Протягом останнього десятиліття стартап-екосистема в країнах Центральної та Східної Європи (ЦСЄ) швидко розширювалася, але повний потенціал регіону й досі залишається обмеженим. Це пов’язано з викликами, які виходять далеко за межі звичайної нестачі інвестицій. Попри припущення, що обмежений розмір ринку, політичні ризики або недостатнє фінансування стримують засновників стартапів, справжні перешкоди лежать в іншому. ІТ-бізнесмен Сергій Токарєв розповів про те, що саме заважає зростанню.
Що відрізняє ринок ЦСЄ від інших регіонів
Екосистема стартапів ЦСЄ зростає досить швидко. З 2014 року загальна вартість екосистеми виросла у 15,5 раза, випередивши за темпами росту країни Західної Європи. Також посилилось фінансування. У 2025 році стартапи отримали інвестиції на суму понад 1,15 млрд євро. Найпотужнішим двигуном регіону стала Польща, яка має 280 000 розробників і таких «єдинорогів», як ElevenLabs і Docplanner.
«Інші ринки регіону також роблять значний внесок. Румунія налічує понад 202 000 фахівців і стартап-екосистему, оцінену в 19 млрд євро, в якій виділяються такі «єдинороги», як UiPath та eMAG. Чехія також продовжує розвиватися завдяки підтримці CzechInvest та базі талантів, що налічує до 130 000 фахівців. Україна, попри на війну, має найбільший в Європі резерв технічних талантів з понад 340 000 розробників і близько 2500 активних стартапів», – говорить Сергій Токарєв.
Головні переваги стартап-екосистеми ЦСЄ:
-
Кваліфіковані кадри. Регіон Центральної та Східної Європи має давні традиції в галузі інформатики, математики та інженерії. Розробників поважають за технічну експертизу та здатність швидко адаптуватись до інноваційних технологій.
-
Економічна ефективність. Для ЦСЄ характерні нижчі витрати на робочу силу, що дозволяє стартапам формувати сильні команди, не витрачаючи весь капітал так само швидко, як їхні західні колеги.
-
Культура, орієнтована на виконання. Інвестори, які добре знають регіон, часто відзначають чітку орієнтацію на результат. Засновники стартапів прагнуть працювати прагматично — створюючи, тестуючи та удосконалюючи продукти з обмеженими ресурсами.
-
Міжнародне мислення. Місцеві ринки можуть бути занадто малими, тому стартапи ЦСЄ з самого початку орієнтуються на міжнародних клієнтів.
Помилкові уявлення, що спотворюють імідж регіону
Попри великий прогрес, є кілька міфів, які формують негативне уявлення про Центральну та Східну Європу.
Міф 1: Регіон не цікавить інвесторів.
Про протилежне свідчать подвоєння обсягу венчурних фондів і 2 млрд євро, які залучила Польща у 2024 році. Багато інвесторів вважають, що капітал в регіоні є, а справжня проблема полягає в нестачі стартапів, які були б достатньо зрілими або масштабованими.
Міф 2: Політична нестабільність.
Ризики на ринку ЦСЄ різняться. Винятком є Україна, в якій введено воєнний стан через агресію східного сусіда. Але навіть тут технологічний сектор залишається активним і стійким.
Міф 3: ЦСЄ – ринок аутсорсингу.
В Україні обсяг аутсорсингу все ще важливий. У 2024 році він становив близько 6,4 млрд доларів. Проте зростання регіону також зумовлене інноваціями. Доказом цього виступають такі компанії, як Grammarly та ElevenLabs.
Що зараз найбільше потрібно регіону
Сергій Токарєв впевнений, справжньою перешкодою є перерозподіл талантів. Крім того, багато успішних засновників залишають регіон і не підтримують достатніх зв'язків зі своїми рідними екосистемами.
В Україні понад 90% масштабних компаній переносять свої штаб-квартири за кордон. Навіть в Естонії, стабільному ринку ЄС, більш ніж половина компаній переїжджають. А коли засновники повністю залишають регіон, екосистеми втрачають доступ до цінного досвіду, мереж та рольових моделей.
Виправити ситуацію можливо. Сергій Токарєв наводить три заходи, які матимуть найбільший вплив:
-
Засновники повинні підтримувати зв'язки зі своїми рідними екосистемами, навіть якщо вони переїжджають.
-
Підприємці, які виїжджають за кордон, повинні повертатись з капіталом і досвідом.
-
Деякі засновники стартапів можуть створювати венчурні фонди, стимулюючи інновації в середині регіону.
Гроші допомагають, але саме наставництво, залучення засновників і довгострокові зобов'язання в кінцевому підсумку піднімуть ЦСЄ до рівня глобального конкурента в сфері стартапів.









