
Інвестиції завжди асоціювалися з діаграмами, метриками та результатами, але все частіше вкладники звертають увагу на інші сегменти бренду. А саме що стоїть за компанією крім бажання збільшити прибутки, та яку ідею вона несе у публічному полі. ІТ-бізнесмен, співзасновник та партнер Roosh Сергій Токарєв розповів про досягнення суспільно-важливих цілей та те, чому і як це можна поєднати з отриманням прибутку.
Імпакт-інвестування – ефективна стратегія для суспільної користі та заробітку
«Ще десять років тому соціально-перетворюючі інвестиції оцінювалися лише в кілька мільярдів доларів, тоді як зараз цей показник перевищує 1,571 трильйона доларів. А річний темп зростання починаючи з 2019 року склав 21%», – говорить Сергій Токарєв.
Бізнесмен наголошує на декількох причинах таких результатів:
-
Вкладати у подібні проєкти можна без втрат прибутковості.
-
Такий формат інвестування має запит від суспільства, покупців і потенційних користувачів.
-
Імпакт-інвестування більш стабільне в довгостроковій перспективі.
«Недарма сьогодні бізнеси під час розробки маркетингових стратегій акцентують увагу на своїх соціальних та екологічних активностях. Наприклад, одна з найпопулярніших платформ графічного дизайну Canva вже певний час співпрацює із соціальним підприємством корінних народів Австралії Black Duck Foods. Головна ідея – просування традиційних методів управління земельними ресурсами, забезпечуючи робочі місця для місцевих громад», – зазначає Токарєв.
Особливості інвестування в Україні
Повномасштабне вторгнення росії в Україну призвело до збільшення кількості проєктів, пов’язаних із соціальними активностями. Сьогодні складно знайти компанію, яка б не допомагала ЗСУ або громадянам, що постраждали від війни. Але здебільшого це про корпоративну соціальну відповідальність, котра не несе в собі ідею повернення витрачених коштів.
Імпакт-інвестування – це активне вкладання грошей у проєкти з можливою дохідністю. Тобто коли компанія обирає такий формат, вона прагне, як мінімум, повернути капітал, як максимум, отримати прибуток. Крім того, відмінним фактором соціально-перетворюючих інвестицій є те, що такий формат вкладень підпадає під моніторинг і регуляції щодо розкриття інформації.
«В Україні це новий вид капіталовкладень, і здебільшого нам допомагають міжнародні інвестиційні фонди та компанії. Яскравий приклад – Western NIS Enterprise Fund, який фінансується урядом США. Він був першим на вітчизняному ринку, запустивши у 2016 році Impact Investing Program у співпраці з банками Кредобанк та Ощадбанк», – зазначає Сергій Токарєв.
ІТ-підприємець наголошує на необхідності розвитку та поглиблення імпакт-інвестування в Україні. Аби ефективно підійти до такого формату вкладень, важливо підготуватися до специфіки ринку. Насамперед інвестори повинні чітко визначити цілі, як-от медицина, освіта чи клімат. А враховуючи реалії війни – відбудова шкіл, допомога ветеранам тощо.
«Наприклад, я надаю перевагу HealthTech проєктам. Тому SET University та Tokarev Foundation запустили програму Generation H, в якій переміг гормональний трекер Ovul. Його високо оцінили в Стенфорді», – додає бізнесмен.
Крім того, інвестори мусять оцінювати проєкти комплексно не лише за соціальним впливом, а й за бізнес-моделлю. Необхідно заздалегідь підготуватися до довшого планування та повернення інвестицій, а також наполягати на прозорій звітності, оскільки це ключовий елемент довіри на інвестиційному ринку.
В Україні сьогодні конче необхідно вкладатися в суспільно-важливі проєкти. Але якщо соціальних і мілітарі ініціатив вдосталь, то з імпакт-інвестуваннями інша ситуація. Потрібно докласти певних зусиль, аби цей формат капіталовкладень вийшов на аналогічний рівень популярності.