У 2021-2022 навчальному році 5 закладів професійної (професійно- технічної) освіти Полтавської області впроваджують дуальну форму здобуття робітничої професії. Про це говорили на засіданні Громадської ради при Полтавській обласній державній адміністрації, обговорюючи проблеми і перспективи розвитку промисловості, підприємництва, створення індустріальних парків у контексті реалізації Стратегії розвитку Полтавської області на 2021-2027 роки.
Головний спеціаліст відділу вищої, професійно-технічної, позашкільної освіти, науки та інновацій Департаменту освіти і науки облдержадміністрації Валентина Франчук розповіла про розвиток дуальної форми здобуття професійної (професійно-технічної) освіти.
– Дуальна форма навчання передбачає, що теоретичну частину учень здобуває в закладі, а практичну підготовку проходить безпосередньо на підприємстві. І практика складає до 70% усього навчального процесу, – розповіла Валентина Франчук.
У 2021-2022 навчальному році 5 закладів професійно- технічної освіти області впроваджують дуальну форму здобуття робітничої професії:
- Вище професійне гірничо-будівельне училище (м. Горішні Плавні);
- Професійно-технічне училище № 26 м. Кременчука;
- Міжрегіональний центр професійної перепідготовки звільнених у запас військовослужбовців м. Хорол:
- Державний навчальний заклад „Решетилівський професійний аграрний ліцей імені І.Г.Боровенськогоˮ (м. Решетилівка);
- Державний професійно-технічний навчальний заклад „Полтавське вище професійне училище ім. А.О. Чепігиˮ (м. Полтава).
Загальний контингент учнів дуальної форми навчання становить 108 осіб. Професії, з яких здійснюється дуальне навчання, – слюсар-ремонтник, електрогазозварник, стропальник, машиніст крана, слюсар з ремонту колісних транспортних засобів, кухар, садовод, кухар, офіціант.
За результатами впровадження дуальної форми навчання у 2020-2021 навчальному році на рахунок закладів професійної (професійно-технічної) освіти області перераховано додатково близько 138 тис. грн. За участі роботодавців здійснювалася модернізація навчально-матеріальної бази закладів. ПрАТ «Полтавський гірничо-збагачувальний комбінат» надав фінансову допомогу Професійно-технічному училищі № 26 м. Кременчука на суму 19,5 тис. грн. для придбання слюсарного обладнання, ФГ «Сади Полтавщини» для Решетилівського професійного аграрного ліцею імені І.Г.Боровенського придбало 100 саджанців ожини, 100 штук малини, 700 саджанців полуниці.
– 76% випускників, які завершили навчання за дуальною формою, працевлаштовані на базових підприємствах. Випускники, які навчаються за дуальною формою, мають більш ґрунтовні знання та кращі професійні навички у порівнянні з аналогічними групами, які навчаються за традиційною системою навчання, – говорить Валентина Франчук.
Впровадження елементів дуальної форми навчання за 4 років виявили й ряд проблем, які перешкоджають її поширенню на всі заклади та професії. Зокрема, запровадження дуальної форми можливе лише на базі стабільно функціонуючих підприємств, переважна більшість роботодавців не зацікавлені у забезпеченні оплати праці учням та наданні фінансової підтримки закладам щодо підготовки кваліфікованих робітників, навчальні групи чисельністю 25-30 учнів, як правило, здійснюють навчання на базі кількох організацій.