«Ви самі гроші принесли!»
Важко навіть уявити, скільки здоров’я та нервів витрачено людьми, про яких піде мова. Першою ми переповімо історію чоловіка, який наважився прийти до редакції «ЕХО».
«Я побачив оголошення у вашій газеті про позику коштів на машину від Програми «Добробут». Поїхав до їх офісу в Полтаву. Ще й здивувався, що відсотки на кредит такі малі. Заключив договір. Мені головний менеджер повідомила, що незабаром прийде пакет документів і протягом тридцяти робочих днів я зустрінусь із юристом, завітаємо в автосалон і оформимо покупку. Я сплатив перший внесок 2 500 гривень, потім другий внесок - 670 гривень, третій… Минув місяць. Ні коштів, ні юриста немає. Приїжджаю я перед Новим роком, а мені говорять, що зараз свята — пізніше навідайтесь. 10 січня знову приїхав в офіс, а менеджер говорить: «Заплатіть ще внесок, щоб виплату не пропускати і наступного місяця буде вам машина.»
Житель Кобеляцького району Ігор Касьян і далі платив внески, нібито розплачуючись за кредит, якого так і не отримував… Та вже і не отримає. Під час чергової поїздки до Полтави чоловіку повідомили, що раптом він незадоволений чимось — всі претензії нехай адресує до головного офісу у Вінницю. Ігор Васильович почав обурюватись, що його обдурили, на що менеджер коректно відповіла: «Я вас кошти нести не заставляла, ви самі їх платили».
З кількамісячним запізненням чоловік був вимушений звернутися за юридичною консультацією. Кобеляцький адвокат Тетяна Мороз роз’яснила клієнту, що він зробив першу помилку ще тоді, коли підписав договір, не проконсультувавшись у юриста. Касьян згадав, що просив узяти договір з собою для детальнішого перегляду. Однак в офісі йому відповіли, що непідписаний договір «на руки» не дають.
— Невже це вас не насторожило? — дивувалась адвокат, звертаючись до клієнта.
Чоловік лише знизував плечима. Наступною помилкою, на думку адвоката, було те, що чоловік не звернувся до юристів у десятиденний термін. Саме такий термін надається для розірвання договору і повернення коштів.
Ігор Касьян з допомогою адвоката написав листа до центрального офісу у Вінницю із проханням розірвати договір. Однак перший внесок у сумі 2500 гривень назад він уже не поверне, оскільки в договорі зазначено, що ці кошти клієнт платить за консультаційні послуги.
Далі за допомогою фахівців спробуємо пояснити, як працює система, у яку потрапив наш читач.
Розумний лохотрон
Про те, як діє Програма «Добробут» та подібні їй (придбання в групах, накопичувальні програми, адміністрування груп тощо) погодився роз’яснити керівник вінницької юридичної агенції «Новація» Віктор Жданов: «Це не кредитування, так як гроші людям на руки не видаються, а оплачується обраний ними товар. Інакше це була б фінансова послуга, яка в Україні потребує ліцензування. Так що вже на стадії реклами деякі з таких підприємств, що декларують надання позики, надають недостовірну інформацію. Принцип дії таких програм полягає в тому, що підприємство створює групи учасників, які щомісяця перераховують внески, з яких формується фонд такої групи. З цього фонду і оплачується товар учасникам групи по черзі. На перший погляд, логічно та навіть привабливо — не потребують довідок про доходи та поручителів при укладанні договору. Але каверза у тому, що, укладаючи договір, майбутній учасник такої програми чує від консультанта, що через місяць або два він отримає бажаний товар. Таке можливо лише теоретично (договір на руки не видається, доки не буде сплачено внесок, представлений у окремому договорі, як плата за консультаційні послуги та роз’яснення умов програми у процентному відношенні від суми бажаного товару — від 3 до 8 %. Ці кошти йдуть виключно на рахунок підприємства-адміністратора програми і є його основним заробітком. Повернути їх можна на протязі 7–10 днів. Але коли люди розуміють, що попали в халепу, — вже запізно, так як вони чекали обіцяний місяць-два, щоб це зрозуміти. Умовою проплати товару є факт сплати (або зобов’язання сплатити на протязі місяця) учасником найбільшої кількості щомісячних внесків, порівняно з іншими учасниками — а це приблизно 50 % від бажаної суми. От і