Михайло Бережний, житель села Бродщина, 3 лютого розмістив у соцмережі фотографію. На світлині — зображення пошкодженого дорожнього покриття на автодорозі Н-31 Дніпро — Царичанка — Кобеляки — Решетилівка. Згодом це фото було розміщене і на сторінці нашого видання: https://www.facebook.com/exo.in.ua/photos/pcb.3459073950881686/3459073850881696.
Нагадаємо, що 30 грудня 2020 року відбулося відкриття 17-кілометрової новозбудованої ділянки Н-31.
Підкреслюю, що відбулося саме «відкриття». Тобто мова йде про вже завершене будівництво. Вартість цих сімнадцяти кілометрів абсолютно нової дороги в об’їзд Кобеляк і Красного становить 2 мільярди двісті з гаком мільйонів гривень. У перерахунку на кілометр — 131 мільйон 235 тисяч гривень. Метр, відповідно, коштує 131 тисячу. У доларах США — це 4,5 мільйона за кілометр.
Усього ж, згідно з інформацією, яку розповсюджує обласне інтернет-видання «Полтавщина», посилаючись виключно на офіційні джерела типу облдержадміністрації та Служби автомобільних доріг, 79,4 кілометра нової бетонної дороги обійдуться платникам податків у 13 600 000 000 гривень, або майже 172 тисячі за метр.
Для порівняння: вартість найбільш сучасного об’єкта інфраструктури в сфері перевезень, а мова йде про так званий Гіперлуп, становить 20 мільйонів доларів за кілометр. Інформація про це взята з інтерв’ю Діка Асборна, одного з бізнесменів, які просувають ідею запровадження нового виду транспорту, українському виданню «Економічна правда» (https://www.epravda.com.ua/publications/2018/06/14/637808/).
Вартість будівництва одного кілометра траси Нyperloop — 20 млн. доларів. Очікуваний термін окупності комерційного треку Нyperloop — 8-12 років. Максимальна швидкість, до якої зможуть розганятися капсули Нyperloop, — 1200 км/год.
Ну, на перший погляд, вартість суперсучасного Гіперлупа таки дорожча, аніж кілометр «бетонки». Та й обсяги вантажоперевезень по дорозі і новим транспортом поки що порівнювати важко. У першому випадку — тисячі тонн вантажів щоденно, у другому — хіба що тисячі пасажирів.
Нібито, дешевшою є «бетонка» і при порівнянні цін на будівництво схожих доріг у Німеччині або США (https://blogs.pravda.com.ua/authors/chernikov-20111109160648/5239a4a574d16/). У Штатах кілометр дороги вартує 10 мільйонів доларів.
Але ж…
30 грудня оголосили про відкриття дороги. Уже промовчимо про відсутність багатьох дорожніх знаків, розмітки, відбійників, освітлення, впорядкованих з’їздів і ще багатьох складових, які, згідно з ГОСТами та ДБНами, мають обов’язково бути на дорозі, введеній у експлуатацію. Адже, повторюся, дорога прийнята, рух запущений, чиновники відзвітували, кошти освоїли.
Отже, промовчимо про «дрібниці». Але вже 3 лютого на новісінькій автодорозі першої категорії і ледве не міжнародного значення почало деформуватися покриття!!! А перед тим, нагадаю ще раз фанатам «великого крадівництва», 10 січня 2020 року в соцмережі вже було розміщене фото ділянки цієї ж дороги між селами Чумаки та Трояни. І там теж були аналогічні пошкодження. Через кілька днів Служба автомобільних доріг відзвітувала, що пошкодження ліквідовані.
То виникають логічні запитання. Якщо дорожнє покриття почало руйнуватися після місяця експлуатації, то що з ним буде через рік?
Яка служба контролювала якість проведення робіт, якщо там у шарі бетону знаходять китайські гумові капці, пластикові пляшки і так далі, і тому подібне? Добре, що хоча б трупи поки що не знаходять.
І коли на дорогу міжнародного значення нанесуть розмітку і створять хоча б мінімальні умови для безпеки руху?
А головне — скільки коштуватиме отой кілометр супербетонки після того, як усе те, що необхідно було зробити перед запуском у експлуатацію, дороблять? Щось мені підказує, що полтавська «бетонка» обійдеться платникам податків дорожче, аніж суперсучасний Гіперлуп.
А якби в Україні таки почали будувати Гіперлуп… А якби робили тунелі, як в горах Норвегії,…то. То чиновники Служби автомобільних доріг, а також прокурорські та інші чисельні «контролери», їздили б на золотих автомобілях, як арабські шейхи.
Найприкріше у всій цій печальній історії усвідомлювати той факт, що ніхто покарання за крадіжку піску, глини, цементу, гідроізоляційних матеріалів, солярки і всього-всього вкраденого не понесе.
І, судячи з розвитку подій в Україні, жителям обочини, тобто населених пунктів Кобеляцького району, залишаться розбиті технікою «Онуру» місцеві дороги, купа нових проблем у транспортному сполученні і драна «бетонка» за ціною Гіперлупа.
Нову владу, кажете, обрали… Ну-ну. Перед новими виборами дізнаєтеся, скільки вони накрали.