У минулому номері газети ми повідомляли про ДТП, що трапилося на новій автодорозі Н-31. Тоді автомобіль Chevrolet Malibu врізався в один із бетонних блоків, поставлених на проїжджій частині, і вилетів у кювет. Тепер власник підприємства, якому належить машина, планує звертатися із позовом до суду. Він вимагатиме компенсації за пошкоджений автотранспорт.
Нагадуємо, що пригода сталася увечері 26 січня на ділянці автодороги Н-31 між Кобеляками та Бережнівкою. У той день падав дощ зі снігом. Видимість була обмеженою. Водії добре знають, як мокре дорожнє покриття «краде» світло. А на новій автодорозі, як заведено в Україні, не було жодного натяку на дорожню розмітку.
Водій Chevrolet Malibu, рухаючись із Кобеляк у бік Бутенок, у один не надто прекрасний для себе момент вирішив «прийняти» вправо. Швидше за все, він втратив орієнтування через світло фар зустрічного автомобіля. На повному ходу Шевроле вдарився у бетонний блок, і автівку буквально викинуло в кювет. У результаті, транспортний засіб отримав серйозні механічні пошкодження. Одне із передніх коліс легковика буквально розвернуло на дев’яносто градусів. Завдяки щасливому збігу обставин, водій не отримав ні переломів, ні інших серйозних ушкоджень.
Через кілька днів ми зустрілися із Дмитром Карнаухом, керівником кобеляцького підприємства «Мрія». Саме на балансі цього підприємства знаходиться розтрощений нині Шевроле.
Дмитро розповів:
— Мені подзвонили одразу після вісімнадцятої години вечора. Розказали: «— Миколайович, у нас проблема. Аварія, машина серйозно пошкоджена».
Звичайно, я одразу поцікавився, що з водієм. Він у нас років сорок працює. Стаж величезний, возив мою маму, коли та ще керувала підприємством, об’їздив всю Україну від Криму до Києва. У його майстерності і обережності в мене сумнівів не було й немає. Коли дізнався, що з водієм усе в порядку, трішки заспокоївся. Ми йому пропонували госпіталізуватися, таки ж вік поважний, стрес, усе могло статися. Але він відмовився. Зараз дуже переживає.
Дмитро впевнений, що ДТП сталася саме через недогляд або елементарне нехтування вимогами безпеки з боку дорожніх служб. Він збирається довести це в суді і отримати компенсацію. За попередніми оцінками, як говорить Дмитро, ремонт обійдеться підприємству в суму, не менше ніж сто тисяч гривень.
Карнаух говорить:
— От давайте разом міркувати. Розмітки на дорозі немає ніякої. Від слова «зовсім». Край проїжджої частини не впорядкований належним чином. Закінчується бетонне покриття — і далі такий собі обрив сантиметрів на двадцять. Відбійників, звичайно ж, немає. Вони взяли і встановили бетонні блоки. Але не на обочині, а на самому покритті. Так, під час проведення будівельних робіт можна встановлювати тимчасові штучні споруди на дорозі. Правила дорожнього руху це дозволяють, і я це знаю. Але ж ці бетонні блоки мають бути якось позначені чи пофарбовані спеціальною фарбою, що світиться в темряві, чи якусь плівку на них повинні наклеїти. Але ж всього цього немає. Їх, ті блоки, просто не видно. А в тому місці ще й «карман» на дорозі. От наш водій, засліплений світлом зустрічного автомобіля, і звернув трішки вправо. А там — бетонний блок, якого він просто не міг бачити. Його, той блок, хіба що орел чи кіт побачать у темряві, але не людина. Думаю, що це не перша і не остання така аварія на цій дорозі. Ні, я обома руками за нову автомагістраль. Це — добре, це комфорт. Але ж вона, дорога, має бути безпечною. А без розмітки і обладнаних обочин це неможливо. Я пам’ятаю, як ми біля «Мрії» на дорозі якісь роботи виконували, яму викопали, то ми й обгородили, і знак поставили, і освітлення організували. А тут… Дорога першої категорії, а небезпека — вищої. На будівництво мільярди вже витратили, ніде немає сотні тисяч на нанесення хоча б тимчасової розмітки і позначення отих усіх штучних споруд.
Дмитро Карнаух розповів, що вже зв’язався із висококваліфікованим адвокатом, якого буде наймати для вирішення справи в суді. Зараз той вивчає ситуацію більш детально. До кого позиватиметься — до турецької фірми «Онур», що будує Н-31, чи Служби автомобільних доріг — Карнаух ще не знає.
70 відсотків позовів проти дорожників виграють водії
Щоправда, у більшості випадків успішних звернень до суду мова йде про відшкодування збитків внаслідок неналежного утримання дорожнього покриття. Випадок Карнауха не зовсім типовий. Тим більше, що цю ділянку дороги ще й у експлуатацію офіційно не ввели. Але ж комусь потрібно починати вчити дорожників.
За останні два роки, за підрахунками патрульних, трапилося 5 038 таких ДТП з постраждалими.
У підсумку, матеріали потрапляють до суду — причина аварії та відповідальна за неї особа з’ясовуються лише в судовому порядку. Після притягнення винуватця до адміністративної або кримінальної відповідальності, може йтися про судовий процес щодо стягнення компенсації з обвинуваченого органу або його керівника. Як правило, компенсацію стягують з балансоутримувача дороги. Це може бути будь-яка організація, до функцій якої належать ремонт та утримання дороги, де трапилося ДТП — облавтодор, комунальне або приватне підприємство.
Огляд судової практики в судах першої, апеляційної та касаційної інстанцій протягом першої третини 2019 року свідчить, що 70% потерпілих у ДТП через незадовільний стан доріг відсуджують кошти за завдану матеріальну шкоду, а в деяких випадках — і за моральну. Йдеться про аналіз 58 судових рішень, 48 з яких стосуються позовів про стягнення компенсації за ДТП, ще 10 — про притягнення винних до відповідальності. У 55 випадках суди встановили першопричини аварій. Ними стали вибоїни — 60% справ, пошкоджені кришки люків — 13%, ожеледиця — 13%, падіння дерева або обрив мережі — 9%, відсутність дорожнього знака — 5%. Усього ж за 2018-19 роки, за підрахунками патрульних, трапилося 5 038 таких ДТП з постраждалими.
При тому, лише чотири справи про стягнення компенсації з числа розглянутих дійшли до касації та були проаналізовані Верховним Судом. Ці справи в кожному випадку ухвалені на користь потерпілих.
Так що шанс виграти в Дмитра Карнауха є. Потрібно лише набратися терпіння і сміливості, щоб розпочати судову тяжбу. Ну й мати гроші на хорошого адвоката.