У громаду постійно прибувають люди, які були змушені покинути свої домівки через бойові дії, що точаться із початку рашистсько-української війни.
У результаті, вже виникла проблема розселення цих людей. У містечку та навколишніх селах елементарно бракує придатного для проживання житла. Як влада справляється із несподіваною і дуже серйозною проблемою, редакції розповів Олександр Ломаков, начальник міського відділу з надання адміністративних послуг.
За його словами, нині спостерігається так звана «друга хвиля» приїзду внутрішньо-переміщених осіб. Якщо в перші дні рашистсько-української війни в Кобеляки почали приїжджати в основному жителі міста Харків, то зараз люди їдуть із Сумщини, Харківської та Запорізької області, Донеччини і навіть сусіднього Дніпра. Багато біженців використовують містечко, як своєрідний транзитний пункт, аби переночувати і поїхати далі, на захід України чи за кордон. Але тисячі переселенців залишаються в Кобеляках та селах громади.
Олександр Сергійович пояснив:
— Найменша кількість людей, яких зареєстрували працівники міськради, становить 110 чоловік. Буває набагато більше. Ми проводимо реєстрацію, котра необхідна для того, аби люди отримали статус внутрішньо-переміщеної особи, а з цим — допомогу від держави. Реєстрація потрібна і для того, щоб наші земляки, які прийняли в себе українців, які потрапили в біду, змогли отримати від держави компенсацію по оплаті комунальних послуг.
Посадовець розповів, що люди, які прибувають на територію громади, спочатку пишуть спеціальні заяви і стають на облік в підрозділах органу місцевого самоврядування. Заяву можна написати як у самій міськраді, так і в старостинських округах та у відділенні соціального захисту № 4 при Полтавській РДА (у народі — соцзабез). Після опрацювання поданих документів, людина вже в ЦНАПІ при міській раді отримує довідку про присвоєння їй статусу внутрішньо-переміщеної особи із зони ведення бойових дій. І, як наслідок, — щомісячну допомогу із державного бюджету. Розмір виплат складає — 2 тисячі гривень на дорослого і 3 тисячі на дитину чи громадянина з інвалідністю. Кошти надходять на рахунок, вказаний переселенцем. Як правило — це банківська картка.
Держава платитиме по 15 гривень за день проживання
Розповів Олександр Ломаков і про те, яким є порядок отримання компенсація за житлово‑комунальні послуги кобелячанам, які надали своє житло переселенцям. Він одразу наголосив:
— Підкреслюю, що на компенсацію із держбюджету можуть розраховувати лише ті земляки, хто надав житло на безоплатній основі. Може отримати компенсацію і орган місцевого самоврядування, у нашому випадку, міська рада, Полтавська обласна рада. Адже ми вже розміщуємо людей в приміщеннях навчальних закладів — школах та ліцеях.
Для того, аби претендувати на отримання компенсації, жителі Кобеляцької громади, які розмістили в своїх будинках чи квартирах переселенців, мають прийти в міську раду і написати відповідну заяву. Також потрібно надати документи, що підтверджують право власності на дану нерухомість, копію паспорта, ідентифікаційного коду та рахунку для зарахування коштів.
Окрім цього, необхідно надати ще й пакет документів на людей, які проживають у вашій оселі. Це ті ж паспорт та код, свідоцтво про народження для дітей та довідки про отримання переселенцями статусу внутрішньо-переміщеної особи.
Після надання цих документів власник житла отримає компенсацію на житлово‑комунальні послуги в сумі 14 гривень 77 копійок за один «людинодень». Простіше кажучи, держава заплатить за один день проживання у вашому будинку чи квартирі одного переселенця майже 15 гривень. Якщо переселенців два — відповідно, майже 30 гривень. І так далі.
Олександр Ломаков підтвердив, що ситуація із розміщенням переселенців досить складна. Житлової площі, придатної для проживання, бракує. Переселенців уже почали розміщувати в міському ліцеї №1. Якщо в перші дні війни вимушені гості громади шукали комфортабельне житло виключно в Кобеляках, то зараз погоджуються і на сільські будинки без зручностей.
Станом на 12 квітня 2022‑го року в громаді вже зареєстрували 2719 внутрішньо-переміщених осіб, з них — 603 дитини.