Зима - не найсприятливіший час для автолюбителів. ДТП в зимову пору року можна зустріти частіше ніж звичайно ... Через снігопад або ожеледі виникає небезпека втрати керованості автомобіля, з'їзду в кювет, занесення і навіть перекидання.
Причиною дорожніх неприємностей взимку - погіршення зчеплення коліс автомобіля з поверхнею дороги. Зчеплення коліс з поверхнею дороги характеризується коефіцієнтом зчеплення, який коливається в межах 0,6 - 0,8. Коефіцієнт зчеплення, що мінімально допускається, являється 0,4 це згідно з умовами безпеки руху. Під впливом метеорологічних умов дорожні покриття втрачають свої якості, а коефіцієнт зчеплення при цьому знижується до небезпечних меж.
Зупинний шлях може збільшуватися в 3-4 рази залежно від стану дорожнього покриття. Однією з основних помилок водіїв при їзді по мокрій, засніженій або обмерзлій дорозі є неправильний вибір швидкості. Найважливішим тут являється навчитися визначати небезпечну для руху дорогу і своєчасно змінювати режим і тактику управління. Звичайно ж слизькі ділянки дороги необхідно по можливості уникати, старатися їх об'їхати або використати особливі прийоми управління автомобілем.
Як безпечно гальмувати в ожеледь:
Що робити, якщо необхідно екстрено загальмувати на льоду? Новачки як правило тиснуть до упору педаль гальма, при цьому колеса миттєво блокуються на юз, і автомобіль не лише успішно ковзає по льоду, як на ковзанах, але ще і не слухається керма. Отже, гальмувати на юз не можна.
Для екстреної зупинки на слизькій дорозі можна використати три прийоми гальмування:
- комбіноване(гальмо з газом);
- переривчасте;
- ступінчасте гальмування.
Комбіноване - зручний і надійний спосіб гальмування. Здійснюють його при включеній передачі шляхом плавного зменшення частоти обертання колінчастого валу з одночасним використанням гальма. Двигун при цьому грає дуже важливу роль. Усім відомо, що на слизькій дорозі юз настає при щонайменшому необережному натисненні на педаль гальма. У такій ситуації першими зазвичай блокуються задні колеса, що тягне занесення.
Так, як задні колеса у багатьох автомобілях пов'язані з двигуном це можна використати, щоб зробити гальмування плавним. Сили інерції деталей двигуна, зчеплення, що обертаються, коробки передач чинять опір різкій зупинці і тим самим згладжують результати необережного грубого натиснення на педаль гальма. Окрім цієї "допомоги" двигуна при скиданні "газу" обороти колінчастого валу знижуються, чим через агрегати трансмісії створюється уповільнююче зусилля на колеса. Діючи разом з двигуном, водій вже тільки пригальмовує.
При переривчастому гальмуванні водій сильно натискає на педаль гальма, а потім на межі юза миттєво відпускає її. Якщо колеса при цьому і заблокувалися, то потім вони все одно устигають розкрутитися і набути зчеплення з дорогою. Після того, як занесення або юз припиниться, слід повторити натиснення на педаль гальма, але вже трохи слабкіше - це оберігає від блокування коліс. При такому способі гальмування водій уважніший, кожного разу натискаючи на педаль.
Такі прийоми гальмування не дозволяють колесам постійно ковзати, тому гальмівний шлях у автомобіля буде набагато коротший. Варто відмітити і те, що при цьому способі гальмування повертати кермо треба тільки на етапі "відпустив", коли педаль гальма не натиснута і колеса вільно обертаються. І запам'ятаєте: гальмо - кермо - гальмо - кермо - найефективніший спосіб зупинки на слизькій поверхні у поєднанні з одночасним ухиленням від небезпеки в критичній ситуації.
Таким чином водій повністю контролює автомобіль, одночасно роблячи необхідні маневри і в той же час гальмування.
