Та при умові, що в штаті органу місцевого самоврядування працює спеціаліст із юридичною освітою, який пройшов навчання в нотаріальній конторі й успішно склав іспит.
26 січня на раді ветеранів побував кобеляцький державний нотаріус Юлій Чернявський. Чернявський повідомив присутнім, що за минулий рік працівники нотаріальної контори провели 6700 нотаріальних дій, що на 500 більше, ніж у 2015‑му. Серед усіх справ 80 відсотків займає спадщина, решта — відчуження нерухомого майна, дарування, продаж, заповіти та інші. Державні нотаріуси поповнили міський бюджет на 125 тисяч гривень, які були перераховані в якості держмита.
— У цьому році, у зв’язку з підняттям мінімальної заробітної плати, дещо подорожчали наші послуги, — говорить нотаріус. — Та при цьому паралельно були внесені зміни в Закон України «Про державний бюджет». Наприклад, якщо раніше адміністративний збір становив 1 відсоток від мінімалки, тобто 140 гривень, то з 1 січня такого роду послуги прив’язали до прожиткового мінімуму для працездатних осіб (1600 гривень). Зрозуміло, що це додаткові надходження для державного і місцевого бюджетів.
Зі слів Чернявського, із 2017 року вступили в дію зміни до Закону, який стосується питання оформлення спадщини. Відтепер сільські і селищні ради, де немає нотаріусів, можуть оформляти спадкові справи. Їхні повноваження дещо обмежені, вони розглядають справи щодо спадкування першої і другої черги, тобто найближчих родичів. Для того, аби одержати право на оформлення документів, орган місцевого самоврядування повинен ввести відповідну робочу одиницю та знайти фахівця з вищою юридичною освітою. Далі цей спеціаліст проходить навчання в нотаріальній конторі і складає іспит. Усього в Україні менше 20 працівників органів місцевого самоврядування проходять відповідне навчання. У Кобеляцькому районі жодна сільська чи селищна ради не займаються оформленням спадщини. Відповідні посади планували ввести в Орлицькій та Бутенківській сільських радах.
Юлій Чернявський, державний нотаріус:
— Навіть якщо в органах місцевого самоврядування працюватимуть спеціалісти, які матимуть право на оформлення цих документів, їм доведеться звертатись у Кобеляки. Оскільки треба проводити інвентаризацію об’єктів, перевіряти технічні паспорти, проекти, будівлі, їхні характеристики, площі. Крім того, інформація щодо земель знаходиться в Держгеокадастрі. Хоча в перспективі уряд планує функції цього органу передати на місця. Та для цього, знову ж, потрібні кваліфіковані кадри і технічне обладнання.
Також Юлій Чернявський нагадав, що в районі збільшилась кількість державних реєстраторів нерухомого майна. Держава дозволила проводити реєстрацію приватним акредитованим суб’єктам. Тому громадяни можуть зареєструвати своє майно в Кобеляцькому районному бюро технічної інвентаризації, де працюють три державні реєстратори. Один спеціаліст від Карлівського БТІ знаходиться в торгівельному центрі «Рим». Як і раніше, ці послуги надають всі нотаріальні контори.