Мешканці багатоповерхівки склали акт-претензію до теплоенерго
- Мешканцям цього будинку було проведено перерахунки за послуги теплопостачання, - говорить начальник Державної житлово-комунальної інспекції в Полтавській області Юрій Бехтір. - А до наступного опалювального сезону багатоповерхівку планують перевести на індивідуальне опалення. Бо ганяючи за 800-900 метрів воду, яка встигає вихолонути, підприємство-виробник зазнає фінансових втрат, а люди так і не отримують тепла.
Українці платять за неякісні послуги, аби не йти до суду
Кременчуцький приклад - це радше виняток з правил, ніж норма. Бо Україна у плані захисту прав споживачів - далеко не Європа. І згадуючи «незлим, тихим словом» комунальників у холодних квартирах, де немає гарячої води, живучи в будинках, біля яких ГЖЕДи не поспішають прибирати, наші співвітчизники й далі продовжують справно сплачувати за неякісні комунальні послуги. Хоча згідно із Законом України «Про житлово-комунальні послуги», поскаржитися на ненадані чи неякісні послуги й вимагати перерахунку плати за них українці мають право ще з 2004 року, коли було прийнято закон.
За словами Юрія Бехтіра, полтавців, які оформляли акт-претензію, можна перерахувати на пальцях. Причин тут кілька. По-перше, текст самого акту-претензії можна знайти лише в Інтернеті на офіційному сайті Міністерства житлово-комунального господарства України. По-друге, сам процес оформлення теж передбачає чимало нюансів. Та головна причина - небажання українців займатися судовою тяганиною. Бо коли підприємство не визнає власної провини, все закінчується судовим позовом. На сьогодні в області чи не єдиний приклад цивілізованої співпраці зі споживачами - робота обласного підприємства «Полтаватеплоенерго». Як пояснює Юрій Бехтір, якщо фахівці підприємства фіксують факт неналежного опалення квартир, підприємство проводить перерахунки.
Неякісні послуги інспекція фіксує спеціальними приладами
Якщо вас не влаштовує якість комунальних послуг, які отримуєте, фахівці Державної житлово-комунальної інспекції нагадують, що акт-претензію можна складати на будь-який вид комунальних послуг. Ось кілька основних правил:
- Коли мешканець вирішує, що послуга надається неналежним чином, він запрошує представника підприємства, яке надає цю послугу, щоб скласти акт-претензію за його участі, - говорить Юрій Бехтір. - Для цього слід зробити виклик. І він має обов'язково фіксуватися: коли телефонуєте у ГЖЕД чи інше комунальне підприємство, слід запитати, хто прийняв виклик, записати номер виклику тощо. Щоб потім комунальники не сказали, що нічого не знають. А ще краще зробити заявку у письмовому вигляді: не полінуйтеся, зайдіть у ГЖЕД, запишіть собі вхідний номер скарги - тоді є гарантія того, що вашу скаргу не проігнорують. Якщо заяву все ж таки проігнорують і протягом двох діб ніхто не з'явився, сміливо запрошуйте двох сусідів, які зможуть підтвердити факт надання неякісних послуг, і оформляйте документ. При перерахунках його можна використовувати як такий, що має юридичну силу, навіть якщо не з'явився представник комунального підприємства чи організації.
Оскільки визначати температуру у квартирі слід сертифікованими приладами, як і знімати інші показники, варто все-таки звернутися у Державну житлово-комунальну інспекцію. Тим паче, що наприкінці минулого року в цієї служби з'явилися 5 сучасних лабораторних комплексів. Вони допомагають споживачам підтвердити факт неякісного надання послуг. І якщо спробуєте виміряти температуру власним градусником і у суді висунуть претензії, що ваш прилад зіпсований, то обладнання інспекції - сертифіковане. Ним можна обстежити у квартирі все - від якості питної води, стану системи вентилювання будинку до температури носія у ваших батареях.
