Вхід | Реєстрація

У пошуках пального. Що відбувається на заправках?

У пошуках пального. Що відбувається на заправках?

Сьогодні українські водії проходять справжній квест, щоб заправити авто пальним. Більшість заправок зачинені, а ті, що мають бензин, продають його по 10–20 літрів у одні руки. Подекуди ціна сягає понад 60 грн. за літр, але навіть до такого місця тягнеться довжелезна черга. Що відбувається і коли очікувати завершення дефіциту пального? Відповіді шукав Центр громадського моніторингу та контролю.

Звідки дефіцит пального?

Як зазначають експерти, до війни більшість пального Україна імпортувала із Білорусі та Росії через морські порти. З початком війни ці ринки, як і морські шляхи, для нашої країни зникли. Російські війська заблокували всі виходи України до моря.

Росія також навмисно знищила запаси пального, які були в Україні. За підрахунками KSE Institute, ворожі ракети зруйнували 27 нафтобаз у різних регіонах. Крім того, росіяни розбомбили Кременчуцький нафтопереробний завод — найбільше підприємство з виробництва нафтопродуктів в Україні. Завод забезпечував понад третину всього українського ринку пального.

«Зараз у нас залишився лише західний кордон, і логістика дуже ускладнилася. Фактично немає Кременчуцького НПЗ, який брав на себе центральну та Східну Україну в логістичному забезпеченні. Логістичне плече тепер сформувалося на західному кордоні, куди нафтопродукти потрапляють із європейських портів, фактично забезпечуючи всю територію України», — пояснив прем’єр-міністр Денис Шмигаль у інтерв’ю «РБК-Україна».

Експорт з Європи значно дорожчий логістично, тому раніше не використовувася, наголошують експерти. Однак зараз немає іншого виходу. У березні українські компанії уклали перші контракти з європейськими постачальниками, але питання доставки пального в Україну залишилося.

На думку енергетичного експерта Сергія Куюна, «проблема лежить не в комерційній площині, без політичного сприяння урядів європейських країн ця задача вирішується складно». Фахівці також вказують на недостатню кількість цистерн, які відповідають європейським вимогам.

Чому не працює держрегулювання цін?

Наразі уряд регулює ціни на пальне, відповідно до постанови, яка була ухвалена ще через пандемію COVID-19. Відповідно до рішення Мінекономіки від 5 травня 2022 року, середня вартість 1 літра дизельного палива становить 35,63 гривні, а 1 літра бензину — 31,19 гривні. Додаючи максимально дозволену націнку, економісти зазначають, що ціна «дизелю» не повинна перевищувати 42,63 грн/л, а бензину — 37,69 грн/л.

Однак реальні ціни на заправках значно вищі. За словами водіїв, вартість бензину подекуди сягає 60 грн/л. У багатьох місцях приймають лише готівку і не видають чеки. Дехто продає бензин приховано, не показуючи ціну на табло.

«Хтось відкрито це робить, хтось завуальовано, коли на табло немає бензину, але якщо під’їдеш, то через якийсь застосунок можна придбати, але дорожче. Хтось ставить на табло регульовану ціну, а приходиш на касу, кажуть «регульована» — це ми вам чек дамо, а ще 6–7 гривень доплатіть через застосунок», — розповів у Медіацентрі Україна експерт з енергетичних питань Сергій Куюн.

За його словами, завищують ціни невеликі торговельні мережі, але не тільки. Є багато таких, що продають пальне в роздріб за гуртовими цінами. Гуртову ціну держава не регулює, тому власники АЗС мають лазівки для спекуляцій.

Коли зникне ажіотаж на бензин?

Голова парламентського комітету з питань енергетики Андрій Герус прогнозує, що проблеми із пальним підуть на спад уже у травні. Експерт Сергій Куюн вважає, що суттєво ситуація покращиться вже влітку.

«Потрібен час, щоб це пальне приїхало. Але до червня маємо вийти на режим, коли будуть збільшені ліміти до 20–30 літрів на споживача. А повністю побудувати надійну систему постачання вдасться впродовж найближчих 2 місяців», — вважає Куюн.

