Першим попросило підняти тариф АТП-15307, яке обслуговує переважно Крюків. Підприємство перевозить пасажирів у звичайному режимі за 1 грн на маршрутах №№ 4, 9, 12, а у травні звернулося до мерії з пропозицією підняти ціну до 1,90 грн. Посадовці вирішили мудро: зробили ні вашим, ні нашим – 1,55 грн.
Якщо новий тариф узгодять в області, а потім і в Міністерстві, то у Кременчуці розпочнеться чергова хвиля подорожчання проїзду в транспорті. Як відомо, ментальність нашого народу така: коли в сусіда більше, відставати не можна. У зворотному напрямку цей закон не працює – кременчуцька мерія ніколи не заявляла про те, що в нашому місті варто зробити таку ж вартість проїзду, як у Полтаві.
Далі їдеш – менше платиш
«КП» вирішила дізнатися протяжність міських маршрутів у Кременчуці та Полтаві. Як розповів начальник транспортного відділу Полтави Ігор Верига, довжина найкоротшого маршруту – 12 км, а максимальна – 32 км. При цьому вартість проїзду в автотранспорті Полтави становить від 1 грн до 1,25 грн. У Кременчуці діапазон цін ширший: від 1 грн – в автобусах «звичайного» режиму, до 2 грн – на подовжених маршрутах (Крюків – Молодіжний).
Звісно, журналісти «КП» не сперечаються з економістами, які розраховували кременчуцькі тарифи раніше і пропонують підвищення зараз, але все-таки ми не розуміємо, чому у Полтаві настільки дешевше?
До речі, однією з причин майбутнього подорожчання називають те, що держава не виплачує перевізникам субвенції за пільговий проїзд. Виходить, що проблеми пільгового проїзду планують вирішити за рахунок працездатного населення, яке, крім того, що сповна платить за проїзд, платить ще й податки, а тепер, схоже, платитиме тричі.
Чеський транспорт – чесний транспорт
У Чехії пасажири розраховуються за проїзд пластиковими картками. Такий спосіб оплати запропонували запровадити у Полтаві. Ініціатором виступив керівник одного з полтавських підприємств, який детально розповів «КП» суть реформ, але не забажав себе називати. Полтавська мерія від реформи відмовилася, хоча нова система обіцяла багато переваг і транспортникам, і пасажирам.
Електронний проїзний квиток – це смарт-карта, кошти на ній можна періодично поповнювати. Користуватися карткою просто: пасажир, зайшовши в автобус, проводить карткою по спеціальному пристрою, який «вираховує» вартість проїзду.
У результаті знижується ціна проїзду, бо перевізники можуть скоротити штат кондукторів на 60%. Залишаться лише контролери, які будуть періодично заходити в салон автобусів та за допомоги спеціальних пристроїв перевіряти, чи дійсно пасажир розплатився електронною карткою.
Якщо діє система електронних проїзних, то пасажири наперед поповнюють картки, тобто кредитують перевізників, які можуть вкладати кошти у розвиток свого бізнесу, оновлювати автопарк. Для пасажирів ця система вигідна, бо вартість проїзду за допомоги картки дешевша, ніж розплачуватися готівкою.
За підрахунками розробників, реалізація проекту коштувала б Полтаві не менше 1 млн євро і могла бути реалізована за рік, адже потрібно досить багато часу, щоб пасажири адаптувалися до нової системи та пересвідчились у вигідності електронних проїзних квитків.
На жаль, проект не знайшов підтримки у полтавській мерії. Розробники електронної системи кажуть, що перевізникам невигідно показувати реальні доходи, а влада боїться реформ, бо радикальні зміни можуть не сподобатись електорату. Можливо, саме тому ніде в Україні цей проект і не запроваджують.