Український уряд домігся максимально можливого послаблення вимог МВФ для отримання критично важливого для України траншу. Так, замість можливих 60 %, газ для населення зросте лише на 23,5 %. В уряді запевняють, що кредит від МВФ дасть можливість уникнути дефолту країни, а отже до 90‑х років не повернемося. Більше того, країна отримує можливість продовжувати розвиватися. Для захисту українців уряд посилює програму субсидій та виділяє кошти на енергомодернізацію житла.
Звісно, кожен із нас вважав би за краще, щоб газ якщо не подешевшав, то хоча б його вартість залишилась на тому ж рівні, що й до опалювального сезону. Однак насправді арифметика така: при збільшенні ціни на газ до 8 550 гривень за тисячу кубометрів середня сума в платіжках кожної родини зросте на 300–500 гривень. Багато? Так. Але якщо за блакитне паливо платитимемо, як зараз, по 7 тисяч, то наші кишені навряд чи стануть повнішими — є навіть ризик, що окрім вітру там навряд чи що затримається. Адже не підвищимо ціну на газ — не отримаємо черговий транш від МВФ. Не отримаємо черговий транш — не буде чим розрахуватися з боргами, яких набрали попередні уряди. А вони суттєві: протягом 2006–2013 років було позичено 50 мільярдів доларів! Аби розрахуватися з накопиченими за роки боргами, Україна уже наступного (2019) року має залучити 18 мільярдів доларів. Якби цього не сталося, Україна б отримала дефолт і опинилася б у стані кризи, порівняно з якою кризи 2008 та 2014 років здавалися б лише невеличкими негараздами: фінансово опинилися б у сумнозвісних 90‑х минулого століття. Пам’ятаєте: стрімка інфляція, негайне подорожчання всіх товарів, заморожування зарплат і пенсій, зростання безробіття? За цих обставин навіть гривня за куб газу була б для нас непідйомною!
Що ж маємо нині? Спеціаліст відділу продажів боргових цінних паперів Dragon Capital Сергій Фурса вважає, що втрачати було що:
«У 2005–2008 в борг жили український бізнес, за рахунок кредитів купляли машини і квартири пересічні українці. У 2011–2013 роках в борг уже жила Україна як держава — за рахунок зовнішніх кредитів, а не відповідно до коштів. Це колись мало закінчитись. За часів Януковича за кілька років державний борг стрімко зріс, а резерви НБУ, навпаки, знизилися удвічі. Результат — падіння ВВП, стрімке падіння гривні. Ми маємо занадто великі борги, які треба віддавати. Це — процес болісний, але іншого виходу в нас немає. Наше боргове навантаження і співвідношення боргу до ВВП в останні роки знижується. Якщо ми почали 2017 рік на рівні 80% (відношення боргу країни до ВВП), то в 2018‑й увійшли на рівні 73 %, а до літа взагалі дісталися рівня в 66%»
Отож, подобається нам це чи ні, але Уряд ухвалив далекоглядне рішення: як то кажуть, і вовки ситі, і вівці цілі. Судіть самі: ціну на газ маємо таки нижчу, ніж вимагав МВФ, і той же таки МВФ не відмовився від співпраці з нами. І саме ця співпраця (іншого шляху, на жаль, поки що немає) зміцнить економічне зростання України, яке, як би там не було, спостерігається останні 2,5 роки. У країні триватимуть розпочаті реформи, які зроблять нашу державу економічно сильнішою й енергетично самодостатньою. А от припинення програми МВФ загрожує сильним ударом по економіці й іміджу України. Від траншу залежать макрофінансова допомога ЄС, деякі програми Світового банку і Європейського банку реконструкції і розвитку (ЄБРР), зрештою, рейтинг країни на міжнародному кредитному ринку. Загалом, співпраця з фондом — це фінансова підтримка, доступ до ресурсів, через які можна перекредитуватися, зменшити кошти на обслуговування боргів, залишити гроші в українському бюджеті.
А будуть гроші в бюджеті — будуть і в кожного з нас. Принаймні, за таких умов можна хоча б на субсидію розраховувати. До речі, до порядку призначення субсидій Уряд вніс низку змін: отримають її навіть ті, за яких роботодавець не сплачує ЄСВ, чи безробітні за умови, що зареєструються в Центрі зайнятості. Пенсіонери, інваліди, особи, які втратили годувальника, зможуть отримати субсидію на понаднормову площу (до 30 %). А також, субсидії зможуть отримати родини сотень тисяч заробітчан, якщо людина сплачує ЄСВ у тій країні, де працює, і надасть відповідне підтвердження.
Крім того, відтепер субсидії будуть нараховуватися родинам, що опинилися у скруті через важку хворобу або важку залежність одного з членів сім’ї, а до сукупного доходу не враховуватимуться сплачені аліменти та, скажімо, спеціальна бюджетна дотація на вирощування телят. До слова, цю дотацію селяни на Полтавщині оформляють дуже активно, тож і далі розраховують на державні гроші на неї. А вони будуть. Хоча б тому, що Уряд ухвалив рішення 90 % прибутків «Нафтогазу» забирати до бюджету держави. Про це заявив Прем’єр-міністр України Володимир Гройсман:
«Ми прийняли рішення про те, що 90 % прибутку НАК «Нафтогаз» буде повернуто в бюджет, а з бюджету — на потреби українських громадян. Думаю, це буде справедливо. Замість надмірних зарплат і премій, це все повинно бути у державній скарбниці», — наголосив Прем’єр.
А вже з державної скарбниці — на наші з вами потреби: підвищення зарплат та пенсій, ті ж таки дотації та субсидії.