— Анатолію Володимировичу, чи правда, що незабаром планується створення приватної виконавчої служби?
— Це одна з ідей, яка знаходиться в режимі обговорення. Вона запозичена з інших держав, наприклад, Польщі, де є така приватна виконавча служба. На мій погляд, рішення державних органів також повинні виконувати державні установи, а не приватні. В свою чергу, приватні можуть бути кращими тому, що їх не треба фінансувати за рахунок держави. Тобто ці органи повинні отримувати певні кошти при стягненні сум по виконанню рішень судів і на ці кошти проводити свою діяльність. А втім, ще є і моральна та організаційна сторони… Тож повторюсь, на сьогодні цей проект лише на стадії обговорення.
— Дякуємо за відповідь. Читачі також цікавляться, чому останнім часом у нотаріусів виникли проблеми з оформленням спадщини по земельних питаннях. З чим це пов’язано?
— Певні складнощі виникли з 2010 року при оформленні нотаріусами свідоцтв про право на спадщину, житлові будинки, будівлі, споруди через відсутность кадастрового номеру земельної ділянки, на яких вони розташовані.
Положенням статті 56 Закону України «Про нотаріат» передбачено, що при посвідченні заповіту від заповідача не вимагається подання доказів, які підтверджують його право на майно, що заповідається.
Разом з тим, ст. 1297 Цивільного кодексу зазначає, що спадкоємець, який прийняв спадщину, у складі якої є нерухоме майно, зобов’язаний звернутися до нотаріуса за видачею йому свідоцтва про право на спадщину на нерухоме майно. А право власності на це майно виникає у спадкоємця з моменту його державної реєстрації нерухомості (ст. 1299 ЦК)
Хочу зазначити, що відсутність кадастрового номеру земельної ділянки не може бути підставою відмови у посвідченні нотаріусами заповітів та при видачі свідоцтв про право на спадщину на вказані об’єкти нерухомого майна.
— А при оформленні купівлі–продажу житлових будинків кадастровий номер земельної ділянки потрібний?
— Згідно Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення порядку набуття прав на землю» від 05.11.2009 № 1702 до ст. 120 Земельного кодексу України та ст. 377 Цивільного кодексу з 01.01.2010 року було внесено відповідні зміни щодо умов переходу права на земельну ділянку у разі набуття права на власність на житловий будинок, будівлю або споруду, що розміщені на ній, в яких зазначено, що істотною умовою договору, що передбачає набуття права власності на жилий будинок, є кадастровий номер земельної ділянки, на якій він розташований і укладення договору здійснюється тільки після виділення даної частини земельної ділянки та присвоєння їй окремого кадастрового номера.
У даному випадку, обов’язково потрібно виготовляти технічну документацію та отримати кадастровий номер земельної ділянки, на якій розташовані об’єкти нерухомого майна.
— Якими документами регулюється дане питання та куди необхідно звернутися громадянам для отримання кадастрового номера земельної ділянки?
— Відповідно до вимог статті 202 Земельного кодексу України, державна реєстрація земельних ділянок здійснюється у складі державного реєстру земель, який складається з двох частин: а)книги записів реєстрації актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі із зазначенням кадастрових номерів земельних ділянок; б) Поземельної книги, яка містить відомості про земельну ділянку.
Державним комітетом України із земельних ресурсів наказом від 15.02.2010 № 168 затверджено Порядок присвоєння кадастрових номерів земельним ділянкам.
Пунктом 5.2. зазначеного Порядку встановлено, що для формування та присвоєння кадастрового номера земельній ділянці, яка на момент набрання чинності цим наказом надана у власність (користування) та не має кадастрового номера, власник (користувач) такої земельної ділянки або уповноважена ним особа подає до територіального органу Держкомзему за місцем знаходження земельної ділянки заяву про присвоєння кадастрового номера земельної ділянки.
Отже, звертатися потрібно до відділу Держкомзему в районі та відповідних землевпорядних організацій.
— Яке у Вас склалось враження від побаченого у кобеляцькому управлінні?
— Кілька років тому приміщення, де ми зараз знаходимось, належало суду. Тоді мені доводилось тут бувати. Воно було потріскане, старе… Потім тут розмістилися працівники управління юстиції, виконавчої служби та нотаріату. Завдяки загальним зусиллям були проведені ремонтно-будівельні роботи. Тому зараз, безумовно, під’їжджаєш до управління і вже враження зовсім інше. Я тут буваю досить часто. Хочу відмітити належну роботу начальника кобеляцького управління. Надія Коваленко одна з небагатьох в області отримала відмінну оцінку по підсумкам роботи, а управління юстиції, яким вона керує, лідерує по багатьох показниках.