18 вересня Верховна Рада в першому читанні ухвалила законопроект, згідно з яким у 17 разів збільшуються штрафи для водіїв, які порушують правила використання ременів безпеки чи шоломів. За відповідний законопроект проголосували 240 народних депутатів.
У пояснювальній записці вказано, що «законопроектом пропонується внести зміни до частини 5 статті 121 Кодексу України про адміністративні правопорушення та збільшити адміністративну відповідальність за порушення правил користування ременями безпеки та мотошоломами з 51 гривні до 850 гривень».
Автори законопроекту, 25 нардепів, вважають, що підвищення штрафів пов’язане з масовим невикористанням ременів безпеки і мотошоломів водіями й пасажирами. Вони пропонують збільшити штраф за некористування ременями або мотошоломами з 3 до 50 неоподаткованих мінімумів, тобто, з 51 до 850 гривень. Депутати наголошують, що штраф, який зараз діє, «є занадто поблажливим та неспіврозмірно низьким, порівняно з тяжкими наслідками, що можуть бути спричинені через недотримання правил».
До цього комітет Верховної Ради з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності підтримав проект про підвищення штрафу для водіїв, які не користуються ременями безпеки в автомобілі.
Тому цілком можливо, що вже невдовзі адмінвідповідальність за невикористання ременів безпеки чи шоломів становитиме 850 гривень.
За життя не турбуються, а от штраф платити не бажають
Зважаючи на досить суттєве підвищення штрафів, кореспонденти провели опитування серед водіїв авто та двоколісних транспортних засобів, аби дізнатись, чи використовують вони ремені безпеки та шоломи і чи вплинуть на їх дії можливі зміни до КУпАП.
Усього опитали 40 респондентів, із яких 10 — скутеристи і мотоциклісти. Водії автомобілів неоднозначно сприйняли можливе зростання штрафів. 14 чоловіків зізналися, що використовують ремені лише проїжджаючи стаціонарний поліцейський пост. Роблять це, аби у поліцейських зайвий раз не виникала причина їх зупинити.
Один із опитаних водіїв так пояснив свою позицію:
— Я їжджу на вітчизняному автомобілі, який не обладнаний подушками безпеки. На мою думку, при аварії більше пощастить, коли я буду не пристебнутий. Тоді хоча б з’являється шанс вилетіти через лобове скло і залишись живим. З ременем такі шанси майже дорівнюють нулю.
Троє респондентів розповіли, що намагаються постійно використовувати паски безпеки. Редактор «ЕХО» Ігор Філоненко наголосив, що не нехтує цим правилом, навіть якщо потрібно проїхати автомобілем 100 метрів.
13 водіїв користуються ременем кожного разу, коли виїжджають за межі райцентру. Постійне «пристібання» завдає їм незручності. Та й поліцейські у місті не зупиняють за це.
Четверо із восьми скутеристів були одягнені в шоломи. Троє заявили, що ніколи їх не мали, але придбають, аби не платити штраф. Додатковий шолом для пасажира має лише один власник двоколісного транспорту, так як він їздить на досить потужному скутері. До речі, два мотоциклісти, з якими вдалося поспілкуватись, постійно використовують шоломи, пояснивши, що турбуються про власне життя.
Що ж говорять Правила
У розділі 2 «Обов’язки і права водіїв механічних транспортних засобів» Правил дорожнього руху вказано, що для забезпечення безпеки дорожнього руху водій зобов’язаний:
- «на автомобілях, обладнаних засобами пасивної безпеки (підголовники, ремені безпеки), користуватися ними і не перевозити пасажирів, не пристебнутих ременями безпеки. Дозволяється не пристібатися особі, яка навчає водінню, якщо за кермом учень, а в населених пунктах, крім того, водіям-інвалідам, водіям і пасажирам оперативних та спеціальних транспортних засобів і таксі»;
- «під час руху на мотоциклі і мопеді бути в застебнутому мотошоломі і не перевозити пасажирів без застебнутих мотошоломів».
Отож, якщо нові штрафи вступлять у дію, водії намагатимуться виконувати вимоги ПДР лише для того, аби не порушувати. Чомусь безпека власного життя їх менше турбує.