдиними адміністративними одиницями вирішили залишитися: Диканський, Козельщинський, Котелевський, Машівський, Решетилівський, Гребінківський, Зіньківський, Карлівський, Чутівський, Шишацький райони. Натомість там будуть створені однойменні територіальні громади.
Намагаються створити на базі районів єдині територіальні громади в Пирятинському та Лубенському районах.
Уже сьогодні прийняли рішення про подрібнення на менші громади Миргородський, Новосанжарський, Оржицький, Великобагачанський, Глобинський, Кременчуцький райони. Там виникнуть від двох до семи «райончиків». У Полтавському та Лохвицькому районах ідуть консультації і узгодження.
Що ж робиться у нашому районі?
Під час розробки перспективного плану територіальних громад в області Кобеляцькому району було запропоновано створити такі собі 4 маленьких «райончики» (громади): Кобеляцька, Білицька, Озерянська і Дашківська територіальні громади. Я зараз не буду називати ті села і сільські ради, яким було запропоновано об’єднатися в ці громади, бо це вже застаріла інформація.
Розуміючи, що таке подрібнення призведе до зменшення Кобеляцького району як єдиної адміністративної одиниці, мною була озвучена пропозиція про створення єдиної Кобеляцької територіальної громади в межах Кобеляцького району. Пропозиція, яка була озвучена, не знайшла підтримки ні на рівні сільських, селищних чи міських рад, ні на рівні районної ради і адміністрації.
Більше того, з подачі ініціативних груп сьогодні розглядається питання про створення 7 або 10 територіальних громад на території Кобеляцького району.
Навіщо «рвати по живому» район — не можу пояснити. Хай вам ініціатори такої реформи самі пояснюють свої дії.
Як буде йти все далі — невідомо. Можу тільки здогадуватися, що в Кабінеті Міністрів ідею створити в Кобеляцькому районі 7–10 громад не підтримають, і самі «на коліні» циркулем намалюють 4 громади, не враховуючи місцевої специфіки та наших побажань. Бо якщо ми не вміємо самі домовлятись, притримуючи амбіції, то обов’язково Влада зробить все за нас сама. Зробить так, як Вона це уміє. Через… Ну, ви зрозуміли.