02 грудня 2015 р. в приміщенні Полтавської обласної державної адміністрації відбувся круглий стіл на тему “Державні закупівлі під контролем громадськості: підсумки громадського моніторингу у Полтавській області”.
Організатором заходу виступив Східноукраїнський центр громадських ініціатив (СЦГІ) у партнерстві з Аналітичним центром “Бюро економічних та соціальних досліджень”. Захід відбувся за підтримки Міжнародного фонду “Відродження”.
В ході круглого столу було презентовано та обговорено звіт СЦГІ за результатами громадського моніторингу державних закупівель у Полтавській області, найрозповсюдженіші види порушень та реакцію контролюючих органів на звернення громадськості.
Керівник проекту СЦГІ Андрій Остапенко зазначив: “Як відомо, одним з найефективніших засобів стримання особи від вчинення правопорушень є юридична відповідальність, адже які б досконалі закони не приймалися, вони все одно будуть порушуватися за відсутності реальної відповідальності. Втім, як виявилося, уповноважені державні органи зазвичай не поспішають вживати заходів щодо притягнення винних осіб до юридичної відповідальності”.
АМКУ мотивує неможливість складання адміністративних протоколів начебто відсутністю на це повноважень та колізіями в законодавстві. Місцеві адміністративні суди підтримують зазначену правову позицію АМКУ та вказують на відсутність факту порушення такою бездіяльністю АМКУ прав, свобод чи інтересів громадської організації.
Місцеві загальні суди, розглядаючи складені органами Держфінінспекції адміністративні протоколи зазвичай вбачають “малозначність вчиненого діяння” та “формальний характер правопорушення”, що дозволяє винним особам уникати реального покарання. Такий стан речей створює досить привабливе підґрунтя для вчинення порушень.
Завідуюча сектором Держфінінспекції в Полтавській області Єлизавета Кононенко зазначила, що відкриваються нові можливості для моніторингу процесу закупівель, зокрема Держфінінспекція отримує додаткові повноваження у цій сфері. Тому громадськість має стати партнером у виявленні корупційних правопорушень для органів влади.
На думку заступника Директора Департаменту охорони здоров’я Ігоря Куделича регулюючі механізми у сфері державних закупівель існують та мають використовуватися. Гарним прикладом є система електронних державних закупівель Prozorro.
Представники громадськості наголосили, що тема є суспільно важливою та потребує пристальної уваги. Костянтин Волков, ГО «Правників Полтави «Сократ», відмітив, що перепоною для судових позовів громадських організацій є значна сума судового збору. Андрій Любич, «Інститут фінансів і права», також повідомив про наявність змін до законодавства у сфері держзакупівель, які потребують виправлення вже сьогодні.
Олена Баранова, регіональне відділення Союзу жінок України «За майбутнє дітей», зазначила про необхідність дотримання критеріїв при відборі до тендерних комітетів та залученні кваліфікованих спеціалістів. Олексій Шаманенко, «Товариство українських офіцерів», запропонував винести питання круглого столу на розгляд керівництва області, таким чином забезпечивши практичне використання результатів проекту.
Учасники круглого столу дійшли згоди, що в цих умовах суспільство потребує посилення діяльності “громадських ревізорів” - неурядових організацій, які здійснюють громадський контроль у сфері державних закупівель. Успіх громадського контролю полягатиме не стільки в кількості тих зловживань (порушень закону), які вдасться виявити та припинити, а насамперед в кількості посадовців, яких перспектива отримати публічний розголос стримає від вчинення порушень в сфері витрачання публічних коштів. Необхідною частиною громадського контролю має стати переведення в електронний формат процесу державних закупівель.
Із звітом модна ознайомитися за посиланнями:
https://drive.google.com/file/d/0BxOJ-LpiWkzXd2Y3ZGNoNHpyRXM/view