У понеділок на перехресті автодоріг Полтава — Олександрія та Решетилівка — Дніпро встановили комплекс для визначення ваги автомобілів, що перевозять вантажі. У подальшому такий же комплекс встановлять і біля села Сухинівка.
Про те, що на автодорозі Полтава — Олександрія встановили ваговий комплекс, нас повідомив один із мешканців Кобеляцького району. Чоловік, який телефонував, запропонував:
— Їдьте на пост, що біля Бутенок. Може, знімете сюжет. Там машини почали зважувати. У основному ті, що буряк везуть. Там уже пару десятків буряковозів стоять. Ніхто їхати не хоче, вони ж всі з «перегрузом». Хоча даю гарантію: через годину всі їхатимуть. Договоряться.
Ми були на перехресті двох головних доріг, що проходять територією Кобеляцького району, через сорок хвилин. На той час поряд із постом ДПС стояли дві вантажівки з буряком. На обочині дороги Полтава — Олександрія, у бік обласного центру, був розміщений ваговий комплекс.
Помітивши людей із фотокамерою, до нас підійшов працівник поліції. Він представився. За словами Олександра Швеця, він разом із колегою Сергієм Дорошенком були направлені для несення служби у Кобеляцький район. Поліцейський пояснив, що відповідне рішення було прийняте керівництвом області та Управлінням Нацполіції у зв’язку з тим, що дорогами району просувається величезна кількість автомобілів, що перевозять цукровий буряк. Досить часто водії порушують встановлені норми допустимої ваги вантажу. Швець наголосив:
— Безумовно, ніякий закон в Україні не забороняє перевозити вантажі. Але існують певні правила і порядок. При перевезенні значних вантажів потрібно ставити до відома контролюючі органи, отримувати дозволи, вносити плату в межах чинного законодавства. На жаль, так роблять не всі і не завжди. Саме тому ми разом із працівниками транспортного контролю та дорожньої служби і проводимо контроль над дотриманням правил водіями. Чому стоять дві вантажівки з буряком? Ми можемо лише здогадуватися. Водії можуть сказати, що солярка закінчилася чи двигун раптово заглох. Та, швидше за все, вони самі не знають, скільки буряка везуть. А штрафи за перевищення норм ваги дуже високі. Вони в євро обраховуються.
Через декілька хвилин вантажівки з буряком, що стояли на обочині, таки заїхали на ваги. Перевищення допустимої норми у них не виявили. І водії продовжили рух далі. За словами працівників пересувного вагового комплексу, більшість машин, які вони зважили в понеділок, завантажені майже на межі норми. Але без перевищення.
Згідно з нормами, діючими в Україні, загальна вага транспортного засобу не має перевищувати 40 тонн, навантаження на одну вісь — 11 тонн, на подвійну — 16, на потрійну — 22. Розмір штрафу за перевищення вираховується за спеціальною формулою, яка враховує і відстань, що проїхала чи проїде вантажівка. Працівники комплексу розповіли, що влітку цього року поблизу Чутового на водіїв двох вантажівок наклали стягнення у розмірі 25 тисяч євро. Вони проїхали, згідно з накладною, тисячу кілометрів і везли по 60 тонн зерна.
Досить швидко зорієнтувались у ситуації самі водії буряковозів. Кілька машин, прямуючи із боку Решетилівки, не стали повертати в бік Полтави та Біликів, де на обочині стояв ваговий комплекс, а поїхали на Кобеляки. Доволі логічне з їх боку рішення. Адже дешевше проїхати 10-15 зайвих кілометрів, аніж платити величезний штраф. Крім того, до редакції надійшло повідомлення, що фури з буряком почали об’їжджати ваги через Марківку й інші села. Отже, виходить, що центральні дороги бережуть, а сільські руйнують.
Як розповіли працівники поліції, уже в наступні кілька днів аналогічний комплекс установлять на посту ДПС поряд із селом Сухинівка.
Чому пост вагового контролю не встановлять прямо на в’їзді в цукровий завод, де зважування точно ніхто не уникне, залишається риторичним питанням.