З 1 січня субсидії на оплату комунальних послуг будуть надаватися населенню в грошовій формі. Відповідно до рішення Кабміну, прийнятого 27 грудня, у такий спосіб допомогу отримуватимуть домогосподарства, що звернуться вперше.
«Домогосподарства, яким субсидію вже призначено у поточному році, продовжать отримувати її до закінчення опалювального періоду відповідно до діючого порядку шляхом перерахування бюджетних грошей місцевими органами соцзахисту населення на рахунки організацій, що надають послуги», — йдеться у постанові.
Глава Мінсоцполітики Андрій Рева заявляв, що до травня для переоформлення субсидій нічого робити не потрібно. З травня субсидії будуть надаватися в грошовій формі всім домогосподарствам, які її отримують на опалювальний сезон, а також почнуть в грошовому вигляді надаватися пільги на оплату послуг житлово‑комунальним господарствам.
З жовтня монетизація охопить усіх одержувачів пільг і житлових субсидій.
Згодом Мінсоцполітики опублікувало на своєму веб-сайті головні питання про монетизацію субсидій, які хвилюють українців.
1. Чи потрібно повторно подавати документи?
Так, усім отримувачам пільг і субсидій обов’язково потрібно у травні подати заяву на монетизацію і декларацію про доходи в управління соціального захисту населення та надати дозвіл на обробку персональних даних. Тим, хто звернеться за допомогою вперше у 2019 році, у травні вже не потрібно поновлювати документи. Ви вже є учасниками монетизації пільг і субсидій.
2. Чи потрібно в Ощадбанку самостійно відкривати рахунок?
На кожного одержувача субсидій, після опрацювання заяви на монетизацію, буде автоматично відкритий персональний обліковий запис в банку, на якому будуть відображатися житлової субсидії в грошовій формі.
Персональний обліковий запис матиме спеціальний режим використання. Тобто, кошти першочергово будуть спрямовуватися на оплату послуг за спожитий газ, тепло, електроенергію й воду. Ощадбанк щомісяця інформуватиме субсидіантів та пільговиків SMS-повідомленням про надходження коштів від держави, їх використання та залишок.
Після закінчення опалювального сезону, у червні, суми невикористаних коштів перераховуватимуться на поточні рахунки одержувачів житлової субсидії. Рахунок кожному Ощадбанк відкриє автоматично, без додаткового звернення в банк.
3. Як відбуватиметься оплата комуналки?
Усе відбуватиметься автоматично. Щомісяця надавачі комунальних послуг для Ощадбанку формуватимуть он-лайн платіжку субсидіанта. Банк, згідно з наданою інформацією, перераховуватиме їм субсидію. Про це та про те, скільки залишається заплатити за комуналку, Ощадбанк одразу інформуватиме субсидіанта SMS-повідомленням.
Для субсидіантів будуть створені персональні кабінети, де можна буде відслідкувати інформацію про розмір нарахованої допомоги, перелік компослуг, які сплачені за рахунок субсидії, залишок коштів. Консультації можна буде отримати в контакт-центрі Ощадбанку за телефоном 0(800)210–800.
4. Чому Ощадбанк?
Ощадбанк є державним уповноваженим банком щодо десятка урядових програм та має понад 15 років досвіду співпраці з підприємствами паливно-енергетичного комплексу.
Банк володіє найбільшою мережею відділень — понад 3 200, які присутні, у тому числі, у сільській місцевості, де найбільша кількість субсидіантів, та має досвід щодо виплат соціальної допомоги й пенсій великій кількості клієнтів одночасно. Тому і визначено проводити монетизацію пільг і субсидій саме через цей державний банк.
Жодних комісій від субсидіантів та пільговиків за обслуговування їх персональних облікових рахунків Ощадбанк не братиме.
5. Чому гроші не роздадуть одразу на руки?
В Україні субсидію отримує майже половина українських сімей. Якщо одразу роздати такій кількості людей гроші на руки, є ризик гіперінфляції та кризи комунальних неплатежів.