Водночас, на думку екс-голови правління НАК «Нафтогаз» Андрія Коболєва, стабілізувати ситуацію із пальним може зняття цінових обмежень на преміальний бензин. За його словами, зараз трейдери відмовляються працювати собі у збиток, тому преміальний бензин не імпортується. Якщо зняти держрегулювання з цього сегменту, то можна збільшити обсяги бензину в Україні.

Також Коболєв вважає, що потрібно відновити роботу хоча б одного українського нафтопереробного заводу далеко від лінії фронту.

«Теоретично такий НПЗ міг би запрацювати, якби для цього створили безпечні умови. Також заводу потрібно було б надати пріоритетне право постачання на український ринок у таких обсягах, які гарантують відсутність збитків. Адже постійний імпорт палива в обсягах, які ми зараз намагаємося досягнути, дуже важко підтримувати», — заявив колишній голова правління НАК «Нафтогаз» під час брифінгу в Медіацентрі Україна.

Якщо обставини не зміняться, експерти прогнозують перебої з постачанням бензину і дизпалива до кінця червня. А зважаючи на ажіотаж населення, черги на АЗС зникнуть не одразу після відновлення постачання.

Поливна криза «вдарила» по «соціальних» автобусах

У зв’язку із стрімким подорожчанням та серйозним дефіцитом паливно-мастильних матеріалів влада Кобеляк була змушена призупинити рейси так званих «соціальних автобусів».

Цей факт редакції підтвердив заступник Кобеляцького міського голови Сергій Китайгора. За слова посадовця, перевізники заявили про неможливість здійснювати рейси між центром громади та віддаленими селами через відсутність паливно-мастильних матеріалів. Нагадаємо, що на території громади були запроваджена спеціальна програма, завдяки якій жителі віддалених сіл мали змогу безкоштовно доїхати до Кобеляк.

Але після того, як рашисти ракетними ударами вивели із ладу Кременчуцький нафтопереробний завод та кілька нафтобаз, що діяли на території Полтавської області, виник серйозний дефіцит бензину та дизельного палива.

На більшості автозаправних станцій, як у Кобеляцькій, так і в Білицькій громаді протягом тижня придбати паливно-мастильні матеріали було просто неможливо. Щоправда, самі працівники АЗС розповідали, що певна кількість бензину та солярки на підприємствах є. Але цим бензином та дизпаливом заправляють лише транспорт екстренних та комунальних служб.

Уже згадуваний Сергій Китайгора підтвердив, що міське комунальне підприємство паливно-мастильні матеріали отримує в потрібному обсязі. А от від послуг соціального автобуса влада була вимушена відмовитися.

Ігор Федь, заступник Білицького селищного голови, також стверджує, що для роботи комунальників бензину та солярки вистачає. Але погодився, що існуючих запасів на кілька місяців не вистачить.

…У понеділок, 16 травня, на автозаправній станції «ВОГ», що в Кобеляках, нарешті з’явилися паливно-мастильні матеріали. «Дев’яносто п’ятий» бензин продавали по 42 грн. за літр, солярку — по 45. «Відпускали» по 20 літрів. За дизпаливом великої черги не було, а за бензином вишукувалась небачена в Кобеляках автомобільна вервечка протяжністю від блок-поста за «дніпропетровським» мостом і до самого «ВОГ»у.


Автор: Ігор ФІЛОНЕНКО, «ЕХО»

Дізнавайтеся першими найважливіші і найцікавіші новини України та Полтавщини – підписуйтеся на наш Telegram-канал та на сторінку у Facebook
20 травня, 15:30 | Полтавщина | Суспільство
Додати коментар

Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
Вам необхідно зареєструватися, або увійти під своїм логіном



Курс НБУ

Зачекайте, йде завантаження...

Логін:
Пароль:
запам'ятати


Реєстрація | Нагадати пароль

Шановні водії!

У зв’язку зі значним погіршенням погодних умов та сильної хуртовини частина траси Р-52 у Царичанському районі являєтсья непридатною до використання!

Служба порятунку звертає Вашу увагу на те, що вирушаючи у таку погоду в дорогу Ви йдете на це на свій страх і ризик - у випадку неможливості вибратися із снігових заметів на дорогах чекати допомогу можливо прийдеться досить довго.

Тому рекомендується відмовитися від подорожей автомобілем до стабілізації ситуації