Чи ви знаєте, що таке адміністративно-територіальне рейдерство? А воно от прямо зараз відбувається в Дніпропетровській області, щонайменше, у Царичанському районі, з двома громадами якого пощастило співпрацювати вже з 2016 року в рамках програми DOBRE.
Щоб ви розуміли, що стоїть на кону, то скажу — це місцевість, яка Богом наділена еталонними чорноземами і однією з найчистіших в Європі річкою. Це про цю територію легенди ходять, що вивозили ті чорноземи загарбники ешелонами. Ну а у зв’язку з можливістю це все придбати і, я тепер підозрюю, у спосіб «пропозицій, від яких неможливо відмовитися», чотири діючих на території району ОТГ поставили перед фактом, що тепер вони будуть у складі єдиної громади-монстра, площа якої охоплює весь Царичанський район.
Останні, схвалені КМУ 3 березня 2020 року, зміни до Перспективного плану формування громад Дніпропетровської області, залишали на території району 4 громади. Аж раптом через місяць, 4 квітня, з’являється новий проект змін, у якому залишається лише одна. І, можливо, у ініціаторів цих змін були якісь резони для такого рішення. Але спосіб, у який воно приймається, оформлюється і оприлюднюється, викликає сумніви а) у аргументаційній базі, б) у доброчесності.
По-перше, проект нового варіанта Перспективного плану донедавна ніхто не бачив. Я не можу сказати точно, коли він, датований 4 квітня, був насправді оприлюднений, тому що попередній, той, який схвалювався 3 березня, не з’являвся на «світ Божий» до останнього.
Звісно, громади зараз передусім перейняті пильнуванням карантинних заходів. Адже через територію району проходить міжнародна траса з дуже інтенсивним рухом. Там же область (чи й держава) розташували зразково‑показове «карантинне» наметове містечко (стоїть порожнє, слава Богу), там же ж проходить штучний канал водопостачання «Дніпро — Донбас», що теж таки відповідально і не тільки в ці непевні часи. То ж під ці клопоти підсунути таку собі «новинку» — само собою вже негарно.
По-друге, якби ж то просто підсунули, але ж зробили це з обманом, про що свідчить відповідь місцевої РДА на запит про отримання інформації (додам посилання). У документі за підписами і печатками на номерному бланку написано, що рішення приймалося після обговорення в Дніпропетровській ОДА з головами громад. Але такі обговорення не проводилися, принаймні у мене немає підстав не довіряти словам тих же самих голів громад.
Судячи зі збурення, яке викликала ситуація в громадах, для управлінських команд і для громадськості це стало повною несподіванкою. А не мало би. Бо ж голови громад і керівництво РДА — автори згаданої відповіді, і, очевидно, що добре поінформовані, регулярно зустрічаються, щонайменше — у штабі (чи як воно там називається) протидії епідемії, і не нарікають на співпрацю в цій справі. Отже контакти були, то чому ж оце так з ними вчинили?
Далі хіба вже зі сфери припущень. Бо, як оце в нас тут в Черкасах люблять казати, «пташечки нащебетали», що нова «молода команда» має власні плани на головний ресурс цього аграрного раю. І навіть уже готує свого «намісника», який має 23 рочки, непогану посаду в місцевій адміністрації, особистого (зовсім особистого!) водія, багатого папу з не менш впливовими друзями і… Хто за цим «намісником» ховається — нікому не відомо. Але ж цим хапальним рефлексом може бути зметене все, що до цього в громадах вдалося зробити (а його немало!) і що планомірно робиться, у тому числі і з залученням міжнародної технічної допомоги.
Я сподіваюся, що зараз своє слово скаже і експертне середовище, і всі асоціації сприяння розвитку місцевого самоврядування, і люди в громадах. Бо такий обман, якщо він пройде, дає підстави ще більше тривожитися за долю цього краю в подальшому. Хоча з приводу теперішньої влади у мене не було і немає ілюзій.