Хоча для нашої країни Чорна п’ятниця являється швидше маркетинговим ходом, ніж реальними зниженнями цінників до 90 відсотків, усе ж чимало шопоголіків з нетерпінням чекають цього дня.
Історія Чорної п’ятниці, або ж Black Friday, почалася в США. Вона відбувається щорічно, у п’ятницю після Дня подяки. Саме з Чорної п’ятниці розпочинається різдвяний сезон розпродажів. Так як День подяки відзначають у четвертий четвер листопада, то розпродаж припадає на період із 23 по 29 листопада.
Чорна п’ятниця не є офіційним святом, але багато працівників у цей день беруть вихідний, за винятком співробітників роздрібної торгівлі, оскільки цього дня потік покупців істотно зростає. Цього року «Чорна п’ятниця» припадає на 26 листопада.
Поява дня великого розпродажу
Достеменно не відомо, як виникла традиція різдвяних розпродажів. Та щодо самого свята, то існує кілька версій його походження.
Так, Чорну п’ятницю пов’язують із «золотою» кризою в США, що сталася в 1869 році. Тоді спекулянти, пророкуючи різке зростання ціни на золото, почали масового його скуповувати. Держказначейство, аби запобігти дефіциту дорогоцінного металу, запустило в продаж великий обсяг золота. У результаті цих дій, вартість золота на фондових біржах знизилася на третину. Нібито, п’ятницю, коли відбулися події, стали називати чорною.
У 1960‑х роках термін набув значного поширення, адже так називали п’ятницю, коли розпочиналося полювання за різдвяними покупками. У Філадельфії п’ятницю називали чорною через величезні затори транспорту і пішоходів, які виникали через масові походи до крамниць.
У той час облік у магазинах вели двома кольорами: червоним, який означав втрату грошей, та чорним, яким позначали прибуток. У цей день магазини ніби переходили від «червоних» збитків до «чорного» прибутку.
Коли розпочнуться розпродажі
Цього року «Чорна» п’ятниця теж відбудеться. І деякі майданчики вже оголосили дні, коли розпочнуться розпродажі.
Аліекспрес — 26 листопада. Сервіс пропонує знижки на побутову техніку, косметику, одяг, спортивні, дитячі й інші товари.
Rozetka — період знижок триватиме з 26 до 29 листопада.
На Фокстрот розпродаж розпочнеться вже 21 листопада. Тут можна купити електроніку та побутову техніку.
У Eva ціни обвалилися 15 листопада, знижки на парфумерію, косметику, побутову хімію.
Алло продаватиме товари зі знижкою 26 листопада.
На Цитрусі Чорна п’ятниця розпочинається 25 листопада.
Як вберегтися від обману
Хоча напередодні «великого розпродажу» фактично всі крамниці й мережі обіцяють покупцям величезні знижки й небувалі акційні пропозиції, на практиці відбувається інше.
Частина торговельних точок можуть вдаватися до шахрайства: замість шалених знижок на споживача чекають завищені ціни. Ось кілька порад для людей, які бажають долучитися до шаленого розпродажу.
По-перше, реклама та яскраві вивіски в магазинах діють на покупця таким чином, що він готовий придбати товар не через його потребу, а у зв’язку з низькою ціною, котра значиться на борді. Тому, як говориться в приказці про день народження, що тільки в цей день розумієш, скільки в світі є непотрібних речей. Щоб не витратити кошти на товар, який може навіть не знадобитися, перед тим, як зайти в магазин, подумайте, наскільки річ вам дійсно потрібна. Підрахуйте, яку суму ви готові витратити на розпродажах.
По-друге, придбані товари можна повернути протягом 14 днів.. Зберігайте для цього чек про покупку. Виняток становлять продовольчі товари, ліки, предмети гігієни, іграшки, білизна, друковані видання, ювелірні вироби. Найбільш популярних товарів, одягу та техніки, це не стосується.
По-третє, обираючи товар, обов’язково перевірте, чи відповідає заявлена знижка дійсності. Трапляються випадки, коли товари «зі знижкою» продаються за ту ж ціну, що і до розпродажу, а іноді — ще дорожче. Тому краще за все завчасно вивчити ціни на товари, що вас цікавлять. Також існують онлайн-сервіси, що допоможуть порівняти ціни на обрані товари з іншими пропозиціями на ринку.
По-четверте, онлайн-магазини звільняють покупців від участі в шалених марафонах, щоб отримати товар безпосередньо в точці продажу. Речі можна заздалегідь відкласти у віртуальну корзину, а придбати в «Чорну п’ятницю».
Та є в такому виді покупок і кілька мінусів. Сюди слід віднести відсутність можливості перевірити товар наочно.
По-п’яте, реальну економію в «Чорну п’ятницю» надає сashback, так як частина витраченої суми на повернеться на рахунок покупця.
Отож, визначайтеся із товарами, які вам дійсно потрібні, проаналізуйте ціни на них завчасно і користуйтеся онлайн-майданчиками, де порівнюється вартість товарів у різних магазинах.