20 грудня 2016 року відбулася презентація результатів всеукраїнського вимірювання Індексу публічності місцевого самоврядування та рейтингу публічності Полтавської міської ради. Проект на території Полтавської області реалізовується АЦ «Бюро економічних та соціальних досліджень» та ГО ОПОРА.
Індекс публічності має на меті оцінити, наскільки публічно приймаються рішення і втілюється в життя політика муніципалітетів, і яким є внесок основних суб’єктів місцевого самоврядування – міського голови, депутатів та виконавчих органів – в цей процес. Вимірювання охоплює більш ніж 200 критеріїв публічності, що дозволяє оцінити максимально можливу кількість сторін взаємодії місцевої влади та громади. Оцінювання проходило за трьома суб’єктами – міський голова, виконавчий комітет міської ради та депутати міської ради. За шкалою публічності міста поділяються на публічні (81-100%), із задовільним рівнем публічності (61-80%), з низьким рівнем публічності (41-60%) та непублічні (менше 40%).
Лідерами Індексу публічності залишаються Луцьк (79%), Івано-Франківськ (77%), Київ (67%) та Вінниця (64%). Незважаючи на ріст публічності, жодне місто не отримало статусу публічного.
Загальний показник індексу публічності Полтавської міської ради склав 51%. Серед 22 міст – обласних центрів, де проводився моніторинг, Полтава зайняла 16 місце. Це значний прогрес в порівнянні з попереднім роком, коли Полтавська міська рада опинилася на передостанньому місці. В порівнянні з минулим роком дещо зросла публічність міського голови (55%) та значно зросла публічність депутатського корпусу (47%). Публічність виконавчого комітету Полтавської міської ради залишилася майже на тому ж рівні (52%).
Володимир Голуб, голова Громадської ради при Полтавській ОДА, зазначив про необхідність посилення участі громадськості у моніторингу місцевих органів влади. Особливо це стосується обраних осіб – депутатів та голів рад, від рішень яких залежить життя громади.
Як пояснив Костянтин Донченко, експерт АЦ «Бюро економічних та соціальних досліджень», спостерігається тенденція зростання публічності міст України кожен рік. Це пов’язано, в т.ч. з впровадженням нових інструментів управління та посиленням участі та контролю громади. в минулому році значною проблемою був депутатський корпус, який у 7 містах входив у червону зону. Полтава також не могла похвалитися публічністю депутатів. З якісною зміною складу у 2015 році, коли відбулися місцеві вибори, змінилися і підходи до публічності. В той же час залишаються проблемні місця, зокрема звітування.
Полтавська міська рада: як змінилася публічність за рік?
Рейтинг публічності міста. Загальний показник Індексу публічності Полтавської міської ради становить 51 %, що класифікується як низький рівень публічності. За рік відбулися зміни в публічності муніципалітету - загальний рівень публічності зріс на 6% в порівнянні з 2015 роком. Наявне зростання рівня публічності міського голови (з 48% до 55%) та депутатського корпусу (з 34% до 47%). В той же час спостерігається незначне падіння публічності виконавчих органів міської ради (з 53% до 52%). У загальному Індексу публічності Полтавська міська рада займає 16 місце серед 22 міст – обласних центрів України.
На веб-сайті міської ради оприлюднено частину концептуальних документів міста, водночас існує необхідність доопрацювання окремих стратегічних документів. План стратегічного розвитку є застарілим, відсутній прогноз соці, відсутній прогноз соціально-економічного розвитку на 5 років. Бюджет міста та рішення про внесення змін до нього доступні на сайті ради, однак потребують використання пошуку по документам. Розділ «Бюджет міста» не оновлюється та не містить актуальної інформації.
Проблемним залишається комунікації міського голови. Не використовуються сучасні інформаційно-комунікаційні технології (зокрема соціальні мережі – особиста сторінка міського голови). Потребує удосконалення робота з мас-медіа, залучення громадськості залишається низьким.
Гарними практиками є система електронних петицій та партиципаторний бюджет, голосування за проекти якого відбулося восени 2016 року.
Інформація про структуру та персональний склад виконавчих органів, їх повноваження та функції, графік прийому доступна на веб-сайті міської ради. В розділі «Телефонний довідник» також з’явилися номери кабінетів, однак досі відсутні засоби електронного зв’язку (e-mail).
Незручною є систематизація документації міської ради. Хоча створені окремі розділи для публічних звітів, документів для обговорення, діючих програм міської ради, однак залишається необхідність пошуку окремих концептуальних документів.
Наявна неповна інформація про склад виконавчого комітету міської ради. Оприлюднені біографічні дані та номери телефонів лише заступників міського голови. Щодо інших членів виконавчого комітету наявні місце роботи та посада, інколи – засоби зв’язку.
У центрі надання адміністративних послуг (ЦНАП) створено електронну чергу. Разом з тим, під час моніторингу спостерігалися перебої з роботою сайту ЦНАП, замість якого певний час функціонував веб-портал відкритих даних.
Найбільш проблемними у публічності виконавчих органів міської ради є звітування про результати діяльності, інформування про фінансові ресурси муніципалітету та про комунальне майно та землю.
Потребують оприлюднення у окремих розділах результати земельних торгів, перелік незадіяних земельних ділянок і майнових об’єктів (приміщень) комунальної форми власності, які можуть бути передані в оренду, перелік земельних ділянок, що пропонуються для здійснення забудови, а також фінансова звітність суб’єктів господарювання комунальної власності.
Необхідно покращити процес звітування виконавчих органів Полтавської міської ради, зокрема шляхом звітування безпосередньо перед територіальною громадою, поширення інформації про звітування у ЗМІ, оприлюднення детальної інформації про фінансові ресурси органу місцевого самоврядування (структуру та обсяг видатків місцевого бюджету, порядок та механізми їх витрачання), які витрачаються на забезпечення діяльності виконавчих органів.
Особливої уваги потребує питання публічності бюджету та фінансової звітності. Хоча бюджет та зміни до нього є на офіційному веб-сайті, однак потребує наповнення розділ «Бюджет міста».
За останній рік значно покращилася публічність депутатів Полтавської міської ради. Ведуться відеотрансляції сесій міської ради, на веб-сторінці міської ради доступні результати поіменного голосування депутатів. Доступна інформація про номери телефонів та засоби електронного зв’язку (e-mail) більшості депутатів.
Слабкою стороною публічності депутатів є звітування, інформація про діяльність депутатів та роботу постійних депутатських комісій. Відсутній графік звітування депутатів, дані про виконання доручень виборців. Відсутні декларації про майно та доходи депутатів.
Проблемним є отримання громадянами інформації, яка вже оприлюднена на офіційному веб-сайті Полтавської міської ради. Інформація часто є несистематизованою, не розміщується у відповідних розділах, потребує використання пошуку по документах. Хоча формально така ситуація відповідає «правилу трьох кліків» - отримання інформації максимум через три переходи на веб-сайті, але насправді утруднює доступ до даних. Необхідно систематизувати тематичну інформацію оприлюднюючи її у відповідних підрозділах.