Ступінчасте гальмування це спосіб найкращий для досвідчених водіїв. Він відрізняється від переривчастого лише тим, що при розгальмуванні педаль відпускається не повністю, а частково. Нога увесь час на педалі, готова трохи ослабити тиск при блокуванні коліс, щоб потім придавити гальма. Це тонка робота, але вона стане вам доступною після тренування на безпечних майданчиках.
Безпека на слизьких поворотах
При проходженні поворотів на автомобіль діє бічна сила, прагнуча зрушити його убік від повороту. Чим вище швидкість і крутіше поворот, тим вона більша. Повороти особливо небезпечні на слизькій дорозі, тому в даному випадку швидкість краще всього понизити до мінімуму і ні в якому разі різко не гальмувати.
Щоб попередити заметів, водієві необхідно дотримуватися наступних правил:
- рухатися по дорозі з мінімальною швидкістю, що забезпечує безпеку;
- при поворотах і з'їздах з проїжджої частини дороги повертати рульове колесо дуже плавно;
- уникати гальмування на поворотах і закругленнях;
- при зупинці автомобіля завчасно знижувати швидкість до мінімальної, а потім плавно гальмувати.
Причиною занесення може бути і різний стан дороги під колесами передньої і задньої осі або її ухил. Зазвичай одні колеса блокуються раніше інших. З'являється юз і занесення автомобіля. Слід пам'ятати і те, що боротися із занесенням, що почалося, найлегше на його початковому етапі, оскільки швидкість бічного ковзання ще невелика і автомобіль не так далеко відхилився від траєкторії свого руху.
Якщо автомобіль заносить, виконаєте наступні правила поведінки:
1. Ніколи не гальмуйте, це лише посилить занесення. І хоча невідома сила нестримно тягне ногу до гальма, потрібно встояти, інакше машина вийде з-під контролю.
2. Не вичавлюйте педаль зчеплення - це так само марно, як, скажімо, натиснення при занесенні на кнопку прикурювача.
3. Не кидайте різко педаль газу, оскільки це теж посилить занесення. Якщо у вас задньопривідний автомобіль, то при появі ознак занесення необхідно плавно понизити обороти двигуна. У випадку з передньопривідним - обороти, навпаки, краще збільшити, таким чином сила тяги на керованих колесах дозволить "витягнути" автомобіль із занесення.
4. Повертайте кермо у бік занесення. Задня частина машини пішла вліво, туди ж слідує і кермо, і навпаки. Цей рух треба довести до автоматизму, щоб у разі потреби виконати без ривків, але швидко.
Зверніть увагу, що передні колеса завжди дивляться у напрямі руху. Зайвий поворот керма в паніці може не "тихомирити", а ще більше розбовтати машину. Тому кермо потрібно повертати швидко і в міру.
Що робити на підйомі або спуску в ожеледь:
При подоланні слизьких підйомів завчасно виберіть відповідну передачу і швидкість, щоб не міняти їх на самому підйомі. У передньопривідних автомобілів іноді буває, що передні колеса на слизькому підйомі починають буксувати; у таких випадках можна спробувати узяти підйом заднім ходом, іноді це спрацьовує.
На обмерзлих спусках гальмуєте двигуном, включивши ще вгорі другу передачу. Якщо в цьому випадку натиснути на гальмо, то машина перетвориться на санчата. Те ж саме може вийти при різкому повороті керма : якщо автомобіль їхав прямо, так він і їхатиме далі.
Щоб поліпшити своє положення на слизькій дорозі можна, підвищити зчеплення шин з дорогою. Для цього використовують спеціальні зимові шини, шиповану гуму і ланцюги анртиковзання.
Отже, узагальнюючи все вище сказане, нагадуємо, що при управлінні автомобілем на слизькій дорозі усі Ваші рухи мають бути плавнішими, ніж на сухій. Уникайте різких поворотів, різкого гальмування, різкого перемикання передач. Плавне, м'яке, розмірене управління автомобілем надає йому велику стійкість, знижує вірогідність занесення, яка завжди існує на слизькому покритті. Будьте уважні і обережні.