В ОКІА «Новини Полтавщини» відбулася прес-конференція, присвячена протидії рекламі тютюнових виробів та боротьбі з тютюнопалінням. У ній узяли участь народні депутати України Юрій Бублик, Костянтин Іщейкін, Наталія Веселова, координатор з адвокації ГО «Життя» Дмитро Купира та старша сестра КП «Центр ПМСД № 2» Полтавської міської ради Марина Козак.
Дмитро Купира розповів про результати моніторингу, проведеному в 5 містах України, у тому числі й у Полтаві. Волонтери дослідили 29 точок продажу, які розташовані у 5-хвилинній доступності навколо 17 шкіл. 100 % цих точок торгують тютюновими виробами.
Сигарети є легальним продуктом, і нічого кримінального в цьому немає, але 97 % торгових точок використовують викладку сигарет із підсвічуванням, додатково розміщують привабливі зображення та постери. У 62 % випадків тютюнові вироби розміщують на рівні очей дитини (1 метр або нижче), у 45 % — поряд із сигаретами викладають солодощі та іграшки. На законодавчому рівні це не вважається рекламою (реклама тютюну в Україні заборонена).
Проте така маркетингова технологія, розрахована на дітей і підлітків, по-перше, привчає сприймати сигарети як цілком звичайний нешкідливий товар, а в майбутньому збільшує ризик почати курити (за твердженням дослідників — на 64 %).
«Тютюнові виробники полюють на наших дітей, щоб виростити собі нових клієнтів. Бо старі, зазвичай, живуть не довго. У тому, що демонструють результати дослідження, я вбачаю посягання на життя і здоров’я дітей та на майбутнє нашої держави», — наголосив Костянтин Іщейкін.
Разом із колегами-депутатами він зареєстрував законопроект 4030а, який передбачає заборону рекламної викладки сигарет у вітринах магазинів, а також розширює перелік вільних від тютюнового диму місць. Тютюнові вироби будуть продаватися, як і раніше, але вони знаходитимуться поза полем зору покупця. Ще один антитютюновий законопроект № 2820 містить норми, спрямовані на заборону продажу дітям електронних сигарет, заборону реклами тютюну в Інтернеті та ін.
Юрій Бублик прокоментував ситуацію з погляду людини, котра відмовилася від паління.
«Немає жодного курця, який би не хотів кинути палити. Як батько 5 дітей я мрію, щоб жоден із них ніколи не палив. Ми як народні депутати повинні зробити все можливе на рівні законодавства, аби люди не потрапляли на гачок тютюнової залежності. Нам потрібна агресивна соціальна реклама, що успішні люди не палять тощо. Треба, щоб це стало незручно, некомфортно».
«Зміни в законодавстві свого часу дали результати, і частка споживачів тютюнових виробів скоротилася з 26 % до 14 % серед дорослих. Але серед учнів ця частка зросла: десь 18 % учнів палять, і до цього призводить прихована реклама. Що це означає для держави? Витрати на лікування хвороб, викликаних вживанням тютюну, перевищують надходження від продажу тютюнових виробів», — зазначила Наталія Веселова.
Марина Козак розповіла про заходи, які проводяться медпрацівниками для профілактики тютюнопаління серед учнів. Зокрема, щороку проводяться профілактичні огляди дітей, анкетування, бесіди про шкоду куріння.