виходить, що коли людина розуміє, що за договір вона підписала, у неї залишається тільки два виходи: або продовжувати сплачувати щомісяця по одному внеску та отримати свій товар наприкінці дії договору (а це 7–20 років), якщо фірма до цього часу не припинить своє існування, або сплатити авансом потрібну кількість платежів (і не факт, що вгадає, так як інформація про найвищу кількість сплачених платежів не розголошується) і отримати фактично менше половини проплати, на яку розраховувала, ще й додатково сплативши на користь адміністратора комісійну винагороду у тому ж розмірі, що і про укладанні договору. Якщо прорахувати, то краще складати гроші в трилітрову банку і самому купити бажаний товар через певний час, або позичити кошти, які пішли б на авансові проплати. Можна ще розірвати договір або припинити сплачувати кошти. Тоді за умовами договору, учаснику після спливу строку договору (вже згадувані 7–20 років) повертаються сплачені щомісячні внески за мінусом адміністративних витрат і без основного, першого і найбільшого внеску, який після спливу 10 днів з моменту укладання договору не повертається ні при яких умовах. Усі ці підводні камені закладені у договорі, але дуже завуальовано і не кожному юристу під силу відразу їх розгледіти. А при укладанні договору консультант говорить те, що хоче почути потенційний клієнт накопичувальної програми. Схема проста і досить успішно працююча на довірливості громадян.»
Вихід є!
Насправді є ще й третій вихід із ситуації — звернутись до суду, пройти судову процедуру, оплатити роботу фахівців і все-таки отримати назад свої кошти. Але знайти потрібні підстави позову, які гарантуватимуть повернення коштів не так-то просто.
У Єдиному державному реєстрі судових рішень автор знайшла 38 рішень суду лише по Програмі «Добробут» (а схожих Програм нині десятки). Серед них є рішення, в яких позови постраждалих громадян задоволені частково або повністю.
Але й сумних епілогів вистачає. Наприклад, дехто з українців просто не дожив до моменту, коли зміг би отримати по цій Програмі автомобіль. Сплачували по цій системі і пенсіонери-інваліди… Одна з позивачок твердила в суді, що понесла збитки у сумі 30 тисяч гривень через участь у так званій Програмі. Їй соромно перед рідними, виникають постійні сварки. Жінка вимагала відшкодування моральної шкоди. Однак довести цього в суді не змогла.
Багато юристів, досконало не розуміючи предмету спору, програють позови. Проте юридична агенція «Новація» займається такими справами з 2006 року, і фахівці стверджують, що усі рішення судів щодо повернення людям коштів, включаючи перші внески, сплачені за договорами, — прийняті на користь громадян. Якщо ви втрапили у подібну халепу, юристи рекомендують звертатися за телефоном (0432) 69–87–82, або відвідати сайт http://novation-plus.jimdo.com
Неодноразово скаргами громадян відносно накопичувальних програм, придбанням товарів групами займалися правоохоронні органи.
Ще на початку 2008 року старший слідчий прокуратури Жовтневого району Луганська Сергій Рахно наводив статистику потерпілих: лише на Луганщині від діяльності сумнівних компаній виявлено 90 постраждалих, а сума заподіяної шкоди склала більше 330 тисяч гривень. У публікації видання «Вечірній Луганськ» слідчий прокуратури неодноразово згадує Програму «Добробут». Однак з того, що Програма діє і до сьогодні, слідує, що її власники були виправдані.
Не ловіться!
Ігор Касьян вже давно перестав вірити у те, що зможе повернути всі кошти. Однак він прийшов до редакції, щоб попередити інших. Отримати обіцяну позику щастить одиницям. Програма схожа на гру у лотерею.
«Альтернативний метод кредитування. Без довідки про доходи. Незалежність від інфляції…» Такі реклами регулярно публікувалися і надалі друкуватимуться в «ЕХО» та інших ЗМІ, адже фактично Програма «Добробут» та схожі на неї «контори» законів не порушують.
Доки проблему не вирішать на державному та законодавчому рівнях, ми можемо лише порадити не довіряти всьому, що бачите і не підписувати того, чого не розумієте. Та й народну мудрість про те, що безкоштовний сир — тільки у мишоловках, теж варто згадувати частіше.