СБУ та прокуратура вважають, що турецька компанія «Онур» використовує для будівництва доріг глину та пісок, які незаконно видобули з території держпідприємства шовкрадгоспу «Хорольський».
На Полтавщині викрили злочинну схему розкрадання державного майна за участі директорів державного та приватного підприємств. П’ятьох причетних до можливого злочину осіб затримали. Їм повідомили про підозру. Про це повідомила прес-служба прокуратури Полтавської області.
«Полтавщина» з’ясувала, що мова йде про розкрадання ґрунту, глини, піску тощо у Хорольському районі на 240 млн грн. Згідно з матеріалами кримінального провадження, у схемі задіяні три компанії:
- Представництво турецької компанії «Онур Тааххут Ташимаджилик Іншаат Тіджарет Ве Санаї Анонім Ширкеті», зареєстроване у Львові;
- ДП «Державний шовкорадгосп «Хорольський»;
- київське ТОВ «Захід-Інвест Груп».
За даними Укравтодору, на території Полтавської області «Онур» будує три обходи автодороги М-03 Київ-Харків за 4 млрд грн. Роботи ведуться на наступних ділянках.
Населений пункт |
Ділянка траси М-03 |
Вартість, грн |
с. Покровська Багачка |
км 220+782 – км 228+000 |
943 403 331,31 |
с. Білоцерківка та с. Красногорівка |
км 275+000 – км 282+000 |
947 946 857,83 |
м. Полтава |
км 333+800 – км 339+300 |
2 026 364 729,14 |
Разом |
3 917 714 918,28 |
Згідно з даними реєстру судових рішень, полтавська Служба автодоріг у контракті з «Онуром» передбачила, звідки підрядник братиме ґрунту для відсипки земляного полотна доріг. Для траси у селі Покровська Багачка компанія мала брати його з резерву гідронамиву, між селами Білоцерківка та Красногорівка — із резерву зосередженого у селі Бірки, у Полтаві — із гідронамиву.
«Онур» вирішив закуповувати ґрунт у ТОВ «Захід-Інвест Груп». Ця компанія у 2017 році отримала від шовкорадгоспу «Хорольський» замовлення на земляні роботи та чищення чагарників. За умовами договору, рештками від розчищення компанія могла розпорядитися на власний розсуд.
Фактично ж «Захід-Інвест Груп» вдався до видобутку надр. У матеріалах справи вказано, що, використовуючи техніку «Онура», підрядник зняв родючий шар ґрунту площею майже 6 га та видобував суглинок. Орієнтовний об’єм вилученого ґрунту — 448 тис. м³. Відбулося це на території держпідприємства поблизу села Коломійцеве Озеро Хорольського району.
За висновком профільних експертів, такі дії завдали державі збитків на суму понад 240 млн грн.
Частину видобутого «Захід-Інвест Груп» продав тому ж «Онуру» — по 29 грн/м³. Слідчі знайшли докази того, що, по документах, турецька компанія купувала підсипочний ґрунт у ТОВ «Захід-Інвест Груп», ТОВ «Автотрактбуд» тощо.
При цьому, сам «Автотрактбуд» не видобував ґрунт. Товариство закуповувало його у харківського ТОВ «Лейківпісок». Те, у свою чергу самостійно добувало пісок у кар’єрі ДП «Полтавський облавтодор» ВАТ «ДАК «Автодороги України» — у селі Суха Солониця Лубенського району.
Також слідчі встановили, що «Захід-Інвест Груп», який мав розчистити ділянку держпідприємства, ймовірно, користується послугами конвертцентру. У його банківських виписках зафіксований перерахунок коштів фірмам, що мають ознаки фіктивності та відкриті кримінальні провадження.
Простіше кажучи, турецький «Онур», замість використання виділених для будівництва матеріалів, офіційно купив їх «на стороні». Насправді ж — їх взагалі викрали. Лихе запідозрив Штомпелівський сільський голова Валерій Іщенко. Саме він повідомив правоохоронцям, що поряд з селом Коломійцеве Озеро невідомі видобувають глину та ґрунт кар’єрним способом.
22 липня 2017 року поліція відкрила кримінальне провадження за фактом порушення правил охорони надр під час здійснення розробки кар’єру (ч.2 ст.240 ККУ) та за фактом розкрадання державних коштів при виконанні робіт з реконструкції автодороги М-03 Київ — Харків — Довжанський (ч.3 ст.191 ККУ).
В рамках розслідування правоохоронці провели обшуки та допитали свідків. Один з них — директор ТОВ «Захід-Інвест Груп» (ймовірно, Ігор Петренко). Він заявив, що не підписував договір із ДП «Державний шовкорадгосп «Хорольський». Це може бути правдою, адже допитували керівника восени 2018 року, а договір був підписаний у липні 2017 року — коли він ще не був директором.
Крім того, за час розслідування, суд встиг як мінімум двічі накласти арешт на техніку «Онура». Обидва рази машини повертали під виглядом надання під відповідальне зберігання. Вони були вкрай необхідні для будівництва та ремонту автодороги Київ — Харків — Довжанський, яка є дорогою міжнародного сполучення і ремонтується коштом зокрема Європейського банку реконструкції та розвитку.
За інформацією прокуратури, станом на сьогодні, правоохоронці повідомили про підозру п’яти учасникам описаної вище схеми. Серед них — директор шовкорадгоспу «Хорольський». За даними Мін’юсту, керівником цього ДП наразі є Віталій Шевчуга.
Затриманим планують обрати запобіжні заходи. Прокурори наполягатимуть на триманні під вартою.