Можливо, комусь у голову ще лізуть дурні думки про те, щоб зустріти окупантів з квітами чи, не дай Боже, спробувати з ними співпрацювати. В українському законодавстві передбачена дуже сувора відповідальність за державну зраду. А з 3 березня — і за колабораціонізм, тобто за співробітництво з окупантами.
Верховна Рада України 3 березня провела пленарне засідання, під час якого були ухвалені закони, що стосуються колабораційної діяльності.
Зокрема, депутати дали необхідну кількість голосів за законопроект № 5143 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів (щодо забезпечення відповідальності осіб, які здійснювали колабораційну діяльність)» та № 5144 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів (щодо встановлення кримінальної відповідальності за колабораційну діяльність)». Про це повідомляється на сайті ВРУ.
Зазначається, що законопроектом № 5144 пропонувалося доповнити Кримінальний кодекс України ст. 111.1 (колабораційна діяльність), якою передбачена кримінальна відповідальність за співпрацю з державою-агресором, її окупаційною адміністрацією та/або її збройними чи воєнізованими формуваннями у військовій, політичній, інформаційній, адміністративній, господарській та трудовій сферах. У ст. 55 ККУ були внесені зміни, що передбачають обмеження доступу до зайняття посад, до посад, пов’язаних з виконанням функцій держави чи місцевого самоврядування, строком на 15 років.
Стаття 111. Державна зрада
- Державна зрада, тобто діяння, умисно вчинене громадянином України на шкоду суверенітетові, територіальній цілісності та недоторканності, обороноздатності, державній, економічній чи інформаційній безпеці України: перехід на бік ворога в умовах воєнного стану або в період збройного конфлікту, шпигунство, надання іноземній державі, іноземній організації або їх представникам допомоги в проведенні підривної діяльності проти України, — карається позбавленням волі на строк від десяти до п'ятнадцяти років.
- Звільняється від кримінальної відповідальності громадянин України, якщо він на виконання злочинного завдання іноземної держави, іноземної організації або їх представників ніяких дій не вчинив і добровільно заявив органам державної влади про свій зв'язок з ними та про отримане завдання.
З об'єктивної сторони державна зрада може виявитися в таких формах:
- перехід на бік ворога в умовах воєнного стану або в період збройного конфлікту;
- шпигунство;
- надання іноземній державі, іноземній організації або їх представникам допомоги в проведенні підривної діяльності проти України.
Перехід на бік ворога означає, що громадянин України надає безпосередню допомогу державі, з якою Україна на той час перебуває в стані війни або збройного конфлікту. У конкретних випадках цей злочин може полягати у вступі на службу до певних військових чи інших формувань ворожої держави (поліції, каральних загонів, розвідки), наданні засобів для вчинення злочинів агентам спецслужб іноземних держав, усуненні перешкод для їх вчинення або наданні зазначеним агентам іншої допомоги.
Перехід на бік ворога є закінченим злочином з того моменту, коли громадянин України виконав у інтересах ворога певні дії на шкоду Україні. Один лише факт надання згоди виконати такі дії (наприклад, поступити на службу до поліції) є лише готуванням до вчинення злочину і залишає можливість добровільно відмовитися від доведення злочину до кінця. Вчинення громадянином України в інтересах ворожої держави суспільно небезпечних дій, які передбачені іншими статтями КК, наприклад, диверсії, посягання на життя державного діяча тощо, потребує кваліфікації за сукупністю злочинів, передбачених ст. 111 і, відповідно, статтями 113, 112.
Специфікою цієї форми державної зради є те, що вона може бути вчинена лише в умовах воєнного стану або, хоча й у мирний час, але в період збройного конфлікту.