Народний депутат України переконаний: об’єднання громад повинно відбуватися добровільно, але навколо центрів, визначених відповідно до перспективного плану. У Новосанжарському районі таких три — Нові Санжари, Мала Перещепина та Нехвороща.
— Увечері — фракція, потім комітет. Завтра — робота у парламенті, — ділиться своїм розкладом народний депутат Андрій Река дорогою до його приймальні, що у Нових Санжарах по вулиці Незалежності.
Незважаючи на зайнятість, нардеп погоджується знайти час у своєму щільному графіку і поговорити про об’єднання. Питання створення нових громад — зараз серед найбільші обговорюваних. І, водночас, серед найменш зрозумілих для мешканців як районного центру, так і навколишніх сіл. Це, зокрема, підтверджує і сходка громадян у селі Клюсівка, яка відбулася 19‑го березня (про неї ви можете почитати у іншому матеріалі цього номера — Авт.) Найбільше цікавлять людей наступні питання: чи будуть затверджені громади, створені не за перспективним планом; що буде з сільськими радами, які ні з ким не об’єднаються; що буде із районами; чи матимуть старости право голосу у складі об’єднаної громади. На ці питання ми і спробували отримати відповіді у одного із українських законотворців.
«Об’єднання добровільне, але центри визначає держава!»
— У перспективному плані Новосанжарського району — лише три об’єднані громади. Але вже зараз створюють і четверту, і п’яту? Що буде з ними?
— Перспективний план писали не випадкові люди. І він писався не сьогодні і не вчора. Цей план був написаний ще десять років тому. Коли його готували, то враховували і розмір майбутніх громад, і перспективу розвитку їх територій, і кількість населення. Тому, я гадаю, три громади, згідно з перспективним планом, у нас і буде: Новосанжарська, Малоперещепинська та Нехворощанська.
— Але вже зараз відбувається процес створення Драбинівської об’єднаної громади. Її немає у перспективному плані, але навколо центру у Драбинівці вже об’єднується шість сільських рад. Створення цієї громади не затвердять?
— Можуть і затвердити. У нас, в принципі, все можливо. Але я стільки разів говорив і з Володимиром Гройсманом (прем’єр міністр України — Авт.), і з Геннадієм Зубком (віце-прем’єр-міністр України — Авт.) і застерігав їх, що не можна дозволити створення громад за особистим інтересом чи то місцевої влади, чи то землевласників. Так, об’єднання, як і написано у законі, дійсно добровільне. Але ж центри майбутніх громад визначає держава у перспективному плані.
«Сільська рада — не приватна фірма!»
— На Новосанжарщині багато говорили про об’єднання з радами із сусідніх районів: щоб приєднати до Нехворощі, приміром, Малу Нехворощу Машівського району. Полузір’я кликали до громад із Полтавського району, Писарівку — до сусіднього Заворскло. Чи можливе зараз таке об’єднання?
— 14‑го березня ми у Верховній Раді прийняли законопроект 5520, який дозволяє приєднувати громади із сусідніх суміжних районів. До цього виникала проблема з призначенням виборів у таких громадах. ЦВК просто відмовлялася це робити. Зараз цей механізм виписаний. Якщо б, приміром, до Нехворощі захотіла приєднатися Мала Нехвороща, то межі Новосанжарського району розширилися б до краю цієї сільської ради.
— Серед мешканців району побутує переконання, що ті сільські ради, які ні з ким не об’єднаються, потім приєднають примусово. Чи можливий такий розвиток подій?
— Усі закони, які приймаються у парламенті впродовж останніх двох років, орієнтовані на об’єднані громади. Вони отримають і відповідні децентралізовані повноваження, і можливість їх фінансувати. Що буде із тими, хто залишиться? Так вони і залишаться — ні до кого не приєднаними. Але ці сільські ради втратять принаймні рік можливостей розвитку. І через рік самі жителі вже ініціюватимуть приєднання до якоїсь із існуючих об’єднаних громад. Зараз у необ’єднанні найбільше зацікавлені сільські голови, які бояться втратити свій вплив. Проте вони забувають, що сільська рада — це не їхня приватна фірма.
— Чи зможуть громади, які зараз не приймуть запрошення до об’єднання, приєднатися пізніше?
— Так, у лютому ми проголосували за зміни до закону, які визначають порядок такого добровільного приєднання. Сільська рада звертається до вже створеної об’єднаної громади з пропозицією про приєднання. Громада приймає рішення — приєднувати чи відмовити. Якщо рішення позитивне — сільську раду приєднують до громади. При цьому обраного голову вже об’єднаної громади не переобирають.
— Чи зможуть старости впливати на рішення, які прийматимуться у «центральній» громаді?
— Кожен староста, за законом, буде членом виконкому новоствореної об’єднаної громади. Я особисто наполягав на тому, щоб це обов’язково включили до закону. Тепер якщо у центрі громади надумають виділити, приміром, на освітлення вулиць 1 мільйон, то староста скаже — і на мій старостат давайте 100 чи 200 тисяч, інакше діло не піде! Тому у нинішніх сільських радах мають бути зацікавлені обирати активного старосту, який буде відстоювати інтереси свого старостату.
«Районів не буде. Але тільки, коли створять об’єднані громади!»
— Реформа децентралізації багато в чому спирається на досвід Польщі. Але поляки у себе не ліквідували аналоги наших районів. Між тим, в Україні говорять про те, що районів у нинішньому вигляді незабаром не буде.
— Поляки їх ліквідують у 2018‑му. Вони вже зрозуміли, що при децентралізації ця ланка непотрібна. Те ж саме буде і в нас. Районів у нинішніх межах не буде. У області створять чотири великих райони: Полтавський, Кременчуцький, Миргородський та Лубенський. Але районів не стане тільки тоді, коли всі ради об’єднаються у громади. До того райони опікуватимуться необ’єднаними громадами.