Зараз, під час війни, військові дійсно мають право вилучати власність громадян. Але при цьому потрібно чітке виконання низки вимог.
24 лютого 2022 року указом Президента № 64/2022 в Україні на 30 діб введено воєнний стан. У цей період серед населення шириться острах щодо появи у військових необмежених прав на відчуження майна громадян.
Мешканці стурбовані, що пересування в приватному транспорті в будь-який момент може завершитися вилученням авто для оборонних потреб держави.
І дійсно, війна в країні спонукає органи влади до вжиття оперативних заходів для подолання зовнішнього ворога. У таких умовах права громадян можуть зазнавати певних обмежень.
В умовах воєнного стану військове командування може здійснювати, зокрема, примусове відчуження (реквізицію) майна, що перебуває в приватній власності мешканців, відповідно до ст. 41 Конституції України, ст. 353 ЦК України, ст. 8 ЗУ «Про правовий режим воєнного стану» (далі — Закон 389) та ст. 3 ЗУ «Про передачу, примусове відчуження або вилучення майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану» (далі — Закон 4765).
З аналізу норм законодавства випливають 4 обов’язкові умови для реквізиції майна:
- По-перше, відчуження майна приватних осіб може здійснюватися виключно на оплатній основі, з попереднім або наступним відшкодуванням його вартості. Безоплатне вилучення стосується лише майна державної власності (ст. 1 та 9 Закону 4765).
- По-друге, рішення може прийматися виключно вищим командуванням Збройних Сил України або окремо визначених їх підрозділів (ст. 3 Закону 389) та за погодженням з державною адміністрацією. Без погодження допускається ухвалення рішення лише в місцях бойового зіткнення (ст. 4 Закону 4765). Примітка: Начальник патруля, старший вартовий, командир загону територіальної оборони тощо не наділені таким правом.
- По-третє, реквізиція здійснюється з чітким документальним оформленням правочину. Момент вилучення засвідчується підписанням акта встановленого зразка, із зазначенням підстав, ознак майна, розміру виплаченої компенсації тощо (ст. 7 Закону 4765).
- По-четверте, перед відчуженням здійснюється оцінка ринкової вартості майна, оригінал висновку про яку надається власнику. Розмір оцінки може бути оскаржено в суді (ст. 8 Закону 4765).
Отже, влада не ставить за мету тотальне позбавлення майна мешканців, а подібне можливо лише у виняткових випадках. Наміри осіб по вилученню авто з порушенням однієї з 4‑х умов є незаконними. Такі дії не відображають політичного курсу держави та з боку її службовців вчинятися не можуть.
Водночас держава не в змозі гарантувати належну поведінку членів воєнізованих формувань противника та недобросовісних мешканців. За таких умов дії ініціатора є самовільними, а застосування примусу — кримінально караним.
Якщо вказана ситуація все ж виникла, рекомендується прослідкувати за дотриманням 4‑х описаних умов. Зокрема, ретельну увагу слід приділити оформленню акта про примусове відчуження майна. Примірник акта та висновку про оцінку варто зберігати в себе для отримання компенсації або повернення майна в майбутньому. Після припинення військового стану питання вирішується через військовий комісаріат.
Навіть в умовах війни існують свої правила, послідовність дій та гарантії їх дотримання з боку держави. Відчуження майна допускається лише у виключних випадках, за попереднім рішенням конкретних осіб, обов’язково на оплатній основі та з чітким документальним оформленням. Без дотримання зазначених правил примусове вилучення транспорту тягне за собою кримінальну відповідальність. Законне ж вилучення авто для воєнних потреб безпосередньо на дорозі, під час переміщення приватних осіб, технічно неможливе.