Ціни на цукор зросли з вини посередників між виробником і торговою мережею
Ми ж попросили фахово прокоментувати ситуацію з подорожчанням цукру та інших продуктів харчування заступника начальника Державної інспекції з контролю за цінами в Полтавській області Ольгу КУКІНУ (на фото).
— Щодо зростання цін на цукор у січні нинішнього року, то економічних підстав для цього не було, — розповідає Ольга Михайлівна. — Ще на початку сезону цукроваріння — у вересні 2009 року — майже в 1,5 раза виросла ціна сировини — цукрового буряку. Виробники цукру пояснюють такий стан речей двома причинами: значним зменшенням посівних площ під цукровий буряк і несприятливими погодними умовами під час збирання врожаю. Але, прагнучи не допустити ще більшого подорожчання цукру, який входить до переліку соціально значимих продуктів харчування, Уряд пішов назустріч цукрозаводам і встановив для них із жовтня пільгові ціни на газ.
— Але ж цукор подорожчав і в січні поточного року і, напевне, ваша Інспекція уже з'ясувала: чому?
— Так. Наші перевірки свідчать про те, що в ланцюгу від виробника до торгової мережі задіяний, як правило, не один, а кілька оптових посередників та фасувальники товару, які й накрутили ціни. Саме на цьому відрізку шляху ціни виростають на 20–30 відсотків.
— Хто і яким чином може вплинути на таких недобросовісних посередників?
— В області в оптовій ланці встановлено регулювання цін на соціально значимі види продуктів шляхом обмеження рівня постачальницько-збутової надбавки до 5% до ціни виробника. У разі перевищення цього рівня постачальникам продукції загрожують штрафні санкції, які будуть застосовані інспекцією і розмір яких набагато перевищить прибутки, отримані ними внаслідок таких спекулятивних дій.
— А чим можна пояснити підвищення у січні ще й цін на молочну продукцію?
— У першу чергу — сезонним зростанням цін на сировину. Порівняно з груднем закупівельна ціна 1 літра молока збільшилася з 3–3,5 гривні до чотирьох. Це, в свою чергу, викликало підвищення цін у виробників молочної продукції і, як наслідок, роздрібних цін на неї в торговельній мережі: молока — в середньому на 4%, сметани — на 6,2%, масла вершкового — на 12,4%. Хоча останніми днями спостерігається зниження закупівельних цін на молокосировину, особливо від населення. Це дає певні оптимістичні прогнози щодо стабілізації в подальшому цін на молочну продукцію.
— Українці вже звикли до того, що ціни на продукти потроху зростають щомісяця. Що ще подорожчало в січні?
— Згідно з повноваженнями, наданими органам контролю за цінами постановою Кабінету Міністрів України від 13.06.2002 №803, наша Інспекція проводить моніторинг цін на соціально значимі продукти харчування. До цього переліку входять: борошно, хліб, макаронні вироби, крупи, молочна продукція (молоко, сметана, сир, вершкове масло), свинина та яловичина, кури (тушки), варені ковбасні вироби, цукор, олія, яйця курячі. Протягом місяця охоплюємо моніторингом 800–1000 підприємств торгівлі. Серед означеної групи продуктів харчування, окрім цукру і молокопродуктів, трохи подорожчали — в межах 1,5% — крупи, макаронні вироби, варені ковбаси. Зросла ціна й на курячі яйця, але це сезонне підвищення, яке відбувається щороку взимку.
— Чи може Інспекція з контролю за цінами застосовувати штрафні санкції до виробників продукції?
— Так, якщо вони безпідставно підвищують ціну більше ніж на 1 відсоток протягом місяця на вироблену продукцію, яка відноситься до регульованої групи товарів. Це вже є порушенням державної дисципліни цін, і тоді до підприємства можуть бути застосовані адміністративно-господарські санкції на суму додатково отриманого прибутку та штрафу в подвійному розмірі цієї суми.
Дізнавайтеся першими найважливіші і найцікавіші новини України та Полтавщини – підписуйтеся на наш Telegram-канал та на сторінку у Facebook
| Полтавщина | Фінанси
Додати коментар
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
Вам необхідно зареєструватися, або увійти під своїм логіном