- Обстеження останніх відбувається без втручання у систему теплопостачання, - розповідає Юрій Анатолійович. - Лабораторія приїздить, встановлює спеціальні датчики, котрі протягом тижня фіксують температуру теплоносія на вході та на виході з системи. Вся зібрана інформація накопичується в електронному вигляді. Бо комунальні підприємства, аби уникнути перерахунку за спожиті послуги, за день-два до приїзду комісії починають топити на повну силу. Проте такі прилади перехитрити неможливо.
Бувають й інші випадки, коли нечесні на руку споживачі намагаються уникнути оплати за отримані послуги. І перед приходом комісії розчиняють вікна-двері, аби «провітрити» квартиру й довести - теплоенерго погано топить. Про такий випадок у інспекторів також є спеціальне обладнання. Воно за кілька секунд дистанційно вимірює справжню температуру теплоносія, варто лише навести прилад на батарею. У випадку серйозних проблем у теплопостачанні будинку в систему врізають спеціальне обладнання, яке фіксує кількість води, що пройшла через систему, температуру теплоносія на вході та виході тощо.
- Питну воду на місці можна перевірити на вміст понад 12 шкідливих речовин, - говорить начальник Державної житлово-комунальної інспекції в Полтавській області. - У пробірки набирається вода, встановлюються у спеціальний портативний комплекс, який за годину видає результати перевірки проб. Раніше потрібно було запрошувати санепідемстанцію, котра робила відбір води, проводила перевірку у власній лабораторії, зараз такий аналіз практично миттєвий. Система видає готовий протокол у електронному вигляді щодо вмісту таких компонентів, як нітрати, азот, залізо, магній, марганець - тобто речовини, які негативно впливають на стан здоров'я людини.
Свіжий приклад - місто Васильків, що у Київській області. Там Державна житлово-комунальна інспекція отримала колективну скаргу мешканців щодо неякісної питної води - з кранів водогону текла мутна, іржава, з металевим присмаком рідина. Після перевірки з'ясувалося, що вміст заліза у 12 разів перевищував норму...
Масові скарги для комунальників можуть закінчитися втратою ліцензії
В інспекції житлово-комунального господарства говорять: вони охоче допоможуть полтавцям відстояти право на якісні послуги. Особливо коли комунальники не визнають, що послуга надається неналежним чином і не бажають проводити перерахунки. Щоправда, насамперед реагуватимуть на колективні звернення: склад інспекції в Полтавській області невеликий, тому на поодинокі звернення фахівцям реагувати буде складно.
- А чим ще, окрім перерахунку плати за послуги, можуть закінчитися для комунальників масові оформлення актів-претензій з боку споживачів? - цікавлюся у Юрія Бехтіра.
- За умови системних порушень все може закінчитися втратою ліцензії та роботи. Ми поступово рухаємося до того, що ринок комунальних послуг стає конкурентним. Нехай це відбувається дуже важко, проте на цей ринок приходять приватні комунальні підприємства. До речі, уже найближчим часом на житлово-комунальне господарство чекають чергові зміни. Нині у парламенті лежать кілька проектів законодавчих актів. Зокрема й щодо подолання критичних явищ у житлово-комунальному господарстві. Йдеться про створення ще одного державного органу, котрий займатиметься ліцензуванням підприємств ЖКГ та встановленням тарифів на їхні послуги. Тобто робитиме це не місцева, а центральна влада. Відтак і контролюватиме якість роботи комунальних підприємств. Цей же орган даватиме й дозвіл на приватизацію чи передачу в концесію комунальних підприємств. Так що не лише міські ради, а й центральний державний орган контро-люватиме стан справ у комунальному господарстві того чи іншого міста. Крім того, передбачається ще й періодична атестація керівників та працівників комунальних підприємств. Щоб надавати якісні послуги, комунальники мають бути належним чином підготовлені - і керівники, і спеціалісти. Не атестоване підприємство - забирають ліцензію. А на його місце приходить працювати інша організація.
Дізнавайтеся першими найважливіші і найцікавіші новини України та Полтавщини – підписуйтеся на наш Telegram-канал та на сторінку у Facebook
| Кременчук |
Додати коментар
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
Вам необхідно зареєструватися, або увійти під своїм логіном