«Мотиваційний термінал розвитку зацікавленості до професійного самовизначення» створено як один з інструментів реалізації Концепції державної системи професійної орієнтації населення на період до 2011 року.
Термінал являє собою молодіжний профорієнтаційний Інтернет-портал, доступ до якого здійснюється через спеціальні електронні пристрої (тач-скріни).
Розміщення терміналів у загальноосвітніх школах забезпечує доступність учнівської молоді до актуальної інформації, яка допомагає визначитися з власним професійним майбутнім, обрати професію, що користується попитом на ринку праці.
Лейтмотивом профінформаційного Терміналу став лозунг «Живи і працюй в Україні».
Термінал передбачає ознайомлення школярів:
- зі змістом професій, їх вимогами до працівника;
- навчальними закладами та підприємствами;
- станом ринку праці;
- основами законодавства про зайнятість та трудового законодавства;
- послугами державної служби зайнятості;
- методиками профорієнтаційного тестування та іншою корисною інформацією.
Кожна тематична сторінка оновлюється з визначеною періодичністю засобами бездротового Інтернету. Враховуючи значний вплив на професійний вибір школярів з боку їх батьків, змістова частина Терміналу розрахована також на батьків школярів, а також на педагогічних працівників, для яких інформація відповідним чином систематизована.
Відтоді, як у загальноосвітніх школах міста Полтави, Кременчука, Лубен, Миргорода, Комсомольська та інтернатних закладах області було встановлено 55 Програмно-апаратних комплексів «Мотиваційний термінал розвитку зацікавленості до професійного самовизначення» для школярів, їхніх батьків та вчителів він став незамінним помічником, так би мовити, орієнтиром у багатогранному світі професій. В ньому вміщено описи нових професій, їх актуальність сьогодні, те, що на думку розробників може бути цікавим для учнів. Самостійно оцінити свої професійні здібності, інтелект, пам’ять, характер учні можуть за допомогою тестів. За потреби, вони можуть ознайомитися з методами пошуку роботи, переліком адрес Інтернет-ресурсів, які надають інформацію про можливості працевлаштування.
Беручи до уваги той факт, що на вибір професії випускників шкіл значний вплив мають батьки, «Профорієнтаційний термінал» радить батькам учнів: як зробити правильні кроки для професійного самовизначення їхніх дітей, як допомогти їм підготуватися до іспитів та тестувань, а інформацію про навчальні заклади використати з користю для власної дитини.
Педагоги, користуючись «Мотиваційним терміналом розвитку зацікавленості до професійного самовизначення», теж мають змогу довідатись про ту корисну інформацію, яка стане їм у нагоді при роботі з дітьми. До їхньої уваги - наукові новинки у галузі психології та профорієнтації, методичні вказівки щодо організації профорієнтаційної роботи з учнівською молоддю, розповіді про осіб, які досягли успіхів у професійній діяльності тощо.
Для визначення ефективності роботи «Мотиваційних терміналів розвитку зацікавленості до професійного самовизначення» у школах було проведено двоетапне соціологічне опитування, спрямоване на виявлення рівня обізнаності у світі професій користувачів терміналу. В анкетуванні загалом взяли участь 3720 учнів 8-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів, в яких встановлено термінали, 2946 їх батьків та 1008 вчителів. За результатами анкетування 96,6% опитаних учнів погодилися з тим, що мотиваційний термінал допоміг їм повністю або частково визначитися з вибором майбутньої професії, сприяв підвищенню рівня поінформованості про світ професій.
Учні
69% учнів погодилися з тим, що майбутній професійний успіх на 100% залежить від правильного вибору професії. Відповідаючи на питання «З якою метою Ви вирішили скористатись інформацією «Профорієнтаційного терміналу?» 46,9% учнів відповіли, що хотіли б дізнатися про власні професійні нахили, 13,6% хотіли б визначитись із майбутнім навчальним закладом для здобуття освіти. Причому найбільшу цікавість викликали блоки «Абетка професій», «Служба зайнятості для тебе», «Де отримати професію», «Пізнай себе», «Це цікаво».
Серед найпопулярніших джерел інформації щодо вибору професії (спеціальності), у учнів лідирують всесвітнє павутиння Інтернет, батьки, родичі, інформація, яку вони отримують, відвідуючи профорієнтаційні заходи, що їх проводять спеціалісти державної служби зайнятості, інформація, яка представлена у «Мотиваційному терміналі розвитку зацікавленості до професійного самовизначення», а от засоби масової інформації займають серед опитаних останню позицію (10,8%).
Батьки
Сьогодні профорієнтаційна робота, яку проводять спеціалісти державної служби зайнятості серед батьків не менш значуща, ніж серед учнів. За результатами соціологічного опитування батьків учнів можна зробити висновок, що вони орієнтують дітей на ті професії, де високий рівень заробітної плати (43,3%), професії, які безпечні для здоров’я (24,6%). Відповідаючи на питання «Чому Ви вирішили скористатись інформацією мотиваційного терміналу?» 48,8% відповіли, що хотіли б визначитись із професійним майбутнім своєї дитини, 39,3% респондентів хотіли б визначитись із майбутнім навчальним закладом для здобуття освіти їхньою дитиною.
Цікаве спостереження: опитані батьки, на противагу думці свої дітей, вважають засоби масової інформації найпопулярнішими джерелами інформації щодо вибору професії. Їм віддали перевагу (59,3%) опитаних. Далі по своїй значимості займають профорієнтаційні заходи, що їх проводять спеціалісти державної служби зайнятості в школах, профорієнтаційні заходи, що проходять в центрах зайнятості.
86% опитаних батьків вважають високим власний рівень поінформованості у світі професій за результатами користування мотиваційним терміналом. Його допомоги вони потребували для того, щоб визначитися з професійним вибором своєї дитини та навчальним закладом для здобуття освіти, дізнатися про переваги та недоліки різних професій тощо.
Вчителі
Третьою групою учасників анкетування були педагогічні працівники, для яких у терміналі передбачена тематична сторінка з методичними рекомендаціями щодо організації профорієнтаційної роботи з учнями та науковими новинками у галузі психології та профорієнтації. Слід зазначити, що 95,3 % опитаних вчителів високо оцінили рівень власних знань у сфері професійної орієнтації та світі професій у результаті користування «Мотиваційним терміналом розвитку зацікавленості до професійного самовизначення».
Більшість опитаних вчителів зверталися до спеціалістів центрів зайнятості за методичною допомогою чи інформаційною підтримкою стосовно проведення профорієнтаційних заходів. Опитування підтвердило стійку цікавість вчителів до інформації про професії (спеціальності), навчальні заклади, де можуть їхні випускники оволодіти професією, про потребу в тих чи інших фахівцях, а також можливість проведення профорієнтаційного тестування з учнями.
Користувачі терміналу майже одностайно високо оцінили зручність користування цим пристроєм, підтвердили, що інформація, отримана за його допомогою, виявилася для них новою, цікавою, більшість з прочитаного та побаченого є пізнавальним, корисним і безперечно знадобиться у майбутньому.