До дня, коли в Україні офіційно розпочнеться новий опалювальний сезон, залишилося десять днів. Але чимало споживачів природного газу вже зараз вмикають системи опалення, аби перевірити, як вони функціонують. І миттєво починаються розмови про зіпсовані лічильники, які швидко рахують, та низьку калорійність газу, який «горить, а не гріє».
У принципі, появу чуток про низьку калорійність газу, через яку неможливо нагріти чайник із водою, закачане в систему газопостачання повітря, несправні засоби обліку можна зрозуміти. Адже ціни на природний газ, за допомогою якого обігрівають свої оселі більшість українців, уже давно «кусаються» і мають тенденцію до подальшого зростання. Тому уява людей, котрі перебувають в стані психологічного стресу, охоче домальовує інші страхи.
Чи так усе відбувається насправді? І як можна перевірити, чи «бреше» ваш газовий лічильник? І як проконтролювати калорійність газу? Усі ці питання редакція «ЕХО» мала намір задати відповідальним працівникам «Полтавагаз». А тут ще й додатковий привід несподівано трапився. До газовиків і до редакції звернувся житель Кобеляк, який вважає, що його лічильник почав крутитися швидше і нараховувати йому зайві кубометри газу. І з його згоди та згоди керівника Кобеляцького РПГ Романа Романенка, автору цих рядків вдалося на власні очі побачити процес перевірки газового лічильника. Паралельно Роман Романенко прокоментував найпоширеніші чутки, пов’язані із використанням природного газу в побуті.
Протягом дев’яти місяців перевірили вже 4 тисячі лічильників
Перевірку лічильника проводив працівник «Полтавагаз» Павло Карнаух. Він паралельно розповідав:
— Ми проводимо лише перевірку лічильників. Ця процедура здійснюється у разі, якщо в контролера виникли підозри щодо технічного стану засобу обліку. У разі, якщо виникає необхідність, прилад відправляють у Полтаву на ремонт. Перевірка і ремонт — безкоштовні, абонент за це не платить. Щоправда, якщо споживач вирішив перевірити лічильник із власної ініціативи, то йому доведеться заплатити. Але таких випадків практично не буває. Із грудня минулого року перевірили вже 4 тисячі лічильників. Це — із трьох районів. 600 відправили на ремонт, 200 визнали непридатними для експлуатації. Це, як правило, старі роторні лічильники. А взагалі, згідно із законодавством, кожен лічильник раз у вісім років повинен бути повірений. Хочу розповісти людям, що згідно із ГОСТом, прилади обліку мають граничну похибку — або плюс 6, або мінус 6 відсотків. Якщо відхилення від норми більше, то прилад потрібно ремонтувати. Узагалі, як свідчить практика, кількість приладів, які або трішки завищують показники, або навпаки, занижують, приблизно однакова. До речі, наше обладнання, на якому перевіряємо, проходить перевірку кожного місяця.
Процедура перевірки тривала близько десяти хвилин. Вона засвідчила, що наш лічильник трішки «прибріхує» на користь споживача, десь на один відсоток. Павло видав протокол про проведення перевірки.
А Роман Романенко, який був присутній під час процедури додав:
— Нагадаю, що ми діємо у відповідності до вимог Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність». Також процес перевірки регулюється Постановою Кабміну «Про затвердження Порядку подання засобів вимірювальної техніки на періодичну повірку, обстеження та ремонт». Кожен може звірити наші дії на відповідність вимог цих документів.
Про повітря в газових трубах та нечищені димоходи
Потім Роман Романеко трішки детальніше зупинився на міфах, які побутують серед населення.
МІФ ПЕРШИЙ. Разом із газом людям подають повітря.
Роман Романенко пояснив, що технічно закачати повітря в газопровід можливо. Але цього ніхто ніколи не робив і не буде робити. Адже одразу виникає аварійна ситуація, яка може призвести до вибуху газу і загибелі людей. Фахівець додав:
— Дуже рідко, але траплялися випадки, коли через технологічні збої в систему газопостачання потрапляло повітря. Це — надзвичайна ситуація. Ми миттєво попереджаємо населення про несправність і намагаємося її якнайшвидше ліквідувати.
МІФ ДРУГИЙ. Газ не гріє.
Романенко розповів, що проби газу на його фізико-хімічні властивості щотижня відбирають на газорозподільних пунктах. Дані про це публікують на сайті «Полтавагаз». За словами спеціаліста, газ із різних родовищ дійсно має різну калорійність. Але його змішують ще до подачі побутовим споживачам.
Також Роман Романенко наголосив на необхідності перевірки і очистки димоходів. Він підкреслив:
— Ось там, у нечищених димоходах, дійсно може критися причина того, що споживач використовує велику кількість газу і не може обігріти оселю. Сажа має дуже погану теплопровідність. І якщо вона накопичується на тепло-віддавальній поверхні, тобто на цеглі, металевих конструкціях, то тепло буквально вилітає в повітря.