Кореспонденти «ЕХО» вивчали роботу відділу грошових виплат і компенсацій із середини.
Раніше працівники тижневика доволі часто готували подібні матеріали. Вони знайомили читачів із буднями бригади швидкої допомоги, патрулювали вулиці з нарядом ДПС, працювали з міським головою, сортували сміття на звалищі і збирали каштани й горіхи. Потім цю рубрику відклали. Та, порадившись, «ехівці» вирішили, що буде цікаво «стати» двірниками, інспекторами з благоустрою міста чи листоношею.
Ідея попрацювати з начальником відділу грошових виплат і компенсацій Олександром Боровиком виникла ще у квітні минулого року, коли уряд, після підняття цін на житлово‑комунальні послуги, пообіцяв надати субсидію незахищеним верствам населення. Процес нарахування допомоги триває й досі. Жителі району активно заповнюють заяви і декларації, щоб отримати субсидію. Тож Олександр Боровик погодився показати роботу відділу з середини.
Робочий день у Олександра Миколайовича та його підлеглих розпочинається о 8:00. Фактично з моменту відкриття приміщення біля кабінетів утворюються черги. Люди звертаються з різних соціальних питань, але одне з основних — це призначення субсидії.
— На кожного відвідувача в середньому витрачається близько 20-30 хвилин, — говорить Боровик. — Процес нарахування допомоги проходить не завжди так, як хотілося б нам і жителям району. На нього впливають різні фактори. Прийняти документи — не важко. Для цього потрібно лише перевірити правильність заповнення заяви і декларації та наявність довідки про склад сім’ї. Центр зайнятості направляє нам працівників для такої роботи. А от зробити розрахунок може лише кваліфікований спеціаліст. Оскільки, щоб бачити цифри призначення, треба розумітись у розрахунках.
У відділі прийому документів працюють два чоловіки. Безпосередньо розглядом звернень і заяв від громадян займаються п’ять спеціалістів, враховуючи Олександра Боровика і керівника управління праці Зою Петренко, яка постійно їм допомагає. Відділ обробітку — три чоловіки, кожен із яких розглядає за день близько тридцяти справ.
— До 2007 року у відділі грошових виплат і компенсацій були спеціалісти, котрі окремо працювали з субсидіями, і ті, хто займався соціальними видами виплат, — каже Олександр Миколайович. — Та потім їх обов’язки об’єднали. Безперечно, уряд полегшив процедуру отримання субсидії для населення, увівши електронний обмін даних між нашим відділом і підприємствами, що займаються постачанням послуг. Та це не завжди прискорює сам процес. Документи знаходяться у стадії обробки до тих пір, доки ми не отримаємо довідки з усіх служб та інстанцій.
Як пояснив начальник відділу грошових виплат і компенсацій, трапляються непоодинокі випадки, коли люди телефонують на «гарячу» лінію і заявляють, що їм не призначають субсидію. Мовляв, згідно постанови Кабінету міністрів № 848, рішення має прийматися протягом 10 днів. Та при цьому не враховують, що не з моменту подання, а після отримання спеціалістами відділу всіх відомостей. Це прописано в пункті 13 цієї постанови. Крім того, слід враховувати і людський фактор. Наприклад, лише за грудень минулого року спеціалісти переробили близько 400 довідок. І на все це все потрібен час.
Зі слів Олександра Боровика, на кінець січня у Кобеляцькому районі субсидія на відшкодування житлово‑комунальних послуг призначена 9106 сім’ям, на тверде паливо — 567.
Протягом дня “роботи” кореспондентів в установі жителі району зверталися з питаннями щодо строків призначення субсидії та правильної оплати послуг після її нарахування. Хоча був і випадок, коли жінка написала заяву про відмову від допомоги, пояснивши таке рішення життєвими обставинами.
Якщо робочий день у відділі розпочинається о 8‑ій годині, то закінчується після 18‑ої.
Сенс економити газ є
Користуючись нагодою, начальник відділу грошових виплат і компенсацій нагадав про порядок сплати за житлово‑комунальні послуги з урахуванням призначеної субсидії.
Субсидія для відшкодування витрат на оплату житлово‑комунальних послуг призначається на 12 місяців із місяця звернення за її призначенням. При цьому вона розраховується окремо на опалювальний і неопалювальний сезони. Після призначення субсидії сім’ї отримують повідомлення про розмір нарахованої допомоги. У ньому вказується розрахунок соціальної норми, розмір субсидії та обов’язкова плата з усіх видів послуг. Згідно загального правила, усі, кому призначена житлова субсидія, повинні сплачувати за житлово‑комунальні послуги обов’язкову частку платежу. Якщо немає лічильників, то необхідно сплачувати обов’язкову частку платежу за послуги, які нараховані понад соціальну норму.
У разі, якщо сума за спожиті послуги менша ніж обов’язкова частка, оплату необхідно проводити згідно фактичного обсягу спожитої послуги.
Сума субсидії, яку було переказано управлінням праці та соціального захисту населення на рахунки організацій-надавачів житлово‑комунальних послуг для оплати наданих послуг, у розмірі соціальних нормативів, і яка не використана сім’єю внаслідок економії, зараховується організаціями-надавачами у вигляді оплати послуг, у тому числі обов’язкової частки платежу, на наступні розрахункові періоди.
Тому, якщо є економія споживання газу і, відповідно, не використана сума призначеної субсидії, то ці кошти залишаються на рахунку споживача в газопостачальному підприємстві та зараховуються в рахунок оплати (у тому числі обов’язкової частки платежу) на наступні місяці. Для цього потрібно щомісяця інформувати підприємство про показники лічильника.
Якщо ж сім’я, яка користується субсидією, спожила понад виділену норму, то за кожен понаднормовий куб вона сплатить 7,188.