З 2 квітня в первинній медицині розпочалися нові реформи. Відтепер кожен житель країни має підписати декларацію з сімейним лікарем або терапевтом, діти до 16 років — з педіатром.
Відповідно до укладеного договору, людина отримуватиме медичні послуги. У такий спосіб законодавець хоче відібрати тих лікарів, які мають авторитет серед населення і є справжніми професіоналами. Пацієнтів не обмежують у виборі лікаря. Тобто, кожна людина обирає медика самостійно. Варто лише враховувати відстань до лікаря. Сімейний лікар може підписати 1800 декларацій із пацієнтами, терапевт — 2000, педіатр — 900.
Процедура підписання декларації — досить проста. Тому фахівці запевняють, що жодних проблем не повинно виникати.
Кореспонденти «ЕХО» перевірили, як проходить процес підписання договорів у Кобеляцькому центрі первинної медико-санітарної допомоги. Відповіді на запитання та практичні поради надали керівник закладу Любов Коломієць і сімейний лікар Юлія Попруга.
— На який термін підписується декларація і чи потрібно її перезаключати?
— Декларація з лікарем підписується на безстроковий термін. Лише при досягненні дитиною 18-річного віку, вона змінить педіатра на сімейного лікаря чи терапевта. І тільки у випадку, якщо її обслуговував дитячий лікар.
— Чи має право людина змінити сімейного лікаря, якщо вже попередньо уклала угоду?
— Звичайно, для цього вона звертається до іншого медика і підписує з ним договір. Після того, як дані будуть внесені в електронну систему охорони здоров’я eHealth, попередній договір скасовується. Повідомляти про своє рішення попереднього лікаря не потрібно.
— Хто не заключив декларацію, отримуватиме медичні послуги на платній основі?
— Міністерство охорони здоров’я не визначило кінцевий термін підписання декларації. 2018-ий — це перехідний рік, оскільки лікар не в змозі підписати декларацію відразу з 2000 пацієнтів. Тим більше, що сама програма працює з 8:00 до 18:00. Допомога надаватиметься всім, хто її потребує. Щоправда, ми націлюємо жителів району укласти договори до кінця року. Справа в тому, що нам необхідно буде складати фінансовий план, аби розуміти свої видатки на зарплату і на утримання Центру ПМСД.
— Що робити, якщо у мене немає мобільного телефону, а він необхідний, щоб отримати код?
— Після того, як дані людини вводяться в базу, для підтвердження приходить смс-повідомлення на вказаний нею номер телефону. Для цього можна скористатись чиїмось мобільним. Наприклад, декларацію прийшов укласти батько сім’ї. Він дає лікарю документи дружини й дитини і вказує свій номер телефону. Усі дані ми вносимо в систему, а підписи в деклараціях вони поставлять, коли відвідуватимуть лікаря.
— Побутує думка, що лікар буде приймати пацієнтів виключно в медзакладі і не виїжджатиме на виклики.
— Так, нас націлюють на те, що обстеження і лікування потрібно проводити в лікарні. У медичному закладі людина отримає кваліфіковану допомогу. Вдома їй можна лише невідкладну допомогу надати. Якщо з медиком, який працює в Кобеляках, підпише договір житель Світлогірського, то лікування йому призначатимуть у Центрі ПМСД. Інакше інші пацієнти залишаться без огляду. Поки що будемо виїжджати до людей похилого віку і дітей до 1 року.
— Якщо лікар, з яким підписана декларація, пішла в декретну відпустку, потрібно заключати новий договір?
— Адміністрація медичного закладу може призначити вам лікаря, який замінятиме свою колегу на момент відпустки, або пацієнт самостійно обере для себе нового спеціаліста. Те ж саме відбуватиметься, коли лікар захворів, поїхав на курси і так далі.
— Скільки займає процедура підписання декларації?
— У середньому 15 хвилин. Усе залежить від електронної системи охорони здоров’я eHealth, у яку вводяться дані людини. Якщо вона «не висить», то все відбувається дуже швидко. Радимо заключати договори в другій половині дня, аби не стояти в чергах, доки лікар обстежуватиме хворих.
— У яких амбулаторіях Центру ПМСД немає сімейних лікарів і з ким тоді місцевим жителям підписувати декларації?
— Наразі Орлицька амбулаторія залишається без лікаря. Місцевих жителів обслуговує сумісник із Дашківки. Жителі Орлицької сільради підписують декларації з дашківським медиком. При бажанні вони можуть заключити договір і з кобеляцькими лікарями. Головне, щоб пацієнту було зручно доїхати до медика.
— Чи всі амбулаторії мають комп’ютерну техніку і підключені до Інтернету?
— Десять амбулаторій мають технічне забезпечення і доступ до всесвітньої мережі. Щоправда, поки що не в кожного лікаря в Центрі ПМСД є принтер і сканер. Але великого напливу людей немає, тому техніки вистачає.
— Чи можуть персональними даними пацієнтів скористатись шахраї?
— Нагадуємо, що для укладення договору людині необхідно мати паспорт та ідентифікаційний код. Пацієнт підписує з лікарем два екземпляри декларації. Один забирає собі, а інший залишається в медика. Договір зберігається в кабінеті. Лікар і медсестра попередньо підписались про нерозголошення інформації. Кожен лікар має свій кабінет у електронній системі, який відкривається за допомогою пароля. Тому зайти в нього постороння особа не зможе. Це те саме, що повідомити пін-код своєї банківської карти.