Людина, яка відчула вітер змін, має
будувати не щит від вітру, а вітряк.
Стівен Кінг
Одним із пріоритетних завдань Нової української школи є формування інклюзивного освітнього середовища. Інклюзія — це процес, що передбачає отримання рівних можливостей у навчанні та соціальному житті для всіх дітей шляхом створення таких умов, за яких «особливі» діти не відділяються від інших.
Нині в закладах освіти Кобеляцького району інклюзивним навчанням охоплені 27 дітей, з них: 2 дитини в закладі дошкільної освіти, за індивідуальною формою навчаються 35 дітей з порушенням психофізичного розвитку. Потрібно знати, які особливі освітні потреби має дитина, як із нею працювати. Ось цю інформацію і надає комунальна установа «Інклюзивно-ресурсний центр» Кобеляцької районної ради, яка розташована в приміщенні опорного закладу «Кобеляцький ліцей №1». У команді ІРЦ працюють 6 фахівців: директор Ірина Гулієва, практичні психологи Юлія Мирошниченко, Анастасія Ситник, вчителі Олена Біба, Роман Корінний, Вікторія Дмитренко.
ІРЦ обладнаний таким чином, щоб і дітям, і батькам було комфортно, розслаблено: іграшки, навчальні посібники, спеціальне обладнання, приязна атмосфера. Є інструментарій для проведення сучасної комплексної оцінки розвитку дітей.
У 2019 році фахівцями ІРЦ проведено 54 комплексні психолого-педагогічні оцінки розвитку. Працівники установи у своєму висновку дають закладу освіти фактично дорожню карту, як навчати дитину за індивідуальною формою та в інклюзивній групі чи інклюзивному класі. Корекційно-розвитковими заняттями в комунальній установі «Інклюзивно-ресурсний центр» охоплені 44 дитини віком від 3 до 14 років, з них: 10 дітей з інвалідністю. Для кожної дитини, залежно від віку і нозології, фахівці підбирають вправи та ігри для розвитку мовлення, мислення, пам’яті, уваги, сприймання тощо. Дуже важливо встановити хороший емоційний контакт з дитиною. Зараз у дітей багато комплексних порушень, а це вимагає більшої підготовки фахівців, а головне — постійного навчання. Кожна крапля зусиль народжує можливості.
Більшості батьків, коли приходять до центру вперше, фахівці допомагають долати труднощі, відвойовувати свої права. Батьки мають розуміти, що тільки у співпраці буде результат, зусиль лише працівників ІРЦ недостатньо. Потрібна кропітка робота батьків при допомозі спеціалістів.
Усі заходи, які проводяться в інклюзивно-ресурсному центрі, надзвичайно важливі для соціалізації дітей з особливими освітніми потребами. В установі створено інформаційні куточки для педагогів та батьків, зона для дитячих талантів «Наші таланти ІРЦ».
Наразі колектив ІРЦ працює дистанційно. Американський хімік Лінус Паулінг одного разу сказав: «Кращий спосіб мати хороші ідеї — це мати багато ідей». Фахівцями ІРЦ створено сторінку у Фейсбуці «Інклюзивно-ресурсний центр» Кобеляки» — https://www.facebook.com/groups/681084949076914/, а також — спеціальні групи у VIBER для педагогів, батьків. Наша команда відкрита для творчої взаємодії.
Видатний білоруський психолог Яків Коломнський писав:
— Коли людина входить у море, їй не потрібно турбуватися про те, щоб адаптуватися до холодної води — спочатку людина відчуває холод, але трохи пізніше вона починає почувати себе комфортно, причому, не докладаючи ніяких зусиль, тому що діє механізм адаптації. Але, якщо вода в морі виявиться крижаною, то адаптація до неї людини буде неможлива — при тривалому перебуванні в ній людина загине…
Так само, якщо соціально-психологічне оточення дитини виявиться «крижаним», тобто ворожим до неї, її адаптація в такому соціально-психологічному середовищі також буде неможливою. Діти з особливими освітніми потребами та їх батьки не повинні бути залишеними наодинці зі своїми проблемами, адже вони такі ж самі діти, з тими ж бажаннями, мріями, але трішки з іншими можливостями. Вони всі унікальні! Це не вади, а особливості!